maandag 3 oktober 2016

Het herbarium

Zondagavond. Het huiswerk is zo goed als af. Alleen dat "herbarium" moet nog even. We hadden al wat gedroogde plantjes. en zus wilde helpen met het schrift in elkaar knutselen.

Afbeeldingsresultaat voor herbariumEen uurtje later, ze zitten samen aan de tafel. Hij determineert. Lang leve het internet, dat werkt toch een stuk fijner dan zo'n boek. Zij plakt de plantjes op een papier en schrijft met haar nette meisjeshandschrift op wat hij dicteert. Ze hebben er al bijna één klaar.

Hoeveel hij er eigenlijk moet, vroeg ik me af. Nou, hij dácht eerst 10. En hij had er al 7 verzameld. Maar nu blijkt opeens dat het er 20 moeten zijn. En de deadline is in zicht.

Zoon is niet zo'n held in vooruit denken en plannen. (En daar wordt hij voor behandeld, om in Koot&Bie jargon te blijven). Ik probeer niet wanhopig te zuchten en ongeduldig doen, want hij doet zijn best en het gaat al beter: het hoeft niet morgenochtend af, we hebben nog 4 dagen...   

Nog een dag of 4 om plantjes te zoeken en twee weken te laten drogen, te determineren en op te plakken?! Best krap als hij eerst de hele dag op school zit en dan ander huiswerk moet maken. Dus ik laat hem beloven bij een volgend project met lange loopduur ons wat eerder in te seinen, en ik beloof dat ik hem zal helpen met het meest tijdrovende werk. Zoeken en drogen. 

Wie goed heeft gekeken zag op een zonnige maandagmorgen dus Mammalien tussen het natte gras en de gevallen blaadjes schuifelen, op zoek naar bloemen en plantjes. Het is maar goed dat de herfst dit jaar weer wat later is, want oktober is nou niet de beste tijd om je herbarium met bloeiende planten te vullen. Toch vind ik hier en daar wel wat. In de berm, bij de sloot, langs de weg. Ik fiets als een slak, mijn ogen gericht op de berm, rem en pluk, stop weer een kamille of paardenbloem in mijn tas. 

Hoe vreselijk ik in vwo 2 mijn eigen herbarium opdracht heb gehaat. Ik weet het nog. Maar nu vind ik het eigenlijk best leuk. In al die jaren heb ik kennelijk toch wat kennis van en liefde voor het groen opgevat. Misschien moet je sommige schoolopdrachten gewoon wat later in je leven doen. Even wachten tot je er rijp voor bent. En misschien geldt dat ook voor zoon.

8 opmerkingen:

  1. Ja precies, ik wist het wél en heb "mijn middelbare schooltijd" gedaan toen ik in de 40 was, moeder mavo enzo, héérlijk! Iets niet in durven vullen omdat je een strikvraag verwacht....want zó makkelijk kan mavo of havo toch niet zijn;-) Wel dus!
    (en vergis je niet in dat "moeder" mavo of havo want je maakt het zelfde centraal schriftelijk examen als de jeugd)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou inderdaad, sommige dingen moet je pas doen als je ouder bent. Wat heb ik geworsteld met Engels op school vroeger. Een paar jaar op kamers en vele uren televisie later had ik ineens wél een woordenschat...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, misschien worden sommige dingen pas leuk als je wat ouderder bent. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat een rottig huiswerk dat had ik toen ook al gevonden;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waar zouden schoolkinderen toch zijn zonder hun moeder : )

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb dat ook ooit moeten doen vroeger. Nu zou ik het een stuk leuker vinden om te doen, denk ik... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!

Te groot voor sinterklaas. Bestaat dat?

Oudste zoon, 2 1/2 jaar. Wij, zeer enthousiaste jonge naïeve ouders, sleepten de peuter mee naar de intocht van de Sint. Het was koud, het w...