woensdag 18 januari 2017

De schoonheid van de cijfertjes

Mijn vader vond het altijd machtig interessant als de kilometerteller van de auto op een "mooi" getal sprong, zoals 7777 of 9000. Bij standje 7776 drukte hij dus de achterbank op het hart héél goed op te letten, "want het gebeurt bijna". Waarop mijn moeder snoof en niet begreep wat daar nou zo boeiend aan was.

Het schijnt een beetje een mannen-ding te zijn,dat cijfergeneuzel (hoewel ik het ook wel grappig vind op zijn tijd). Ook mijn eigen man waardeert een bijzondere kilometerstand, al rijdt hij een stuk meer dan mijn vader deed, dus dan hebben we het al gauw over 212.121 in plaats van een lullige 7777. En zo heb je natuurlijk ook telefoonnummers waar je een wiskundige reeks in kunt ontdekken, of pincodes die de trouwdag van je oma weergeven.

Spannuúd! Peuter, een nog wat beginnend maar zeer enthousiast cijferaar, kan in extase raken bij het zien van een cijfer dat hij herkent (de 1 of de 3 bijvoorbeeld) en als hij er dan ook nog bij mag tellen én springen, is het helemaal feest.

In april 2009, 3 jaar geleden was dochter 3 jaar oud en oudste zoon het dubbele, 6 jaar. En nu(*) is kleine Graaf Tel 3 jaar, dochter 6 en oudste 9. Is dat bijzonder, of wat? Het zal nooit meer gebeuren dat dochter 2x zo oud is als peuter en oudste  3x zo oud als peuter. Nog een half jaartje genieten van deze mooie drie-eenheid. En dan wordt zij 7....  Zo zie je maar, de meisjes verpesten de cijferlol toch weer als eerste.

(was gepubliceerd op 20-6-12)

11 opmerkingen:

  1. Een gouwe ouwe dus :-)
    Ik vond het geweldig dat mijn ouders op 7.7.77 17 jaar waren getrouwd. Hoezo mannen-ding? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooie datum, 7-7-17... ik ga eens informeren!!

      Verwijderen
  2. Oh ja, en ik had het leuk gevonden als mijn oudste op 8.8.88 was geboren :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar dat is niet gelukt, begrijp ik. Ik probeerde oudste op 3-3-3 te laten uitkomen, maar op 24-2 hielden we het niet meer... :-)

      Verwijderen
    2. Helemaal niet een mannending. Ik vind het ook leuk als mn kilometerteller een mooi getal aangeeft.

      Verwijderen
  3. Mijn man en ik hadden het er altijd over dat als we zouden gaan trouwen we dat zouden doen op 20-01-2001, of 20-02-2002, of 20-03-2003 of nou ja enz. enz. Je snapt hem wel. Uiteindelijk werd het 13-05-2006... geen chocola van te maken I know...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En je kon niet wachten tot 6-6-6? :-)

      Verwijderen
    2. Het getal van de duivel! Dan trouw je toch niet.

      Verwijderen
    3. Haha, 20-06-2006 was uiteraard de perfecte datum geweest ware het niet dat ik tegen die tijd al helemaal super mega hoogzwanger zou zijn, dus dat durfden we niet te gokken. Daarnaast moest het op een zaterdag vallen want dan hoefden we het bedrijf niet te sluiten en konden alle genodigden komen omdat ze dan niet hoefden te werken. Praktische reden hebben dus onze cijferreeks in de war geschopt.

      Verwijderen
  4. Nou ik heb ook wel iets met cijfers en snap ook wel de aantrekkingskracht van zo'n draaiende teller waarvan ineens meerdere cijfers tegelijk gaan draaien. Maar ik heb geen roemruchte wapenfeiten geproduceerd op dat gebied;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Met die teller, dat herken ik zeker (op de fiets). Hoewel ik de laatste jaren die drang niet meer heb. Nu ga ik me weer afvragen waarom ik dat nu niet meer heb. Het gaat toch nog wel goed met me?

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?