zondag 18 december 2016

Lekker knutselen!

Stel, je hebt een kind dat niet helemaal gemiddeld is. Zo een die niet gewoon niet zo'n knutselaar is, maar er echt een ongelofelijke pokkehekel aan heeft. Die vanaf dreumesleeftijd zich aan alle activiteiten op dat gebied probeerde te onttrekken. En vaak met succes. De eerst keer dat je uit vrije wil een pen pakte was omdat je dan letters en cijfers kon gaan schrijven. Dat was namelijk wel interessant..

Goed is hij er dus ook niet in, mist nogal wat ervaring. Heeft er zelfs bijles in gekregen, omdat het vasthouden van pennen en het knippen met scharen niet makkelijk was. Gelukkig pakte hij het dan wel snel op. Maar leuk vinden doet hij het nog steeds niet.

De overgrote meerderheid van de kinderen kun je blij maken met een kleurplaat na het rekenen of een dagje kleien. Dus wat doet school, wat doen clubjes in de Gezellige Feestmaand? De ene knutselactiviteit na de andere. Met stip op één: kerststukjes maken. Gezellig. 

Toen vrijdag het potje met kerststuk en al niet uit de tas werd gehaald maar keihard op de grond gesmeten werd wist ik genoeg. Zoon was er klaar mee. Zaterdag werd er dus op het volgende kerstfeest NIET meer meegedaan aan het kerststukjesgebeuren. (Hij had wel een leuke kerstmanlepel gemaakt en vooral de bingo was een succes: de eerste prijs. Trots kwam hij thuis met een lieve knuffel, die nu gewoon lekker in zijn bed slaapt overigens.. Maar dat terzijde.)

Net komt er een mailtje langs van school. Na de kerstavondmaaltijd aan we er ook vrijdag nog even een "gezellig dagje van maken". O God. Het zal toch niet? Toch wel. Of we allemaal een bakje willen meegeven, voor het kerststukje... Er schijnt meer te doen te zijn. Vooral knutselactiviteiten, maar wellicht ook nog wel een stop-motion-filmpje maken, of een spelletje. 

Ik weet niet hoe assertief zoon is, maar ik heb even een mailtje naar de juf gestuurd. Zou toch jammer zijn als hij de vakantie al met een slecht humeur zou beginnen...

7 opmerkingen:

  1. Ja kinderen zijn gelukkig niet allemaal hetzelfde en wat er zijn dus ook kinderen die je geen lol doet met knutselen. Zo vond ik vroeger tekenen verschrikkelijk, gewoon omdat ik het niet kán!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel verstandig dat je er een mail achteraan hebt gestuurd.
    Dat stop-motion maken vindt hij wel leuk vermoed ik?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn Zoon is meer in de categorie van ik houd er niet zo van. Dus die propt wel geteld 2 takjes en 2 ballen en een kaars in het kerstbakje, zegt dan tegen de juf. KLAAR en gaat dan een spelletje doen, want dat vindt hij wel tof en dat gaan ze doen na de kerstbakjes. Gelukkig lost hij het zelf prima op en weet juf ook dat hij zo is. maar ik snap je zoontje wel hoor, knutselen is alleen leuk als je het zelf ook leuk vindt wat je maakt. Anders is het gewoon stom.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier een oudste die voornamelijk gelijk denkt dat hij het niet kan en het daarom niet leuk vindt. En als gevolg daarvan kan hij het ook echt niet zo goed. Maar tekenen.... er gaat een pak papier door in de week zo ongeveer. Ik vind knutselen best leuk, maar ik zou bij het zoveelste kerststukje ook klaar zijn zeg, hoop dat hij wat leuks mag doen vrijdag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeer herkenbaar, dat niet kunnen en dus niet willen (want lukt niet zo goed als in zijn hoofd heeft) en dus niet doen en dus niet kunnen en dus niet willen en dus ...

      Verwijderen
  5. Zeer herkenbaar. Ik merk het aan S. ook; die is helemaal gaar nu van al die "gezelligheid en gefrobel". Doodongelukkig wordt 'ie daarvan. Hij snakt naar een lesdag 'waarop ik gewoon eens wat leer', maar die is ver te zoeken helaas...
    Sterkte; nog een paar dagen!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, S ook! Goed om te horen. (Het ligt dus aan de school! :-) )

      Verwijderen

Wat denk jij er van?