dinsdag 24 oktober 2017

Op huwelijksreis met zijn vijven

We waren een dikke week weg, op huwelijksreis naar Turkije waar het deze herfstvakantie gelukkig bovengemiddeld goed weer was. (Om de regen van onze huwelijksdag weer wat goed te maiken waarschijnlijk).

Hieronder een overzichtje.

Met het vliegtuig! Voor de kinderen was dit voor het eerst. Een beetje spanning hier en daar, maar al gauw vooral enorme verveling. Lang stil zitten (zonder Wifi!) en wachten is moeilijk voor onze schatjes. Aan de andere kant, ze hebben het echt heel erg goed gedaan. Helden!
Voor ik het met goede vakantienieuws begin eerst even zeiken. Ik begon namelijk aan mijn vliegreis met een flinke snotneus. De week ervoor was ik echt beroerd van mijn dichte holtes, maar net voor we weggingen bleek het te beteren. Ik had mijn neusspray lekker thuisgelaten dus.

Wist ik veel, in een vliegtuig verergert dat enorm. Dus heb de hele weg zitten snot uit mijn longen gerocheld en de prut uit mijn neus proberen te snuiten, totdat ik zelf gek werd en mijn medepassagiers ook. En toen begon de daling. F*ck! Mijn oren gingen er aan, trommelvlies maakte een pijnlijk dansje en toen zaten ze volkomen dicht. En ze bléven dicht. Alsof je met je kop in een vissenkom rondloopt. Ik kan je zeggen, dat gaat enigszins ten koste van de communicatie met de buitenwereld. Ten eerst versta jij niets, alleen jezelf in echo. En de rest verstaat jou niet, tenzij je heel erg je best doet verstaanbaar te klinken. Bovendien werd ik er bere-chagrijnig van. Pas de volgende ochtend later schoot alles weer op zijn plek en kreeg ik weer wat ruimte in mijn hoofd en mijn gehoor terug.

En toen kon de vakantie pas echt goed beginnen!

foto van internet - lobby

We hadden een heel groot hotel, heel erg nieuw, ruim opgezet, schoon en fris. Met heel veel marmer dat elke dag geveegd werd met een gemotoriseerde boener. Het mannetje bovenop had veel lol met onze jongste door hem wat achterna te zitten op zijn boenscooter.

foto van internet - de slaapkamer van de kinderen

Onze hotelkamer had twee verdiepingen, één ruime slaapkamer beneden voor de kinderen en één voor ons boven. Ieder met eigen luxe badkamer. Helemaal tevreden. (Ik heb zelfs uitgebreid gedoucht, haar gewassen en gepoept. Dat kunnen niet alle hotelkamers zeggen, dat ze dat voor elkaar hebben gekregen, hihi)

Foto van internet - buitenkant kamers

Ons verblijf lag direct aan een zwembadje. Zo tof! Kinderen konden vanuit hun slaapkamer zó het terras op en water in.

Aan de andere kant van ons hotel was de "main" pool, die eigenlijk uit verschillende baden en vooral ook uit verschillende glijbanen bestond.

Zwemmen, spelen, glijden, zwemmen, glijden, spelen...
En in de zon schaduw op een bedje liggen met een boek of een beetje rondkijken vanachter je zonnebril. Dat eerste vooral voor de kinderen, dat laatste was vooral de taak van de ouders. Zo nu en dan moesten we een kind opwarmen met een handdoek, zonnebrandcreme smeren of foto's maken, zelf even afkoelen in het zwembad of meehelpen het door de kinderen gebrachte drinken en eten op te maken (van kaasloempia's tot warme wafels, taartjes en kipkluiven, ijs)

foto van internet

En nog meer zwembaden en nog meer glijbanen...

Dit hutje was ook heel vet, maar je bent een Nederlander of niet, dus na de kosten voor je All-Inclusive resort ga je natuurlijk geen cent meer betalen, laat staan vijftien euro om in een hutje te mogen zitten als de ligbedden ernaast gratis zijn...

Hi!

foto van internet - het toetjesbuffet!

Ik heb me niet gewogen, maar ik moet een flinke baby aangekomen zijn na die week.

Ultra All inclusive, eten en drinken de hele dag door, overal. De hele dag volop keuze. Zowel aan het grote buffet bij ontbijt, lunch en diner, en allerlei snacks bij de diverse kraampjes over het hele complex. Ik heb heerlijke toetjes op, gevulde aubergines, pasta, rijst, jongste heeft, onder het motto "wat de boer niet kent of wat er als groente of pasta uitziet" zich vooral aan zijn dieet van patat, ijs en kip gehouden (...)

En nog wat vreemde zaken. Na een paar flinke knallen midden in de nacht bleek de volgende ochtend het glas van het balkon van de buren opeens eh, nogal, eh, stuk. Buren waren niet meer te vinden.

