maandag 22 augustus 2016

En toen was de vakantie weer voorbij

De zomervakantie is omgevlogen. We hebben veel ondernomen, en veel uitgerust ook. Het was fijn. Aan de andere kant, het voelt alsof we al járen niet meer op school zijn geweest. Het ritme, op tijd naar bed en vroeg op en zo, en een beetje normaal eten, dat is er echt helemaal weg.

Dochter gaat naar groep 8. Ze is er helemaal klaar voor. Mooi opgetut stond ze al vroeg klaar, ze had veel zin in het nieuwe jaar en zin om alle kinderen en de juf weer te zien.

Jongste was minder enthousiast. "Ik wou dat het vandaag gisteren was", deelde hij mee toen hij was opgestaan. Vakantie is leuker dan school. En "in groep 1 vond ik het het fijnst", dacht hij ook nog. "daar hoef je niet te wérken en te leren". Dát heb ik snel uit zijn hoofd gepraat. In groep 1 deed hij namelijk wat andere kinderen doen als ze in groep 3 zitten: letters en cijfers, lekker sommen maken i.p.v. in de bouwhoek spelen.

Maar ik snap hem wel. Het is bere-spannend. Nieuwe school, een ánder soort school met moeilijker werk. Met nieuwe kindjes. Nieuwe vriendjes ook, hopelijk.

Even later sjokt hij toch braaf mee. Eerst naar de school van zus. "Mama, hoe komt het water in de wolken waar het uit regent?"

Toen hij eenmaal zijn nieuwe school in zicht kreeg ging de knop op. Of misschien het stoere gepantserde masker op. Ik weet niet. Hij begon te rennen en was als eerste bij de deur. De directeur kreeg een hand en bijna overdreven brede glimlach. En óf hij er zin in had! In het lokaal verderop stond de juf wat handjes te schudden. Zoon maakt zich groot, kijkt haar aan en verkondigt op luide toon: "Zo. Ik ben er."

Even later neem ik maar afscheid. Er lopen nog wat ouders te drentelen, maar hij zit al aan een zelf uitgezocht tafeltje geconcentreerd een puzzeltje te doen. Ja dág mam.

Mam mag naar huis. Genoeg te doen daar, gelukkig. Anders zou ik me er nog maar zenuwachtig over gaan maken...

8 opmerkingen:

  1. Haha, zo ik ben er!!! Dat iedereen het wel even weet ;) Gaat vast goed komen met hem daar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het was de juf vást niet opgevallen dat hij er was wanneer hij dat niét gezegd had!;-)
    Maar het zal zeker wel spannend voor hem zijn...én voor z'n moeder ;-)
    Ik denk dat je heel blij zult zijn wanneer de eerste tekenen er zijn dat jullie de állerbeste beslissing hebben genomen door van school te wisselen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, wat een heerlijk manneke. En die kan op een tegeltje: "Ik wou dat het vandaag gisteren was"

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Herkenbaar, wij mogen nog een weekje maar ik ga me zeker zenuwachtig maken komende maandag. Daarna zal het wel gaan. Ik ben benieuwd hoe het je mannetje gaat bevallen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie spreuk, inderdaad voor op een tegeltje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou dat klinkt goed, de start van dochter en jongste. En mama weer even lekker wat quality time met zichzelf of moest je oudste nog vermaken?

    (Ik lees trouwens je blog vrijwel altijd maar ben meestal te lui om te komen reageren. Maarre: ben er nog wel dus :-P ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijn dat hij eigenlijk geen tijd meer voor je had. Dat vind ik persoonlijk het fijnst. In die zin is afgewezen worden als moeder dan wel weer oké.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!

Een beetje aandacht voor de maaltijd graag

Ik moet een kwartiertje blijven wachten, op tafel ligt een Allerhande. Even bladeren dan maar. Wie weet vind ik wat. Een keertje iets anders...