donderdag 9 juni 2016

Nieuwe school

Het besluit is genomen, de formulieren zijn ingevuld. Jongste heeft zelfs al een kijkje genomen en een beetje kennis gemaakt.  Hij vond het eenmaal daar bére-spannend, wist zich geen houding te geven en deed dus wederom alsof hij Gekke Henkie was. Wat dan best génant is als je als moeder je kind komt aanmelden voor hoogbegaafden onderwijs...

Binnenkort is er een hele ochtend waarop kinderen alvast meedraaien in de klas waar ze ná de zomervakantie in terecht komen. Om de grootste spanning er af te halen.

Jongste is enthousiast over het idee van een andere school, hij wil daar wel heen. Veel liever dan naar zijn huidige school - want die is sáái. Al ga ik de oude school zeker missen, wij ouders denken toch dat dit beter voor hem is. Praktisch prima te doen voor ons, en qua uitdaging heel goed voor hem. Nu maar hopen dat hij het nog steeds leuk vindt als de druk wordt opgevoerd. Als het opeens moeilijk wordt. Als hij iets nieuws moet gaan proberen, iets wat hij eigenlijk nog niet zo goed kan. Of erger nog, wat hij nog niet kan maar een ander misschien al wel. Als er toch opeens moet worden geknutseld. Al is het dan in de vorm van een project over ruimtevaart, knutselen blijft knutselen, en dus moeilijk.

En wat te denken van omgaan met verlies, of met de angst om mogelijk te kunnen falen? Maar ook met dat fenomeen zijn ze daar wel bekend. En leren leren. Executieve vaardigheden ontwikkelen. Daar heeft hij voor de rest van zijn leven iets aan. Meer dan aan schaken of Chinees zelf, al is dat ook leuk.

Juf van de huidige school vindt het jammer maar begrijpt onze keuze heel goed en staat daar helemaal achter. Buren en schoolkennissen zijn vooral stil als we het vertellen. Kijken ons eerst wat vreemd aan. Waarom? Wat is er met hem dan? Kennelijk valt hij niet zo op als slimmerd. Of misschien is het toch nog een beetje not done om je al te gekke dingen in je hoofd te halen en zolang er geen sprake is van Down of een complete doofheid, je kind andere onderwijs te laten geven dan het reguliere. 

18 opmerkingen:

  1. Wat goed dat hij naar een andere school gaat waar hij beter op zijn plaats is. En dat hij er zin in heeft om daar naartoe te gaan is helemaal geweldig.

    Kan me voorstellen dat het je een bepaald gevoel geeft als buitenstaanders vreemd reageren, erg jammer ook. Mensen staan zo snel klaar met hun oordeel. Als een kind niet slim is dan vinden ze daar wat van en als een kind wél slim is of wel héél erg slim dan staan ze ook klaar met hun oordeel en weten ze er vaak een negatieve draai aan te geven.

    Er zitten bij mijn zoon een paar slimmeriken in de klas en ik hoor toch altijd een beetje afgunst bij sommige moeders als ze het over die kinderen hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Terwijl het juist ook helemaal weer geen voordeel hoeft te zijn als je er cognitief bovenuit steekt..

      Verwijderen
  2. Klinkt goed! Hopelijk gaat de nieuwe school hem goed doen, in alle opzichten.
    Ben benieuwd hoe het na de zomer zal gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn en goed dat jullie de knoop hebben doorgehakt. Ik denk dat er alleen maar voordelen zijn en dat J. daar een heleboel kan leren. Niet alleen op cognitief gebied maar ook andere vaardigheden zoals het leren omgaan met verlies.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Niets mis mee om een andere school te kiezen die beter bij de mogelijkheden van je kind past,volgens mij maken er echt wel meer kinderen een overstap al is het niet altijd om dezelfde reden. Eén van de redenen is vaak pesten, wees blij dat dát in dit geval niet aan de orde is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Stoer dat jullie hiervoor kiezen, en niks van die mensen aantrekken, joh!
    "doe maar gewoon" is voor jullie kind blijkbaar niet genoeg. Dat is dan ook een stomme Nederlandse gewoonte...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De knoop in tweeën! Klinkt als een goede, doordachte beslissing. En helemaal eens dat er meer dingen belangrijk zijn dan alleen cognitieve. Vind ik stiekem een heel groot voordeel in ons nieuwe thuisland; daar wordt véél langer gekleuterd omdat ze juist die andere dingen zo belangrijk vinden hier. Hoop dat de wendag goed gaat bevallen voor zoonlief en dat hij met een lekker gevoel de zomer ingaat :-) En kletsende mensen... pffflllrrrtttt :-P

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het komt vast helemaal goed! Succes jongste.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel goed van jullie hoor, want het gaat om het welzijn van het kind. En uiteraard zal hij moet wennen, en ik hoop dat hij helemaal op zijn plek zal zitten (maar dat gaat vast goed komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fijn dat het besluit is genomen. Dat geeft vaak rust.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind het stoer! Ik vind het sterk! En ik vind vooral dat jullie geweldige ouders zijn die kijken naar wat goed is voor hun kind!! Top!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nou, wat een knoop hè die je door moet hakken. Goed gedaan hoor, ik ben heel benieuwd hoe het hem gaat bevallen. Ja, mensen denken toch snel dat je staat op te scheppen hè. Ik zou mijn kind nergens voor willen ruilen, maar gemakkelijk is het niet. Wij doen juist erg ons best om Tortus op zijn huidige school te houden, maar daar spelen weer andere keuzes mee. Ik wens jongste veel plezier bij de wendagen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry, wen ochtend. Ik las je stuk al eerder maar reageer nu pas. Foei ;-)

      Verwijderen
    2. Dank. Ik ben ook heel benieuwd. Ben er nog niet 100 procent zeker van dat het gaat bevallen (maar heb wel het idee dat er iets meer nodig is dan nu..) Maar eh, vertel, wat speelt er bij jullie??

      Verwijderen
    3. Valt mee hoor. School vraagt zich af of ze hem voldoende kunnen bieden. Wij denken op dit moment van wel. We zijn aan het overwegen of hij een klas over gaat slaan, maar ik twijfel alweer. Als we er uit zijn maak ik er een blog van ;-)

      Verwijderen
  12. Niets aantrekken van wat anderen ervan zouden vinden. Het is voor kind en ouders het fijnste als het kind zich op z'n plek voelt en 'thuis' is op school. Dat jullie jongste er enthousiast over is, zegt genoeg. Misschien zal het op sommige v(l)akken echt wennen of bijstellen voor hem worden, maar hij mag hoe dan ook gaan "leren" in een omgeving waar hij zich veilig voelt en dat is fijn :-)
    (Maar ik weet hoe lastig die keuze is; hopelijk geeft het jou ook wat rust nu de knoop doorgehakt is?)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Na eindeloos niks lezen, kom ik kijken. Ik ken de rare blikken, dat je mensen ziet denken (vast een pushende moeder, opschepper enz)
    Ik zeg nog steeds niet zomaar dat oudste ook gewoon heel erg slim is. Want, net als veel anderen met hem, is hij koning in aanpassen.
    Bij het aanmelden van dochter bij de oude school van oudste werd er gewoon gevraagd: en wat denken jullie zelf? En dan mag je een eerlijk antwoord geven.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!

Een beetje aandacht voor de maaltijd graag

Ik moet een kwartiertje blijven wachten, op tafel ligt een Allerhande. Even bladeren dan maar. Wie weet vind ik wat. Een keertje iets anders...