dinsdag 6 december 2016

Daarom, misschien

"Mam, waarom moet ik eigenlijk naar school? Ik weet alles al". Groep 4, zit hij nu. Ik geef hem een (denk ik net een beetje te moeilijke) groep acht-som: hoeveel is twee procent van 150?

Hij denkt er even hard over na. "Drie?"

Wow. Het antwoord is goed, hij is trots. Ik ook.

"Maar hoe heb je dat berekend?" Nou, dat kon hij eigenlijk niet vertellen. Hij wist het gewoon.

En juist daarom is het goed om toch nog even wat uitleg mee te pikken op basisschool, voor je verder gaat. Een goed inzicht en gevoel vóór is leuk, maar op een bepaald moment moet je toch terug kunnen vallen op regeltjes, methodes en gewoon hard werken.

Niet altijd leuk, maar wel nodig. Dat je anders flink op je muil kunt gaan in de brugklas hebben we vorig jaar gezien. En dat vond ik persoonlijk ook helemaal niet leuk.

7 opmerkingen:

  1. Ja, weten en onthouden is één ding, echt snappen is handiger. Hoewel hij daar ongetwijfeld ook weinig moeite mee zal hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Begrip is fijn, maar soms moet je ook gewoon net als de kinderen die het niet direct "zien" de regeltjes leren. Geldt overigens ook voor taal en andere vakken.

      Verwijderen
  2. En het kán nog altijd een toevalstreffer geweest zijn;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig! Mijn zoon was ook zo. Wis- en Natuurkunde begrijpen leek vanzelf te gaan. Maar opeens was begrijpen niet voldoende maar moest hij ook uren tijd steken in leren. In de derde van het Gymnasium heb ik hem daarom dat bewust laten ervaren. Nu studeert hij Werktuigbouwkunde op de TU Delft. En het gaat goed. En - misschien nog wel belangrijker - hij heeft er plezier in. Jullie ook heel veel plezier gewenst en blijf hem maar lekker stimuleren met vragen als: 'Waarom vind jij dat? Wat voel jij? Wat denk jij? Wat wil jij en waarom?' Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies! Jij begrijpt het. Goed te horen dat het goed is gekomen met jouw slimmerd. En ja, ook die laatste tip is heel nuttig. Daar zijn ze ook minder goed in.

      Verwijderen
  4. Ik ben helemaal onder de indruk dat hij het antwoord wist!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?