dinsdag 7 juni 2016

Alarm-moe

Ik,  trouw volger van de lokale weerberichten, waarschuw man en kinders maar weer eens. Neem je regenjas mee. Zou je wel gaan fietsen? Het gaat héél hard hagelen vanmiddag...

En keer op keer op keer komen ze thuis en beschuldigen mij ervan dat ze die jas écht niet nodig hadden. Dat het toch veel fijner was geweest met de fiets dan met de auto te gaan. Dat ze geenhagel hebben gezien. En ik kan ze, vanaf mijn bankje in de tuin onder de parasol, niet echt ongelijk geven.

De plantjes hangen slap van de droogte. Mijn kinderen en man nemen mij inmiddels niet echt serieus meer. Ik denk dat ik al die code oranje weer-alarmen maar gewoon eens ga negeren. Of beter, helemaal niet meer elke ochtend op de weerapp ga kijken. Ze weten er niks van, zoals oma al zei.

En bovendien, vroeger hagelde het ook wel eens. Dat was dan wel een beetje vervelend op de fiets, maar om daar nu een álarm voor af te geven? Zelfs de meest voorzichtige Nederlander trekt zich straks weinig meer aan van alarmcodes. Ook niet als er echt eens iets staat te gebeuren.

10 opmerkingen:

  1. Hier rommelt het al de hele middag. Aangezien ik doodsbang ben voor onweer blijf ik fijn binnen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee, ik zie het wel als ik naar buiten ga. Een poncho is zo gepakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben een hele slechte nieuwsvolger. Mij ontgaat altijd alles, ook de weersverwachting. Bij uitjes wil ik nog wel eens kijken wat de voorspelling is of wanneer ik de was buiten wil hangen en het weer niet helemaal vertrouw.
    Ik negeer het dus niet bewust, maar al het nieuws gaat aan mij voorbij :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee hoor, ik denk altijd ze smelten niet van een drupje regen en ze waaien niet weg van een beetje wind( t waait hier immers altijd aan de kust ) :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het vooral ergerlijk dat het uiteindelijk toch vaak niet blijkt te kloppen. Maar goed, het kan op vijf kilometer van hier wel enorm tekeer gegaan zijn, dus het lijkt me ook wel erg lastig om het goed te voorspellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik niet, de man daar in tegen is helemaal in de ban van al die codes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik niet, de man daar in tegen is helemaal in de ban van al die codes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Weerwaarschuwingen (laat staan -alarms) heb ik hier in SE nog niet gehad; het weer is een stuk stabieler hier dan vroegah in NL. Maar waar ik wel regelmatig instink, is de buienradar. Dat ik dan wel of juist niet het bos inga en de realiteit toch anders blijkt dan de satellietbeelden deden vermoeden... En dat vind ik al erg irritant. Dus kan me jouw frustratie wel voorstellen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nee die alarm onzin kn ik alleen maar om lachen. Wát een onzin, we hadden een halve eeuw geleden ook regelmatig zware buien en/of windstoten en dat hebben we allemaal overleeft zónder weer alarm.
    Ieder oplettend mens kan zélf wel een beetje inschatten wat voor weer het zal worden en van een bui op je hoofd "zal je niet smelten" zo luidde vroeger de boodschap die we meekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ja, maar niet voor alles. De hele dag fietsen of een rondje is wel een verschil. Ik let op de wolken en dat kan je je kids leren. Een hagelbui stopt snel, net zoals een hoosbui. Als je ze leert te wachten op een droge plaats zoals ene bushokje, dan kunnen ze prima in t-shirt op de fiets naar school.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!

Te groot voor sinterklaas. Bestaat dat?

Oudste zoon, 2 1/2 jaar. Wij, zeer enthousiaste jonge naïeve ouders, sleepten de peuter mee naar de intocht van de Sint. Het was koud, het w...