zaterdag 31 augustus 2013

Binnen de lijntjes kleuren

We zijn in het ziekenhuis, controleafspraak bij de orthoptist. Op weg naar afdeling O komen we natuurlijk eerst weer alle andere letters tegen. Het Walhalla voor kleuterzoon, die niets liever doet dan cijfers en letter lezen, liefst hardop en op flink volume. Zie een vorig logje. We zijn nu echter een half jaar verder, en die letters op de deuren zijn niet meer zo heel boeiend. Hij leest nu de woorden boven de deuren. Zolang ze maar van flink formaat zijn heeft kleuter nergens meer moeite mee.  Zo stopt hij onderweg om even "HUISARTS, eh. HUISARTSEN, eh. HUISARTSENP, O, S, HUISARTSENPOST!" te lezen. Een langslopende medewerkster van het ziekenhuis keek nog eens goed hoe groot hij eigenlijk wel niet is en gebaarde naar mij -ik stond al weer een paar meter verderop- dat dat toch wel heel bijzonder is. Aan de andere kant, zijn eigen schoenen aan trekken, daar is dan niet zo goed in.

Waar de rest van Nederland zich druk maakt over wel of geen citotoetsen op groep 2-ers los te laten maak ik me vooral zorgen over mijn eigenwijze kleuter die nog twee jaar verplicht moet plakken en knutselen en binnen de lijntjes moet leren kleuren voor hij de dingen mag gaan doen die hij echt leuk vindt. Misschien weten jullie nog mijn trotse blogje, net voor hij vier jaar werd en op school begon, dat hij zelf "maan" en "vis" van die losse letters kon maken. Hij heeft niet stilgezeten en leest ons tegenwoordig hele bladzijden voor uit de prentenboeken die ik voor hem in de bieb haal. Liefst zo kinderachtig mogelijk, Ka.atje helpt Mama, Nijntje, dat soort. Die vindt hij het leukst. Dat er dan best lastige woorden met meer dan drie lettergrepen en onuitgelegde spellingsregels in staan boeit hem niet - zolang de letters groot genoeg zijn. En leest hij niet, dan vermaakt hij zich met you.tube en filmpjes waarin iemand in het Engels uitlegt hoe de tafel van 11 gaat. En dat is geen grapje.

Maandag begint hij weer, in een nieuwe groep 1/2. Twee (voor hem) nieuwe juffen, een paar bekende gezichten uit de instroomgroep van voor de zomer, maar de overige 25 oudere kinderen kent hij niet. Ik ben erg benieuwd (en tips zijn welkom). Ik hoop vooral dat hij het er een beetje naar zijn zin zal hebben en wat vriendjes zal maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat maar horen!

Hoe kom je de donkere dagen voor kerst door?

De donkere dagen voor kerst zijn weer aangebroken, ik ben van de leg. Om zes uur, soms half zes klaarwakker en vol met plannen. Helaas slaap...