woensdag 9 november 2016

Inspanning is geen garantie voor succes

Deze week was de tweede meetavond van het afvalprogramma. Was ik de vorige keer dan wel veel in kilo's kwijt, er was wel wat centimeter af en vet had plaatsgemaakt voor spieren. Helaas was er deze keer wéér niets af, en erger nog, het vetpercentage was weer omhoog, ten koste van de spiermassa.

En daar baalde ik flink van. Ik heb namelijk flink mijn best gedaan, zeker met sporten. Het zal toch verdorie niet allemaal in één weekend teniet zijn gedaan. Na die pannenkoek voor man's verjaardag en die halve zak Pringles met  drie twee wijntjes  op ons "The Voice" familie tv avondje?  

Maar goed, even uithuilen en wederom met frisse moed er tegenaan. Vanochtend was het heerlijk rustig in de sportzaal en pas na anderhalf uur had ik er genoeg van. Ik mag dan nog steeds niet de kledingmaat hebben die ik me als doel had gesteld, ik ben wel fitter en sterker dan toen ik twee maanden terug begon.  

Maar mocht ik over drie weken wéér niets kwijt zijn (ik wil niet denken aan het scenario dat ik áángekomen ben!) dan vreet ik mijn schoen op. Of een frustratie-tompouce. Of ik zet m'n hormoonhuishouding eens lekker helemaal op zijn kop. 

18 opmerkingen:

  1. Ik kreeg deze week een mooie uitleg tijdens een hardloopworkshop (wel een mindful versie dus juist niet om kilometers en toptijden te maken maar juist te genieten van het lopen dmv andere loop- en ademhalingstechniek).

    De info: als je sport dan geven al die apps zo mooi aan hoeveel je aan KC verbrand hebt maar ... dat is dus blijkbaar héél iets anders dan dat je daadwerkelijk aan vet verbrand (dat wat we zo graag willen haha). Juist op lagere hartslag of intensiteit sporten, lijkt of je minder KC verbrandt (volgens die apps) maar dus wel weer meer vetverbranding. Stevig doorwandelen of op rustig tempo joggen levert dus meer op dan een rondje op volle snelheid met hoge hartslag. Ben ik nog te volgen??? :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar had ik laatst een vraag over, de leider van de cursus had het idee dat het allemaal niet zo uitmaakt die hartslag. Terwijl ik inderdaad wel eens iets heb gehoord over ideale hartslag om vet te verbranden?

      Een voordeel, die volle snelheid, die is ver te zoeken bij mij :-)

      Verwijderen
  2. Dat werkt behoorlijk demotiverend denk ik, gelukkig heb je wél een pluspunt gevonden, je voelt je veel beter en dat is óók wat waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Arme jij! Ik snap dat je dit heel demotiverend vind, een tip? Lees de boeken van de hormoonfactor eens, wie weet helpt je dat

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Arme jij! Ik snap dat je dit heel demotiverend vind, een tip? Lees de boeken van de hormoonfactor eens, wie weet helpt je dat

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Of kijk eens naar 5:2 vastendieet. Heel goed te doen om minder eet-afhankelijk te worden, op gewicht te blijven en bij velen om makkelijk af te vallen.

    @hardlopen is ook je pasfrequentie van belang. Snelle korte passen (160-180 per minuut) zorgen dat t lopen meer om je conditie gaat dan om spierkracht. Ook de sleutel tot hogere snelheid en minder blessures uiteindelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. het valt allemaal niet mee....en soms val je niet af....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh echt? Dan vind ik het nog knap dat je toch weer doorgaat, ik had de sporthanddoek allang in de ring gegooid, denk ik. (Weet ik wel zeker..)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Volhouden! En ja, die Pringles, pannenkoek èn de wijntjes ..... Helaas maar waar: het is òf chips, òf pannenkoek òf (1 glaasje) wijn

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mocht dat zo zijn (dat aankomen, wat ik niet denk hoor) dan zou ik voor de schoen gaan: dat vult beter en daar zitten geen kcal in :) Succes!!! (komt vast allemaal goed!) (en bedenk dat je 7000 kcal extra moet eten om 1 kilo vet aan te komen!)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. oh de frustratie inderdaad. Zo goed je best doen en dan dit.... Ik hoop voor je dat dit volgende keer anders is.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ahum herkenbaar.... maar dat fitter voelen is toch eigenlijk ook geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je hormoonhuishouding, die hoef je niet op de kop te zetten, dat gaat vanzelf ;-)
    Goed water drinken (i.p.v. wijn ;-) ) wil ook nog wel eens helpen. Maar ja, het leven bestaat niet alleen uit water. Doen waar jij je goed bij voelt is het allerbelangrijkste!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Volgens mij ben jij niet bezig met afvallen, maar met een hele verandering van je leefstijl. Zoiets kost tijd, dus prent jezelf alvast in dat dit maanden gaat duren. Beter langzaam en blijvend, dan snel en weer een terugval. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb je gelijk in ja. Bedankt voor deze opsteker, dat motiveert weer.

      Verwijderen
  14. Balen zeg! Je wilt dan toch ook wel resultaat zien voor je inspanningen! Maar wel fijn dat je je sterker voelt.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?