dinsdag 24 januari 2017

Heugelijk nieuws

We vonden het niet zo belangrijk. Hielden/houden wel van elkaar en willen graag de rest van ons leven samen blijven. Maar zo'n bruiloft? We wisten niet hoe, met wie, waar. Af en toe brainstormden we wat maar helemaal precies wisten we het niet en dan was er altijd wel weer iets anders dat onze aandacht nodig had.
Dochter probeerde vorig jaar de druk al
iets op te voeren met deze mooie tekening... .
En voor je het weet heb je een koophuis, drie kinderen, en nog veel meer nichtjes en neefjes dan 20 jaar geleden, en ken je elkaar al meer dan 20 jaar... Het middelste kind, een meisje, vindt bovendien dat het er bij hoort, trouwen. En dat het leuk is. Mooi aankleden, mooie haartjes en make-up, véél gasten, een leuk feest ("maar dan niet de hele tijd gaan zitten praten en drinken, dat is sáái!") 
En ja, ze heeft gelijk. Het moet er maar eens van komen. Wij hebben er zin in! Dit jaar gaat het gebeuren:

We gaan trouwen!!


En dan is de grote vraag. Wanneer? Met wie? Waar? Hoe val ik snel 10 kilo af? Wat moet het kosten? En vooral, hoe leg ik aan dochter uit dat haar moeder nu echt niet meer in een maagdelijke witte trouwjurk met de prijs van een feestavond voor alle gasten rond gaat paraderen?  

Die jurk, daar komen we wel uit. Ook die van haar. En onze haartjes worden vast ook mooi gedaan. Het wanneer is ook redelijk duidelijk. Mijn aanstaande (Pappalien, voor intimi), wil lékker weer hebben. Zomer dus, in Nederland. Hopelijk valt het dit jaar goed uit. Nu even kijken dat het niet binnen in de toetsperiode van oudste valt, of in de eerste periode dat dochter net haar brugklasdebuut maakt. 

Hoe? Niet te traditioneel. Dat weten we al 20 jaar. En niet al te duur.

Waar? Buiten! Loungen, hangen, borrelen. In de schaduw van een boom, of aan het water. 's Avonds bij een vuurtje. Dat lijkt me wel wat. Op een plek waar zowel de kinderen lekker kunnen rennen en gillen en doen maar ook waar de hier en daar al flink krakkemikkig wordende familieleden rustig op een stevige stoel kunnen zitten en niet al te ver hoeven te lopen vanaf een ruime parkeerplaats. 

Een bruiloft zonder stress, dus. Voor niemand, en zeker niet voor onszelf.  Je begrijpt, we zijn de afgelopen weel al compleet in de stress geraakt omdat we snel moeten beslissen maar nog volop zoekende zijn...  

28 opmerkingen:

  1. Hoera hoera hoera!
    Een feestje mag altijd toch? En dat je van elkaar houdt, is elke dag reden tot feest!
    Succes met de planstress ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is inderdaad heugelijk nieuws, en als je dochter zegt dat het moet gebeuren... dan moet het gebeuren :-) Veel succes met de planning. En hopelijk wordt het inderdaad een bruiloft zonder stress.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk!!! En voor de kinderen ook heel leuk dat ze nu de bruiloft bewust mee kunnen maken (onze oudste was er ook bij maar in de buik ;-)). Niet stressen hoor, organiseer een feestje waar je zelf graag naar toe zou gaan, wat de rest vindt houden ze maar voor zich!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ah, wat leuk!! Zo'n gezellig feest, met lange tafels, buiten, lekker weer, ik zie het helemaal voor me.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Of dat leuk is!!!! Maar inderdaad, heel veel regelen want dat is kort dat ik "huwelijks"land waar menigeen al ruim een jaar aan het regelen is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jaaaa, openbaar nu hier. Ik vind het zo, zo, zo leuk. Zoals je weet, deden wij het ook nog niet zo lang geleden. Veel plezier met de voorpret en ik zie de uitnodiging wel verschijnen.

    Verder denk ik toch dat jullie gewoon met elkaar gaan trouwen, want je schrijft op een gegeven moment 'met wie?'. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eh ja. Hoewel ik overwogen heb het gewoon in mijn eentje te doen. Dat beslist makkelijker! :-)

      Verwijderen
  7. Gefeliciteerd zeg! Wat leuk. Ik ben benieuwd naar je jurk!!!!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey, wat leuk! Ik kan me ook voorstellen dat het super leuk voorbereiden is, zo met het hele gezin. Gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zal je vast een dingetje ontnemen. Heb hier en daar wat ervaring. Ballonnen oplaten lijkt leuk valt tegen en is erg duur. Rijst is pijnlijk, bubbels is leuk. Vooral als er 1 knapt op een gênante plaats en zo'n leuke vlek achter laat.

