zondag 31 januari 2010

Een goed rapport

De kinderen kwamen van de week met hun rapport thuis. Prima rapporten natuurlijk, maar ik heb toch nog wat te zeiken. (En eigenlijk irriteert het me vooral dát ik daar wat over te zeiken heb, maar goed. Waar heb je nou een blog voor? )

Dochters rapport was al half december geschreven door de juf van de instroomgroep omdat de juffen in haar nieuwe 1/2 groep na een weekje of drie blij zijn als ze haar naam kunnen onthouden en verder nog niet zoveel beeld hebben. Er staat: Roos is een lief, bescheiden meisje dat leuk met de andere kinderen speelt en goed meedoet, hoewel ze vaak eerst een tijdje de kat uit de boom kijkt. Mooie tekening erbij en klaar.

Dan het rapport van Janick. Hij kan prima met de kinderen overweg maar is "nog wat terughoudend in het contact naar de meester toe". Klopt. Janick is inderdaad soms wat verlegen en gesloten erfelijk belast, maar hij klapt helemáál dicht als hij iemand niet mag. Aan mij de schone taak om op de komende rapportbespreking de beste man uit te leggen dat hij een stom en suf ei is, als ik zoon en zijn vriendjes mag geloven.

Er stond ook nog: "Janick is een intelligente jongen ook al valt dat niet direct op". En daar gingen mijn moederharen rechtop van staan. Hoebedoelehze? Dat hij zich gedraagt als het minder begaafde broertje van Frans Bauer? En is de meester dan wel goed in zijn vak als hij pas na een half jaar door heeft dat een kind niet meedoet omdat hij zich kapot zit te vervelen met leesboekje avi-niks maar dat niet durft te zeggen?

Niet zeuren, roept papa. Ze bedoelen dat hij niet te koop loopt met wat hij weet. Dat is toch juist mooi? Oké. Punt voor papa.

Volgende punt. Nu hij in groep 3 (gemengde groep 3/4) zit, krijgt hij een échte beoordeling per "vak". Janick doet het van rekenen tot lezen tot gym tot projectwerk "goed". Goed? Waarom niet uitstekend? Prima? Of wat stond er vroeger in die rapportboekjes? Hij leest en rekent de meeste kinderen uit groep 4 eruit, dat durf ik wel te zeggen. Wat koop ik nou voor een simpel "goed"? Het zal wel niet verantwoord meer zijn, maar ik wil graag een ouderwets, duidelijk cijfer zien, liefst tot op één decimaal achter de komma waarbij ik dan bij onderdeel "verzorging van zijn materialen" waarschijnlijk een twee komma drie te zien krijg. Desnoods een letter tussen de A en de E in. Maar hij krijgt gewoon een simpele "goed". Wat koop ik daar voor?

Na lang zoeken zag ik ergens een uitleg. Dat ze in vier niveaus opdelen. Waarbij "goed"het hoogste is. Dat betekent, zo lees ik, dat het kind zich vlot (boven gemiddeld) ontwikkelt en de aangeboden instructies in mindere mate nodig heeft gelukkig maar, want opletten tijdens instructie, daar is hij dan weer niet zo goed in. Hij krast liever dino's in zijn rekenschriftje.

Nou, goed, toch? zegt pappa. Je moet niet zo zeiken, je lijkt wel een ouder*.

Nou. Hmh. Best dan. Euh. Goed.

* Ouder: soms mans- maar meestal vrouwspersoon die tegen haar eigen kind en vooral ook de leerkrachten van haar kind net doet alsof niemand beter weet dan zij hoe dat kind in elkaar zit en wat het beste voor dat kind is. Alsof ze het kind zelf gemaakt heeft.

24 opmerkingen:

  1. Hahaha, ja, ik moet ook wel wennen aan die rapporten zonder cijfers. Maar gelukkig lees ik wél eerst de kleine lettertjes. ;-)
    Hartstikke mooie rapporten toch. Om trots op te zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eigenlijk dus een heel "goed" rapport
    Nou ik maak mijn borst maar nat. Deze week heb ik 10minuten gesprek en krijgt oudste het rapport mee. We zullen zien.
    Bij jullie dus ook combie klassen. Oudste zit met 16 kinderen in één klas dit zijn de groepen 3, 4 en 5. Hij vind het gelukkig geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou, een mooi rapport dus, maar voordat we dat als moeder, ook écht geloven zijn we door alle lagen van emotie gegaan. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha...wat zijn we toch gevoelig als moeders. Ik heb gelukkig ook zo'n...eh...nuchtere man.

