donderdag 1 september 2016

Ze schelden me uit!

Kliefje was me voor: bejaarden zijn asociaal. Ze heeft het prima verwoord, ga ik niet over doen. Ik ben het roerend met haar eens. Nou ja, niet dat álle bejaarden asociaal zijn. Mijn ouders zijn zowel bejaard als keurig netjes en lief, maar juist van hen hoor ik ook wel gruwelverhalen over hun leeftijdsgenoten.  Het asociale is niet echt leeftijdsgebonden, zullen we maar zeggen. Al gaat het net weer even op een andere manier dan bij de hangpubers.

Wel ben ik nog zo onnozel dat ik er ook vaak intrap: een keurige wijk, een blanke dame op leeftijd met geld genoeg voor een nette auto of e-bike... dat zal wel meevallen toch?

In de afgelopen twee weken ben ik alweer een paar keer in onze keurige Vinex tussen park en dure huizen door keurige oudere dames compleet uitgekafferd.

Een geparmente e-bikester in anwb outfit die mij en jongste zoon keihard inhaalde op het fietspad en in het voorbijgaan verwensingen naar mijn hoofd slingerde op nogal wrokkige toon. Ik was nogal, eh, verrast. Wat had ik gedaan? Volgens mij echt niets. Ik probeerde het nog te vragen, wat mevrouw daar precies mee bedoelde. Heel keurig. Maar ze fietste zo mogelijk nog bezetener door...

En een week later staat er opeens in diezelfde wijk een auto naast de mijne, wederom een gekrulde en geblondeerde 70 plus-ster. Vanachter haar raampje is ze aan het schelden en agressieve gebaren aan het maken. Om daarna flink door te rijden. Natuurlijk, niet wachtend op een reactie...

Ik stond wederom perplex. Wat had ik nou weer gedaan? Mogelijk vond ze het niet leuk dat ze een seconde of tien moest wachten omdat ik aan het inparkeren was. Maar he, veel ruimte om in te halen was er niet. Ze zou eens in de échte stad moeten gaan rijden in haar autootje.

Nou ben ik niet zomaar van mijn stuk als iemand me iets verwijt en tegen wat scheldwoorden kan ik ook nog wel. Maar dat al die zogenaamd keurige dames opeens zo agressief kunnen zijn, daar ben ik wel een beetje van geschrokken.

9 opmerkingen:

  1. Ik heb het nog niet zo meegemaakt. Maar als ze schelden kan je tenminste nog wat terug zeggen. Ik heb meer last van de oude dametjes die heel sneaky gewoon voordringen bij de kassa van de supermarkt. En dat ik dan altijd denk: misschien heeft ze het echt niet door. En ik wil ook geen zeikerd zijn dus laat ik het maar. Het zijn wel altijd vrouwen trouwens, in jouw stukje ook. Wie weet worden wij ook wel zo ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn oma riep altijd: "Als ik zó word moet je me afschieten". In dat geval was "zo" niet alleen brutaal en agressief maar vooral ook dat eeuwige zelfmedelijden en gezeur. Het viel mee. Maar veranderen doe je toch wel een klein beetje als je écht oud bent...

      Verwijderen
  2. Ik herken het!! Overigens vind ik het vooral opvallend hoe negatief en generaliserend oudere mensen kunnen denken, als je ze onder elkaar hoort praten. Dan hoor ik liever een paar pubers.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eigenlijk is dit me nog nooit opgevallen, ja natuurlijk kom ik wel eens onbeschofte mensen tegen maar dan toch "van alle leeftijden". Maar misschien ga ik te weinig met leeftijdgenoten om,zou kunnen natuurlijk.
    Oéps, misschien heb ik het helemaal niet in de gáten omdat ik zélf al 74 ben en dus tot "de groep" behoor en dus "van hetzelfde laken een pak heb" ;-)
    Ach, we hebben allemaal wel eens een slechte dag.
    Wat ik wél merk is dat mensen die alleen leven vaak wat egoïstischer worden en dat begrijp ik eigenlijk wel, als je met niemand rekening hoeft te houden in huis sluipt dat er makkelijk in.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gossie, denk aan je hart zou ik dan zeggen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, jouw voorbeelden zijn ook schrijnend zeg! BAH! :((((

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!

Te groot voor sinterklaas. Bestaat dat?

Oudste zoon, 2 1/2 jaar. Wij, zeer enthousiaste jonge naïeve ouders, sleepten de peuter mee naar de intocht van de Sint. Het was koud, het w...