donderdag 9 februari 2017

Pijn aan mijn hart

Mijn naïeve schat van zeven jaar zat onder het avondeten hardop te peinzen: "ik denk dat ze gewoon wilden dat ik mijn step kwijt was." Wat?! Wie? Hij noemde de namen van twee jongens eikels  van twee groepen hoger. Jongens die "niet zo lekker in hun vel zaten" hoorde ik de vorige keer al op school.

Jongste is een jong, klein dun jongetje, overvol van enthousiasme maar nog sociaal nog niet echt heel slim. Een jongetje dat heel graag aansluiting wil maar dat nog niet altijd goed voor elkaar krijgt en dus nog wel eens verloren loopt in de pauze. Eén van de jongste van school is en zelf nogal naar jongere kinderen trekt. In ieder geval een veel te makkelijk slachtoffer voor grote jongens van twee jaar ouder, en vele kilo's sterker en geslepener. Wat mij betreft nare jongens. Of ze nu wel of niet "niet zo lekker in hun vel zaten" maakt me niet uit. Zoek een tegenstander van je eigen formaat of trap tegen een boom aan. Maar laat dit jongetje met rust met dit soort hele flauwe geintjes.

"Kom eens hier, we willen wat laten zien" en dan als hij dichtbij genoeg is een schop geven was het vorige keer. Of, zoals gisteren: "Als jij je step aan een ander kind geeft mag je met ons meedoen", om dan vervolgens, als hij de step van school aan een ander kind heeft gegeven, op de zaken terug te komen. "O nee, toch niet, we hebben ons bedacht". Zodat hij met lege handen staat. En pas later doorheeft dat hij gewoon genaaid is.

Wat zijn reactie was? Onduidelijk. Hij heeft in ieder geval niets tegen de juf gezegd. En waarschijnlijk ook niets tegen de pesters.

Ik wel. Ik heb er direct een mail uitgestuurd naar school. Het moet maar eens afgelopen zijn met dat ge-etter op het schoolplein. De juf begreep het: achgossie, het is niet eerlijk. En hij wil zo graag....

Hoe langer ik er over nadenk hoe laaiender ik word. Als ik niet zo netjes was zou ik die sukkel zelf een klap voor zijn harses geven, maar of dat de oplossing is geloof ik ook niet. Voorlopig laat ik de eer maar even aan school, die mag er wat mee doen.

Ik raad mijn ventje aan héél ver bij ze uit de buurt te blijven.

11 opmerkingen:

  1. Erg hoor! En dat gemekker van niet lekker in hun vel zitten..is dat een excuus om te pesten😠kan mij daar mateloos aan ergeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg hoor! En dat gemekker van niet lekker in hun vel zitten..is dat een excuus om te pesten😠kan mij daar mateloos aan ergeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeetje wat rot!!

    Op dit soort momenten hoop ik zelf altijd, dat de juf de andere twee incidenten (al dan niet met jouw kind) van de dag wél gezien heeft...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een rotjongens! Dat heeft niets met niet lekker in je vel te maken. Dan gooien ze maar eens baldadig een bal door een ruit of zo, anderen pesten is zó laf!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hè, wat een vervelende rotjochies. Zou het niet goed zijn als je jongste naar een assertiviteitstraining gaat om hem weerbaarder te maken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja misschien. Maar hij is vooral een makkelijk slachtoffer omdat hij gewoon vaak niet doorheeft dat de ander aan het etteren is, stinkt overal in..

      Verwijderen
  6. Helaas heel herkenbaar hier met de jongste. Al heeft zij meer gedoe met leeftijdsgenootjes.
    Ik vind echt, ongeacht of ze even niet lekker in hun vel zitten, dat kinderen gewoon horen te weten hoe je met elkaar omgaat. En dat is vooral dat je niet ettert!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gewoon kleine ettertjes hoor, niks niet "niet lekker in hun vel" ze moeten gewoon goed in de gaten gehouden worden door de leerkrachten dus top dat je het aangekaart hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ow hier kan ik zooo giftig van worden, de rotzakken. Ik kan me zo goed voorstellen dat dat pijn in je hart doet. Hopelijk worden de etterbakken er op aangesproken. Kan jijzelf bijvoorbeeld niet eens de ouders van die gasten erop aanspreken. Ik vind dat ouders van pester mede verantwoordelijk gehouden moeten kunnen worden. Zij moeten hun kinderen daarin corrigeren. Grrrrrrrrr

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bah! wat een rotjochies. Mijn man ging laatst zoontje ophalen van school en heeft toen een jongetje van een jaar of 8 dat wij verder niet kennen onder een groepje van 4 andere jongetjes uitgehaald die met z'n allen op hem in aan het slaan waren (en de boosdoeners bij hun nekvel gegrepen). Pleinwacht stond er bij en zei 'ophouden jongens' maar greep niet in. Dat vond ik wel erg kwalijk, gelukkig dat er nu toevallig iemand langsloopt die het wel oplost maar wat als dat niet het geval zou zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Sneu gedrag wat ook door hun ouders aangepakt moet worden. Het zal me weer niets verbazen als die ouders niks in de gaten hebben.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?