    Aritha.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed! Eeh..mag ik even vragen hoe ze die 3 andere indelingen dan noemen als "goed" al het beste is? Ben wel benieuwd....hier gewoon cijfers, maar dan van 1-6 .)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Scrapothekerin: voldoende, onvoldoende, ruim voldoende. En dan hebben ze het ook nog over betrokkenheid: hoog, midden, laag...

    @Madelief: jij bent een ervaren moeder, dat lees ik zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat mij opvalt in het verhaal is dat Yanick een MEESTER heeft, zij het categorie Suf Ei. Die zijn bijna alleen nog in musea te vinden, ik bedoel de mannelijke juffen. En, nu ga ik even heel erg chargeren (moeilijk woord hè, ik krijg nu vast ook een 'goed' voor taal), maar mijn ervaring is dat de huidige onderwijzers òf heel erg goed zijn (voor wie het werk een levensbestemming en een hobby is en die écht hart voor en inzicht in kinderen hebben) òf in dat vak beland zijn vanwege negatieve keuze. (Niks anders kunnen).
    Onze kinderen hebben beide categorieën in hun basisschoolloopbaan versleten en gelukkig, ze hebben er niets aan overgehouden. Want kinderen zijn gelukkig meer dan een rapportcijfertje of een subjectief beoordelinkje.
    En rapporten: goed voor een cadeautje, geldelijk extraatje of ander teken van waardering. Zo zie ik het althans.
    Maar jouw haren-overeindreactie zodra het over je kinderen gaat, herken ik maar al te goed. Ga zo door, moeder tijger en laat je klauwen zien als het nodig is. Zo niet, laat je je lekker geruststellen door het gespin van de tijgervader.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Annemiek: haha, jij krijgt ook een "goed" voor taal! En onze meester (deeltijd, we hebben ook een juf)..tja... hij beweert dat het zijn levensbestemming is, maar óf hij snapt het nog neit helemaal óf hij mist gewoon nog bergen ervaring. De juf doet het gelukkig stukken beter. Helaas moppert zoon op allebei. En nou weet ik niet of het komt omdat dat sport is in groep3/4 (school is stom, al die werkjes die je moet doen zijn stom en de juf/meester wel het allerstomst) of dat hij toch even wat last heeft van het een of ander. Maar dat stond dus helaas NIET op het rapport.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai,
    Ik zou graag een rapport van de kinderen zien zonder die snoeiharde beoordelingen van A t/m E. Ik word niet goed van die toetsen en metingen. Daarmee komt het slechtste in mij naar boven:-). Ik wil nl. dat ze het goed doen....aaaaarrrchhhh...
    Het is zo belangrijk dat ze met plezier naar school gaan en tja... met plezier daar hoort ook bij dat ze min of meer bij de groep horen (qua prestaties). Vrijdag as. krijgen mijn kids hun rapport. Ik ben benieuwd en vooral naar mijn eigen reactie....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hier krijgen ze het rapport pas mee NA het 10-minutengesprek, dus er kan geen verrassing meer zijn. Alles is in principe al doorgesproken en toegelicht. Heel prettig.

    Verder vind ik de kwalificaties onvoldoende, matig, voldoende en goed niet zo prettig, als het gaat om werkstukken en spreekbeurten. De kinderen trappen daar zelf ook niet in en vertalen het toch naar een soort van cijfermatige rangorde. Matig is een vijfje, zesje. Voldoende is een 7 en goed is alles daarboven. Wat er vervolgens gebeurt bij een spreekbeurt of werkstuk is dat ieder kind een goed krijgt. Of je je nu helemaal uit de naad hebt gewerkt of je er met een jantje van L. van af hebt gemaakt: allemaal een goed. Nou, dat vind ik niks.

    Op de middelbare heeft mijn oudste gewoon cijfers, tot achter de komma. Dat is superduidelijk. Ze weet waarvoor ze werkt.

    Oh ja, dat rapport van jouw oudste is hartstikke goed maar wat heeft hij voor dino's tekenen?

    Morgen begint hier de cito. Over cijfers gesproken. Er zijn middelbare scholen die alleen aannemen als je een bepaalde cito-score hebt, dus dan kom je er niet meer met matig of goed-kwalificaties. Maar goed dat is weer een nieuwe discussie.

    Grappig hoe relaxed manlief reageert op jouw emotie. Hier is dat precies zo. Evenwicht heet dat toch?

    Groet Roelien

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Roelien: tja, cijfers en cito toetsen komen wel als ze wat verder in hun schoolcarriere zijn. En dat gedoe tegenwoordig met "aannemen" en "uitloten" op middelbare scholen? Succes in ieder geval voor je kind!

