dinsdag 19 april 2016

Briljanten huwelijk

En toen was het feest: mijn ouders zijn 65 jaar geleden voor de katholieke kerk getrouwd. We hebben het een half jaar geleden al eens slapjes gevierd toen het 65 jaar geleden was dat ze een handtekening hebben gezet op het stadhuis, maar dat "telde" in die tijd en voor hun gevoel niet zo als de belofte voor de kerk. Toch kwam de burgemeester langs en werd er wat taart gegeten. Het idee was dat het kerkelijk huwelijksjubileum in april "echt" gevierd ging worden met een feestje buiten de deur of een etentje of zoiets.

Hun 50 jarig trouwfeest was een heus feest, in een zaaltje, met veel van beide families erbij. Stukjes, speeches, muziek. Daar denken ze nog steeds met plezier aan terug. Het 60 jarige huwelijk werd gevierd met een lunchbuffet. Ook leuk, maar er waren al weer minder broers en zussen van het bruidspaar en het was wat gezapiger.

Inmiddels is hun familie (broers en zussen) nog verder uitgedund. En ook mijn ouders zijn niet top-fit meer. Doof, kwaaltjes, klachten, erg onzeker ook. Vooral mijn vader ziet het zelf steeds minder zitten om zich buitenshuis te begeven. Op zo'n feest met teveel mensen, daar hoort hij toch niets, hij wordt er moe van. Mijn moeder wil altijd wel, misschien wel meer dan ze eigenlijk aankan.

Dus werden dit keer alleen kinderen en kleinkinderen uitgenodigd op de koffie bij hun thuis, 15 man.vrouw/kind sterk. We hadden een pot gemaakt waarin we 65 "herinneringen" op 65 papiertjes hadden verzameld. Bloemen, en nog wat praktische cadeau's. Los van de koffie was er natuurlijk (bij mijn ouders wordt er altijd té veel eten en drinken geserveerd) ook taart, broodjes, hapjes en (al dan niet alcoholische) drankjes. Het was een supergezellig middag en ook het bruidspaar was helemaal blij.

7 opmerkingen:

  1. Alsnog van harte gefeliciteerd met dit prachtige jubileum.
    Mooie foto uit de tijd dat lang wit nog de norm was.
    Zo ging dat inderdaad bij katholieke huwelijken, er werd in die tijd vaak eerst voor de wet getrouwd om dan in aanmerking te kunnen komen voor een woonvegunning( zo ging dat bij Henk z'n broer en zus) om dat pas na soms wel 2 jaar voor de kerk te trouwen als men woonruimte had gevonden.
    Ja feest vieren wordt lastiger bij het ouder worden, wij hebben al vergelijkbare problemen ( Henk is behoorlijk doof) en je uithoudingsvermogen wordt toch minder.
    Maar het belangrijkste zijn toch de kinderen en kleinkinderen dus als die er maar zijn is het feest.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van harte!!
    Ook wij zijn eerst voor de wet getrouwd (december) en ruim een half jaar later voor de kerk. Zou ik nu echt niet meer doen hoor. Maar ja, dat deden we om onze ouders te plezieren ....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Van harte gefeliciteerd! 65 jaar getrouwd, wat een tijd! Wil ik dat halen dan moet ik 96 worden.... we zullen wel zien. Wij hadden hier in de wijk vorig jaar een stel dat 75 jaar getrouwd was. Wow. En dan dus nog zelfstandig wonend ook.
    Prachtige foto trouwens, volgens mij lijk jij op je moeder of niet? Zo'n bescheiden feestje vind ik zelf vaak ook veel prettiger trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd Wat een tijd.
    Een heerlijke herinnering zo

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook hier nog even van harte. Goed dat jullie het gevierd hebben. Van mijn oma moesten we altijd vieren wat we vieren konden. En wow, 65 jaar! Wat een tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ach wat leuk, nog van harte gefeliciteerd! Mooi dat ze dit nog saampjes mogen meemaken en vieren.
    Zie ik in de bruid een klein beetje Mammalien?? :)

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?