    De dag vliegt voorbij, tijd om met mensen te praten is er bijna niet want iedereen wil aandacht. Trouwen is daarnaast duur dus let op je gastenlijst.

    Neem een fotograaf. Wacht. NEEM EEN FOTOGRAAF! Geen wegwerp camera's en/of rekenen op telefoonfoto's. Ik beloof je de video bekijk je niet. De foto op de schoorsteenmantel bij schoonmoeder en oma die bekijk je wel. Zeker als 'ie lelijk is.

    Bespaar op de auto, je rijdt er niet meer dan 2 uur in. Bespaar niet op de fotograaf als die ene leuk is en het klikt, neem die. Die ander die niet leuk is en goedkoper loopt wel de hele dag achter je aan.

    Oja leuk trouwen in de zomer zo lekker warm. Neem geen jurk met brons erin dat vlekt groen. Trek fijne schoenen aan. En die trouwfoto's die kosten tijd. En zijn vermoeiend. Dat wil je niet op het heetste moment van de dag en dan ook nog moeten haasten. Trouwfoto's wil je als de zon lager staat, als alles geregeld is (regel mensen die dingen regelen. Oppas Ceremonieflip slaapplaats voor met zonder kinderen make up mens en een hulp voor tijdens de fotoshoot je BFF ofzo.

    O en ik wens je natuurlijk een prachtige dag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha! Jij bent een kenner! Doe je ook iets met fotografie op bruiloften ofzo ( :-) ) Dank voor de tips.

      Los van foto's (ik weet niet of pappalien een heuse fotograaf wil (betalen)?!) wil ik ook wel een videozuil/achterwerk in de kast waar iedereen zijn eigen verhaal vertelt. Ter plekke, geimproviseerd. Niet over nadenken, niet opschrijven, zeker niet georganiseerd in een boek met receptjes oid.

      Verwijderen
    2. Leuk idee! Wij lieten mensen het wel opschrijven, maar hadden allerlei vragen voor ze bedacht om te beantwoorden. Misschien is dat leuk voor de video?

      Verwijderen
    3. Dat was een goeie tip! Lees hem nu pas...

      Nouja, video is er niet van gekomen. Schrijven (kort) wel. Fotobooth ook.

      Verwijderen
  10. Gefeliciteerd! Of klinkt dat een beetje gek zo vooraf na zo veel jaar? Jullie dag wordt vast hartstikke leuk en relaxed als ik je plannen zo lees.
    Wij waren zelf 45 minuten te laat, de ambtenaar stoned of dronken of beide ik weet het niet, mijn moeder heeft de stoep gefilmd en de camera uitgezet op de belangrijke momenten en mijn kunstacademievriendinnetje + vriendje maakten foto's en het was een geweldige dag. Als je maar plezier hebt met lieve + de liefste mensen om je heen <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De stoep filmen, ben ik ook goed in. Of mijn eigen vingers, hahaha.

      Maar je hebt gelijk. Als je maar lol hebt.

      Verwijderen
  11. Leuk plan! Gefeliciteerd alvast :)

    Hou ons op de hoogte van de voorbereidingen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoera! Een dikke proficiat! Feest is altijd fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat leuk!! Veel plezier!

    Wij deden lekker low key. Gratis op donderdagochtend trouwen.
    Leuk zaaltje gehuurd. Iedereen nam een gerechtje mee. Oom maakte foto's. Gewoon, gemoedelijk. Niet duur. Was geweldig :)
    4 maanden na aanzoek getrouwd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. GRatis leek me ook wel wat, maar daar moet je tegenwoordig wel héél erg je best voor doen. 6 personen (en wij zijn al met 5 waaronder 3 minderjarig dus geen getuige!) en een wachtlijst van 9 maanden...

      Verwijderen
  14. Waaaahhhhh!!!! Wat gaaf, gefeliciteerd! Klinkt heerlijk relaxt wat jullie van plan zijn. Genietse alvast van de voorbereidingen :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heeeeeeeeey wat leuk!!!!! Succes en veel plezier met de voorbereidingen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuk! Veel plezier met de voorbereidingen

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Gefeliciteerd!! Nu is het open & out. Hoe reageerde de omgeving?

    Klinkt nu al als een heel relaxte dag.
    Wel een fotograaf, dat is leuk! Laat iemand de toespraak van de ambtenaar even vooraf doorlezen zodat hij / zij niet over een scheiding begint (serieus gebeurd).
    Bellen zijn leuk inderdaad!
    Doe alleen maar wat jullie (en de kinderen?) willen, niets wat een ander wilt. Hoe klein ook, vraag iemand om het één en ander voor je te regelen op die dag, zodat je dat zelf niet hoeft te doen.

    Veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?