Over buren gesproken, aan de ándere kant zaten een paar Russen, waarvan er twee, een man en een vrouw, elkaar niet zo aardig meer vonden, die eerste nacht, tussen half twee en drie uur. Wat een takke-herrie! Schreeuwen, huilen, deuren slaan... Dochter vond het vreselijk eng en kon niet slapen van de herrie. Ik bood haar mijn bed, vanwege de afstand iets minder lawaaiig en dicht bij sterke papa. Ik in dat van haar. Waar je inderdaad gek werd van de herrie. En van oudste zoon, die gek werd van mijn gesnuf en gehoest, en mij terug stuurde naar mijn eigen bed.

Er zaten best veel Russen, en die zijn goed herkenbaar. Ik begrijp best waarom de Nederlander misschien hier en daar op Zoover meldt dat dat volk wat eh, anders is. Lomp en luidrichtig. Aan de andere kant, op die eerste nacht na hebben we geen enkele last van wie dan ook gehad (dat er Russen mensen 's ochtends om 10 uur aan het zwembad met de hele familie én schoonfamilie aan het bier en de sigaret zitten moeten ze zelf weten, dat ging redelijk geruisloos verder... en er was plek genoeg.)

's Avonds langs de zee wandelen, op weg naar de entertainment. We hebben twee leuke shows gezien, acrobatiek, vuurspuwen, geschikt voor het hele gezin. Als je na elven op de avond nog ander vermaak zocht dan een drankje hier of daar is er niet zo heel veel te beleven geloof ik. Gelukkig. Wij pasten precies in de doelgroep, zeg maar.

Mooi hoor. Zonsondergang tussen zee en zwembaden door. Rustig bluesy muziekje op de achtergrond.

En ja, we zijn ook wel een paar keer het complex af geweest. Met de Dolmus naar Alanya stad, de haven, een marktje hier of daar onderweg (de man houdt van afdingen, de beide zoons háten schuifelen langs winkeltjes waar je eigenlijk alleen maar kijkt om het kijken en niets wilt hebben), maar weer eens een ijsje eten. Veel cultuur en bezienswaardigheden doen we een volgende vakantie wel weer. Dit was voor deze keer in deze samenstelling wel even voldoende.

Geen slurf maar een busje dat ons over het vliegveld naar het vliegveld reed. Jongste goed herkenbaar aan zijn enorme knuffel en zijn "toad-muts". Toch ben ik hem een keer kwijt geweest op de luchthaven, waar hij even op een bankje ergens verderop was gaan zitten. Stress!

Vooral de terugweg was pittig: na een paar uurtjes slaap om 0.55 uur opgehaald bij ons hotel, 2 en een half uur in de bus, wachten op vliegveld, koffers, passen, etc... eindelijk om 6.30 vliegen. Kinderen moe, papa moe, zelfs mama beetje moe. Man en ik hebben op de een of andere manier op de vierkante centimeter van onze vliegtuigstoelen nog wel een paar hazeslaapjes gedaan. De jongste twee kinderen zakten pas 's middags op de eigen bank thuis in een hele diepe slaap.

Wij hebben een heerlijke vakantie gehad. Was zelf echt helemaal weer in de relax stand gesprongen en was ervan overtuigd dat oktober héél ver weg was. De kinderen hebben zich enorm vermaakt, zouden volgende keer zeker weer terug willen (al hoorde ik er ergens op de aankomsthal van Schiphol zeggen dat ze komende 30 jaar niet meer wil vliegen, maar dat zal wel weer snel vergeten zijn..)

En nu zijn we weer thuis. Ook lekker. Al is het weer wat minder. Oudste heeft panisch poesje toch weer lekker aan het knorren gekregen.

1. Wauw, ziet er fantastisch uit allemaal zeg!!! Jullie hebben dus heerlijk genoten, wat fijn!

2. Klinkt als een lekkere vakantie! Met 3 kinderen lijkt me het een uitkomst om het op deze manier te doen. En wat een belachelijk groot toetjesbuffet!!!

3. Ondanks wat mindere dingetjes klinkt het als een heerlijke echt even er helemaal uit vakantie! En wow, wat is die oudste van jou een grote puber ineens zeg, mooi!

4. Mooi verslag! Ziet er allemaal geweldig uit.

5. Ziet er goed uit als vakantie plek met kinderen , zon, zwemwater en lekker smikkelen, meer hebben ze niet nodig en dan zijn pa en ma ook blij. Ziet er goed uit dat complex.

6. Gaaf zeg! (Op de oren en Russen na ;))

7. Wat een mooi verslag, volgens mij hebben jullie een heerlijke vakantie gehad!

Laat maar horen!

Ik ben weer terug, ik ben weer weg

De zomervakantie is weer voorbij. Tijd om eens te bloggen over wat wij allemaal hebben uitgevoerd de laatste paar weken. Maar.... niet hier....