maandag 5 december 2016

Blote voetjes

Kwart voor drie, ik sta op het schoolplein te praten met een collega-moeder. De deur is al open, onze juf met haar klas is er nog niet. Er druppelen wat grotere kinderen naar buiten.

En dan, opeens staat jongste daar. Op zijn blote voetjes?! Hij kijkt om zich heen en zijn gezicht licht op als hij ziet dat ik al op hem afsteven. Schooltas en gymtas hangen om zijn nek, en hij heeft nog een plastic tas. Ik zie nu dat hij ook een andere broek aan heeft, en onder zijn (open) winterjas alleen een onderhemdje in plaats van zijn trui. Het is toch niet weer gebeurd.. derde keer dit schooljaar?  

Hij moest poepen, maar durfde niet, want er is nooit wc papier. En hij wist ook niet of het mocht, want soms mag het niet van de juf, dan moet hij eerst werken. Hij was maar rondjes gaan lopen, want dan kun je het beter ophouden. Maar toen had hij toch in zijn broek geplast. Ook zijn sokken waren nat geworden. En hij moest alles uitdoen van de juf. Dus dat had hij maar gedaan. Ook zijn onderbroek, maar daar was geen schone van, en nu deed zijn piemel pijn, tegen die ruwe leenspijkerbroek. 

Zijn schoenen zitten in de plastic tas, die trek ik snel aan zijn vieze en vooral koude voetjes. Ik zucht eens diep, en kijk om me heen. Geen juf te bekennen. Zou ze wel weten dat hij hier staat? Het is te zot voor woorden. Moet ik naar binnen en haar bij de lurven grijpen of toch maar naar huis en zoon snel uit zijn ellende verlossen met een warm bad en een paar schone zachte warme en passende kleren? Hij koos voor het laatste. 

Ik koos er maar voor per mail de juf om opheldering te vragen. 

Iemand nog een werknemer nodig? Wij hebben geloof ik iemand over die niet helemaal voldoet in haar huidige beroep...  




19 opmerkingen:

  1. Dat meen je!! Vreselijk! Ik snap niet dat dit soort mensen voor de klas kunnen staan! Ze had toch ook kunnen bellen naar huis met de mededeling dat er iemand moet komen om hem te verschonen?! Dat is bij ons de regel bij poepen. Plassen niet altijd; meestal kan het kind dat zelf of anders kost het de juf niet teveel tijd om even te helpen. Met poepen wel en ze mag de klas niet zo lang alleen laten.
    Wat vreselijk sneu voor je zoon en wat een inbreuk op zijn privacy :(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit was alleen plas, en ze had hem kennelijk wel wat spullen gegeven om te verschonen, maar niet genoeg. Of hem alleen verteld dat hij het moest doen maar geen begeleiding. Had op zijn minst ook wel even mee kunnen lopen... of opletten.
      Het zijn geen kleuters meer, maar helemaal alleen laten uitzoeken is ook weer zo iets.

      Verwijderen
  2. Wat vreselijk! Heeft zijn juf geen gevoelens / begrip voor je zoon en zijn gevoel?
    En het is al de 3e keer dit schooljaar dat de juf zo handelt?
    Goed dat je een email stuurt; zo heb je de communicatie op papier en als het ware 'bewijs' als het nodig is.
    Mocht er niets veranderen dan zou ik snel contact opnemen met de directeur. Dit kan echt niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, geen begrip kennelijk. En geen overzicht over wat er gebeurt in zo'n klas. Echt compleet ongeschikt als juf.

      Verwijderen
  3. Ach jeetje wat sneu....

    Op "onze" school zijn ouders overigens wel gewoon verantwoordelijk voor reservekleding. Maar jeetje.... als een kind moet, dan moet ,ie.... toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ach jeetje....bij ons op school is er een kast met reservekleding en die krijgen ze dan aan. Juffen doen nooit moeilijk en zeggen 'geeft niks kan gebeuren'. Gelukkig is het bij ons al een hele tijd niet meer voorgekomen, maar idd: kan gebeuren. Mijn zoontje (6,5) wil ook nooit poepen op school trouwens, wat is dat toch???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hele schone wc, zag ik laatst. Maar wc papier zit te strak op de rol, en er zijn geen handdoekjes uit hygienisch oogpunt (?!)
      Overigens is zoon helemaal niet zo'n voorstander van poepen, ook thuis stelt hij het liever uit en in den vreemde liever niet. Heeft ie van zijn moeder denk ik. Ik krijg altijd enorme verstoppingen op vakantie :-)