    En ach, mannen en de (kleine) kinderzorgen... is toch meer een vrouwending om zich daar druk over te maken. Gelukkig behoud ik de rust als de tv kuren vertoont!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldig, zoals je man de stem van de rede is!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. oh, ben je zò'n ouder? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Hanneke: yeah, de nachtmerrie van het onderwijzend personeel én de directeur, dat ben ik! (-;

    BeantwoordenVerwijderen
  15. hoi mammalien,

    even een huishoudelijke vraag haha, ik heb al een paar keer gehad dat ik op de link die ik van je op mijn blog heb staan zie dat je een nieuw stuk hebt geschreven maar als ik dan hier kom staat het er niet. ligt dat nou aan mij? ( zeg gerust ja hoor ;) )

    groetjes,
    femke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. O, o, wat komt er toch ook een brok oud zeer, oude agressie naar boven als JOUW kinderen beoordeeld worden door de leekrachten. Laat ze het niet wagen je kinderen hetzelfde gevoel te geven als je zelf als kind weleens kreeg bij die (stomme)leerkrachten! Tenminste, zo heb ik dat gevoel geanaliseeerd bij mezelf. Misschien is het voor jou anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik zou het bij Yanick gewoon goed in de gaten houden. Ik ben het met Marjan eens dat het belangrijkste is dat een kind gelukkig is op school (en daar hoort gemopper van tijd tot tijd bij).
    Misschien zou je op een rustig, intiem moment, 's avonds bij het naar bed brengen bijvoorbeeld, een slimme vraag kunnen stellen om er achter te komen hoe hij school nu echt ervaart. En dat antwoord dan weer in te brengen in het tienminuten gesprek.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @baasbraal: ik ben bang dat ik vooral het gevoel krijg dat mijn moeder had bij het lezen van onze rapporten. Dat ze mij verkeerd beoordelen tot daar aan toe, maar kom niet aan mijn kind!

    @Femke: euh.. foutje van mij! Soms schrijf ik stiekum iets bedoeld voor een andere dag en dan druk ik op "publiceer" ipv "opslaan"...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hier geven ze het aan met bolletjes, goed, twijfelachtig, onvoldoende.
    Juf Isabelle schrijft er niet eens iets bij...dat mag zich dan ''lerares'' noemen? ik zet er zelf gewoon een vette tekst bij ;-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Pfffff Sandra ik vind dat er tussen "goed" en "twijfelachtig" nog hééééél veel tussenbolletjes zouden moeten staan. Vooral heb ik dan wel de indruk dat een kind zich zelf (en niet "alleen" zijn prestaties) als twijfelachtig of onvoldoende zou gaan kunnen zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Zou ik? Reageren vanuit mijn kijk als juf? Met alle moeders?
    Een bescheiden poging, met mijn erg bescheiden ervaring.

    Als leerkracht vind ik het als eerste belangrijk dat een kind goed in zijn vel zit, dat het met plezier naar school gaat. Wanneer dat het geval, dán kun je je inzetten om te leren.
    Zoals Roelien het schreef zou ik het ook graag zien; het rapport bij het gesprek mee. Als leerkracht kun je dan gelijk toelichting geven en ouders kunnen hun vragen/verhaal kwijt.
    Van enkel bolletjes houd ik ook niet; een toelichting is in mijn ogen belangrijk. Goed, voldoende etc zijn zo subjectief...{verhaaltjes ook, maar da's meer een uitleg}

    Wel goed dat je om uitleg gaat vragen! Hebben ze uitdagend werk voor kinderen die meer kunnen? Zo te lezen zou dat voor Yanick zeker iets zijn. Houd goed in de gaten of hij niet gaat onderpresteren {maar da's waarschijnlijk een onnodige tip ;)}

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @Limoentje: ja, super, reageer!!! Jij kijkt er weer heel anders tegenaan, als juf. Ook al heb je nog niet veel ervaring, ik hoor het graag.

    Onderpresteren is helaas iets waar ik veel ervaring mee heb dus daar ben ik super alert op. Het lastige aan zoon is dat het nogal een binnenvetter is en je al je (zesde) zintuigen in moet zetten om er achter te komen wát er nou is (ik denk nog na over de "slimme" vraag van Annemiek).
    En volgens mij valt het mee, er is niet "echt" wat, maar hij is nogal gevoelig aangelegd.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!

Heeft iemand de UIT knop al gevonden?

Ken je dat? Je schrikt wakker, 's nachts om een uur of vier meestal. En dan kun je niet slapen. Je hebt een goed stel hersens, dat overd...