woensdag 16 november 2016

Fixed versus growth mindset

Oudste heeft er last van, geloof ik. Middelste iets minder. Jongste erg, of in ieder geval, het valt nogal op. Een fixed mindset. Hij kán het, of hij kan het niet. En krijg hem dan maar eens zover dat hij het proberen wil. Krijg hem maar eens zover dat hij zichzelf zover krijgt dat hij het proberen wil. Want falen, dat is niet leuk. Dan kun je beter niks doen. Stilzitten, weglopen, grapjes maken. In ieder geval niet proberen en mislukken.

De zwemles was een mooi voorbeeld. Dankzij juf Y, met zachte geduldige hand maar ondertussen ouderwets grondig, is hij erin geslaagd die zwemslag er in te krijgen. En nu doet hij ook in het vrijblijvende groepslesje meer dan enthousiast mee. Tekenen en knutselen, daar heeft hij een achterstand van jaren maar moet af en toe toch wat doen op school.

"Hij zegt dat hij op de vorige school nooit heeft hoeven knippen?", kwam de juf naar me toe. "Maar ik heb het hem geleerd hoor, eventjes, en toen hij eenmaal wist hoe hij de schaar moest vasthouden ging het keurig langs het lijntje!". Ze was erg content met haar pedagogische overwinning. Ik ben benieuwd wat ze er de volgende keer dat er geknutseld moet worden van terugziet. Waarschijnlijk beweert hij weer bij hoog en laag dat hij nog nóóit heeft leren knippen en krijgt hij het papier weer niet doormidden.

En nu judoles. We zijn al overgestapt op een club waar de leraren ook pedagogische ervaring hebben. Hem in de gaten hebben als hij ergens onderuit probeert te komen. Op een positieve manier stimuleren en vooral ook duidelijke instructies geven als het niet lukt. Want zo snel als hij rekenen oppakt, zo langzaam is hij als er nieuwe bewegingen moeten worden geleerd.

Zal ie wel van zijn moeder hebben, bij elke dansles was het weer een puzzel hoe je nou die benen en die armen ...

6 opmerkingen:

  1. Ja, daar sta je dan als ouder met je pedagogisch verantwoorde kreet 'van proberen kun je leren'.
    Mijn ene dochter zegt bij vlagen dat ze alles 'moeiiiluuk' vindt en er dan bij weg loopt. Mijn man zegt dat dat een teken is dat het haar niet genoeg interesseert en dat ze dat van haar moeder heeft :-|

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn, zo'n man :-) Hier roepen ze alleen maar "saaaaaaai". Dan hoeven ze ook niet toe te geven dat het moeilijk is.

      Verwijderen
  2. Maar een gelukje dus dat dat ondertussen de "gebruiksaanwijzing" bekend is en desnoods doorgegeven kan worden. Ach , uiteindelijk hebben we toch allemaal een soort "gebruiksaanwijzing" en zijn we altijd op zoek naar mensen die hem ook kunnen lezen;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. och dat arme jochie. Doet me ana mn buurjongen denken. Een grote stoere vader die alleen maar dwingt om op zo'n waveboard te gaan staan en niet ff helpt. En een gekke buurvrouw die zegt ik weet zeker dat je het kan leren, 20 minuten later wiebelde hij voorbij. Wens je sterkte met je zoon, je doet iig alles voor hem!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ach het manneke ...
    Hij is zoals hij is en hij is prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik vrees dat ik ook vooral een fixed mindset heb.....

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!

Een beetje aandacht voor de maaltijd graag

Ik moet een kwartiertje blijven wachten, op tafel ligt een Allerhande. Even bladeren dan maar. Wie weet vind ik wat. Een keertje iets anders...