vrijdag 26 februari 2010

Stom

Zoon is zeven en vindt alles stom. School is stom. De NSO is nog stommer. Tennisles is stom. De proefles judo was superstom, hoe hij er tijdens de les ook van leek te genieten. Zelfs ik ben soms stom, vooral als ik zeg dat hij iets NIET mag doen. De meesters zijn stom, en de juffen. Zeker die. En als zusje eens een beetje stom doet dan scheldt hij haar uit voor het allerergste wat hij verzinnen kan: "je lijkt wel een OPPAS".

Soms geloof ik hem. Dan zit hij met zijn handen over zijn oren boos en ongelukkig te zijn. Hij is opeens aan het duwen en veel opstandiger dan vroeger. En als hij boos of verdrietig is komt dat er allemaal net iets heftiger uit. Ik vind het een beetje moeilijk, jongens van zeven die roepen dat het hele leven stom is. Daar word ik zelf zo ongelukkig van, vooral midden in de nacht. Ik kan er niet van slapen.

En dan afgelopen woensdag, zijn verjaardag. Van 's ochtends vroeg tot laat in de middag taart, cadeautjes, met zijn allerleukste vriendjes naar het allerleukste speelparadijs, patat eten en ijsjes toe, één blije berg met jongetjes, Janick heeft genoten. 's Avonds in bed las ik nog een paar extra hoofdstukken van het nieuwe "Dolfje Weerwolfje". (Oke, ik klapte het boek op een zeer spannend moment dicht, dus dat was niet leuk, maar ala, er moet ook geslapen worden.. bovendien leest hij zelf gewoon door als ik mijn hielen heb gelicht!) En op de vraag "hoe vond je het vandaag" was het antwoord... STOM.

16 opmerkingen:

  1. STOM lijkt wel zijn nieuwe stopwoordje.
    Persoonlijk zou ik op een gegeven moment heel hard gaan gillen en zeggen dat ik niet meer ophou als hij nog een keer STOM zegt!(grapje)

    Hopelijk gaat dit snel over.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel herkenbaar, jongste hier heeft ook zo'n fase gehad. Op een gegeven moment ging het -gelukkig!- over. Af en toe zegt hij het nog en klaarblijkelijk leest hij dan voldoende in mijn ogen om er een vreselijk sociaal gewenst antwoord op te laten volgen ;-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oei, heftig!
    Is er iets dat hij niet stom vindt? Hoop ik maar voor je en voor hem, want alles stom vinden kost heel veel enrgie...en dat voor een zevenjarige.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou er ook het hart van in zijn als Zoonlief zoiets zou zeggen na zo'n leuke verjaardag.Ik hoop voor jou en hem dat dit maar een 'stomme' periode is en dat dat alles snel weer overwaait.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die periode hebben ze hier ook gehad. Maar ze bedoelen het niet zo, tenminste dat hoop ik ;-)!!!
    Hoop maar dat de periode niet zo lang meer duurt en dat er een periode aankomt dat alles leuk is. Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is nou zo stom hè, dat ze alles stom vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. oei, prepuberale aanvallen. Niet makkelijk, vooral als zoiets je 's nachts wakker houdt. Ik heb geen zoons, maar een dochter. Heeft ook zo'n periode gehad. 't Gaat echt over. Ze is nu 14 en het verloopt zeer soepeltjes (touch wood).
    Sterkte,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ach gossie, te merken dat het leven niet altijd meevalt. "I never promissed you a rose garden" is een harde les voor een gevoelig jongetje. Leer zijn tante kennen! Maar het goede nieuws is dat het went, geleidelijk. En hij heeft superouders om hem te steunen. Ik zie het niet somber in.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier nog 1. Nog geen 7, das pas deze zomer.
    Maar ook is alles stom.
    School is stom, de kindjes zijn stom, mamma is stom, het speelgoed is stom (behalve de treinbaan die door de kamer ligt, die mamma wat meer 'stom' vind)
    Maar ondertussen is het op school beter dan voorheen, gaat het minder snel mis en is hij thuis een stuk liever. Maar als hij boos is, dan is er gewoon niemand die hem lief vind en die van hem houdt. Dan wil hij iedereen slaan en pijn doen, want dan moeten ze wel luisteren.

    Maar gelukkig gaat het over....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Misschien betekent STOM wel: Super Te Ongelooflijk Mooi?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. hmm, het zal wellicht de leeftijd zijn zeker, al zou ik me toch wel wat gekwetst voelen als hij na z'n verjaardagsfeestje zegt dat hij het stom vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Te STOM voor woorden zeg, een zoon die alles stom vindt en dan nog een moeder die op een spannend moment het boek dichtklapt... stom ja. Heul errug stom. (stomme reactie trouwens van mij... )

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik herken het! Hihihihi, aledrie hebben ze hier de 'stom'fase doorlopen, de 'nee'fase, de 'ikweetniet'fase, de 'dûh'fase.... en toen besloot ik om me er maar niet meer druk om te maken. Het waren tenslotte fases.... en het mooie daarvan is: ze gaan voorbij!! ;-)
    p.s. had ik nu al ;PROFICIAT gezegd eigenlijk??? PROFICIAT dus!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zoonlief hier is nu 11 en heeft die fase nog niet gehad, oei...
    Maar kan wel weer zo'n fase zijn, als moeder heb je er toch maar mooi je zorgen om. Komt echt wel weer goed, hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat vervelend zeg, ik hoop dat hij snel door deze fase is want je wordt er zo moedeloos van.
    Hier zijn meisjes stom, en roze en grote zussen zijn helemaal stom maar verder valt het wel mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel herkenbaar, vooral dat laatste.. ookal is zoonlief nog maar 4. Gelukkig heb je de foto's nog? ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?