woensdag 15 juni 2016

Het tafeldiploma

Jongste kende in groep 2 al een behoorlijk aantal tafels uit zijn hoofd. Vond ie leuk. Had hij ergens gezien of gehoord, en ging aan de slag met onder meer het houten spelletjes met blokjes met keersommen en uitkomsten er op.

Nu zit hij in groep 3 van combi 3-4 en de andere helft van de combi-klas (groep 4 dus) moest het  "tafeldiploma" gaan halen. Misschien leuk voor jongste ook, vertelde ik de juf. Een extra opsteker kan hij wel gebruiken.

Wist ik veel dat het ook nog een serieus iets was, dit keer. Het letterdiploma in groep 3 bleek verder zonder enige verplichting gewoon een leuke opsteker voor alle kinderen, Het tafeldiploma daarentegen was een heuse test: 80 tafelsommen binnen 5 minuten moesten er gemaakt, ter plekke, voor de feestelijkheden begonnen. En elk kind van groep 4 dat niet slaagde mocht dan nog wel mee feesten maar moest later in de week nog verder oefenen en weer examen doen...

Twee dagen terug kwam hij thuis met de mededeling dat hij maar 40 sommen in 5 minuten had gehaald. Het handige bruggetje dat hij gebruikte om de sommen uit te rekenen werkte wel maar niet zo snel...

De tafels, legde ik uit, die moet je gewoon uit je hoofd leren - automatiseren. Ouderwets stampen. Of nieuwerwets stampen, met behulp van een leuke app op de tablet. Jongste ging er direct en geheel uit vrije wil mee aan de slag. Ik moest hem er af sláán toen het eten klaar was. Wat een gedrevenheid heeft die jongen soms.  Hij moest en zou het halen.

En het heeft gewerkt. Hij was netjes binnen de tijd klaar op het officiële tafelexamen vanmorgen. Die blik, die armpjes in de lucht. Heerlijk! Even later mocht hij samen met een paar groep 4 kindjes als enig groep 3 kindje tussen de geslaagden van groep 4 staan.

"Oefenen helpt, he mama!" Nou en of jongen. Ben ook blij dat je dát snapt...



12 opmerkingen:

  1. Haha, nou en of, oefenen helpt. Jammer dat ze dat meestal alleen onthouden als het iets is dat ze leuk vinden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh en hartstikke goed gewoon natuurlijk! Laat mooi zien waarom jullie de overstap gaan maken. Gefeliciteerd!

      Verwijderen
    2. Die gedrevenheid ja. Ik hoop dat het op andere gebieden waar de interesse even niet zo ligt ook werkt ja, haha..

      Verwijderen
  2. Ja tafels is geoon stampen,stampen en nog eens stampen. Maar het hélpt natuurlijk enorm als je het ook nog leuk vindt.
    Knap hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heeft idd niks met rekenvaardigheid te maken, maar gewoon met rijtjes leren.

      Verwijderen
  3. Wat goed en wat leuk zeg!!! Dat oefenen helpt weet ik als ouder ook heel goed, jammer dat mijn zoon daar niets van wil weten, zucht... bij hem duurt het heel lang voordat hij het nut in ziet van iets oefenen wat naar school riekt. Voetbaltechnieken oefenen daarentegen, dat doet ie dan weer wel eindeloos...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De oudste twee vonden er niks aan, dat gestamp. Die moesten we flink achter hun broek aanzitten om te gaan leren :-) Daarom is het ook zo bijzonder dat nummer drie het gewoon uit zichzelf doet.

      Verwijderen
  4. Jaloers ;-)zelf moest ik eindeloos rijtjes schrijven. Zoveel, dat ze thuis hielpen schrijven, zelfs. Dus dit is top !

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!

Een beetje aandacht voor de maaltijd graag

Ik moet een kwartiertje blijven wachten, op tafel ligt een Allerhande. Even bladeren dan maar. Wie weet vind ik wat. Een keertje iets anders...