zondag 18 mei 2014

Oefenen - de fixed versus de growth mindset

Eindelijk heb ik m'n vijfjarige zover dat hij op zijn oude fietsje wil gaan zitten. Hij heeft een mooie nieuwe grotere fiets, maar met zijwielen. Bij het oude kleintjes zijn de zijwieltjes eraf gehaald. Op mijn verzoek. Ik denk dat hij er aan toe is, hij zal het snel leren.

Ik houd hem onder zijn armen vast, hij zet zijn voetjes op de trappers en fietst. Een beetje wankel, maar hé, eerste keer. "Ja, goed zo!", moedig ik hem aan. Hij vindt het maar zo-zo. "Ik kan het niet, mama." 

Het gaat helemaal niet slecht, vind ik juist. Voor een eerste keer? Hij moet wel blijven oefenen natuurlijk, en ik help hem. Hij zal het snel leren. 

Na vijftig meter keren we weer om en weer bij het tuinhek aangekomen wil hij stoppen. "Dat wil ik niet mama, als ik het niet gelijk kan, dan wil ik het niet".

Waarmee hij gelijk even zijn grootste uitdaging van het moment samenvat. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat maar horen!

Te groot voor sinterklaas. Bestaat dat?

Oudste zoon, 2 1/2 jaar. Wij, zeer enthousiaste jonge naïeve ouders, sleepten de peuter mee naar de intocht van de Sint. Het was koud, het w...