      Verwijderen
  5. Hè bah. Weet je, overal zijn er mensen die alleen schijnen te werken voor hun geld, maar gelukkig zijn er ook die hun werk met hart en ziel en liefde doen. Juf van jouw jongste zit dus bij de eerste groep ....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Balen he! Gelukkig heeft hij ook al een paar keer de échte goede juffen gehad. Hopelijk volgend jaar weer...

      Verwijderen
  6. Te gek voor woorden! En zo sneu voor je jongste :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Slechte zaak, waarom werd er niet even naar huis gebeld zodat je schone kleding kon brengen. Lijkt me ook héél nuttig dat er in de klas even wat regeltjes uitgelegd worden over toiletgebruik. Maar bovenal wat onwijs vernederend voor jongste dat juf er zo mee om ging.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat! Belachelijk dit. Maar vooral ook dat er dus blijkbaar niemand van het personeel ziet dat het manneke op blote voeten naar buiten gaan. Ik zou er zeker een gesprek aan wagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Niet alleen een mail naar de juf, maar ook even richting schooldirectie zodat zij intern dit toch ook eens met juf bespreken.

    Zoals wij "hart" hebben voor de doelgroep waar mijn collega's en ik mee werken, zou juf dit moeten hebben voor haar leerlingen en iemand die een kind op blote voeten naar buiten stuurt (of nog erger ... dit zelfs volledig gemist heeft), heeft dat "hart" misschien toch niet helemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hè nee toch, arme arme arme knul. Mijn oudste had een tijdje terug ook een ongelukje op school (en ik denk nu gelijk: al de derde keer? Ik heb het gevoel dat het schooljaar net begonnen is!). Juf had het niet door, hij zegt dan ook niets. Hij durft niet te plassen want kinderen deden het licht uit in de wc. En hij durft ook niet te vragen want soms zegt juf nee (waarschijnlijk zegt ze: even wachten, ik ben iets aan het uitleggen, maar het wordt opgevat als een afwijzing). Ik de juffen gemaild, ze hebben nog weken daarna hem minstens twee keer per dag naar de wc gestuurd. Inmiddels heeft hij een manier gevonden waarop hij het weer zelf durft. Maar zo kan het dus ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nou zeg, wat sneu.

    Ook voor de juf die hopelijk wel wil maar het gewoon niet (aan) kan?!

    Bij ons is er een systeem met een badeendje dat je op je tafel zet als je moet, zo is er altijd maar één (mei en jongetje) maximaal tegelijk weg en hoef je nooit te vragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. In de klas van mijn oudste kleinzoon hangt het bekende stoplicht. Rood, wc bezet, groen mogen.
    Dit systeem hanteerde ik zelf ook toen ik nog voor de groep stond.
    er zitten wel 31 kinderen in groep 3 van kleinzoon En er zijn kinderen die er een potje van maken.
    Een boze email helpt niet altijd. Dit is een kwestie om even rustig met elkaar te bespreken.
    Als je er dan nog niet uitkomt, kan altijd de locatie directeur er bij geroepen worden of de IBer.
    En thuis ook met het kind erover praten. Vaak zeggen ze: :Ik mocht niet van de juf". Terwijl het inderdaad zo is, dat het kind even moest wachten.
    Bijna overal is er een kast of iets anders met reservekleding. Geef zelf ook eens iets om bij te vullen. Is dit een punt voor een oudercommissie?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie. Dat systeem is bekend, bij mij en ook bij de kinderen. Het is in dit geval meer dat ik me zorgen maak over zoon die al jaren dit soort ongelukjes niet meer had. Waarom nu opeens? En dan de (praktische en emotionele) begeleiding nadat het verkeerd is gegaan.

      Verwijderen
  13. Er komt maar een ding bij me op: NOU JA ZEG.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ach jeetje, hier zou ik ook behoorlijk geprikkeld door zijn en zeker even vriendelijk doch dringend verhaal gaan halen bij de juf hoe dit zo kan gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?