donderdag 11 augustus 2016

Grote kleine meisjes droom

Eén van mijn grootste kleine meisjes dromen was een kaptafel hebben. En make-up. Op een bepaald moment, ik was een jaar of zes, denk ik, kreeg ik de afgedankte kaptafel van de buurvrouw.  Beetje gammel, midden bruin teakhout met spiegel waarvan je de zijkanten kon omklappen om jezelf opzij én in het meervoud te zien. Wat was ik er blij mee!

Helaas had ik niet veel meer dan een haarborstel en wat zelfgemaakte kralenkettingen om er op te leggen. Later heb ik nog wel eens een oude lippenstift van diezelfde buurvrouw geërfd, en van iemand een restje parfum.

Moeder en zussen hadden er helemaal niets mee, met "optutten", zoals dat heette. Ik moest het maar gewoon een beetje proberen allemaal. Dat haar en die nagels, dat ging nog wel, met enig diep denken en uitproberen. Maar moet eerlijk bekennen dat ik tot op heden geen held ben in het beschilderen van mijn gezicht.

Mijn dochter heeft de interesse voor "optutten" van mij. En gelukkig voor haar kun je tegenwoordig veel leren van Youtube en andere social media waar de jeugd elkaar allerlei tips en trucs voorschotelt.

Ach ja, die dochter. Eerst wilde ze vooral knutselen en cakejes bakken, maar meer en meer is ze nu bezig met de grote(re)-meidenzaken. Ze zit soms uren gebiologeerd achter haar vlogs ("mama, vlogster die en die is zwanger!") en tekent liever op haar nagels dan op papier. Kleine meisjes worden kennelijk wat grotere meisjes.

Als klap op de vuurpijl gaf ze gisteren aan dat ze dat kastje met "die barbiespullen en poppendekentjes" toch maar weg wilde doen uit haar kamer. Dan kon ze daar een tafeltje zetten met een krukje erbij, vlak naast het andere kastje waar haar nagellakjes en haarspullen liggen. Dat leek haar wel zo handig.

Laat ze nu bijna jarig zijn. Dus ik ben maar eens gaan googlen. Met mijn huidige smaak en ideeën valt een groot deel van de zoekresultaten af wegens ongelofelijke kitsch, maar er zit ik weet vrij zeker dat er wel iets tussen zit waar we haar erg blij mee maken. Nu pappa nog overtuigen...

10 opmerkingen:

  1. Hoe ben ik toch groot geworden zonder vlogs;-) Ach, optutten is toch tamelijk persoonlijk al kijken jonge meisjes natuurlijk altijd wel een beetje af bij moeders en/of zussen die wél "tutterig"zijn .
    Leuk cadeau voor jarig meisje dus paps gaat vást wel door de knietjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, gaat dat snel, hè! "Mama, zullen we onze nagels doen?" Mijn dochter (7) is gelukkig nog echt even kind en wil alle kleuren van de regenboog op haar nagels..en ik moet dat dan ook doen. Ach, in wezen ben ik ook nog maar een kind ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aargh, vast niet deze kaptafel?? Die is prachtig!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eh ja, vind ik ook. Ergens op het internet gevonden, een vintage... maar verkocht.

      Verwijderen
  4. Dat is leuk zeg! Ik was ook altijd dol op optutten, had zelfs een eigen kaptaf el gemaakt. Veel succes met overhalen😎

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is gelukt! Hij vond het een geweldig idee...

      Verwijderen
    2. Enw at leuk dat je zelf een kaptafel hebt gemaakt!

      Verwijderen
  5. Mijn moeder had ook een kaptafel. Lag ook een mooie set van haarborstel, kam en handspiegel op te pronken. De borstel mochten we niet eens gebruiken! Hahahaha Té mooi!! Ik doe het met de badkamerspiegel en een kastje. Geen kaptafel.
    Wel nostalgie... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk dat je de droom van je dochter gaat laten uitkomen. En wellicht kun je zelf nog een beetje meeliften : )

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow, die kaptafel op de foto is echt heel leuk! In kringloopwinkels staan soms ook wel eens héle leuke exemplaren.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!

Te groot voor sinterklaas. Bestaat dat?

Oudste zoon, 2 1/2 jaar. Wij, zeer enthousiaste jonge naïeve ouders, sleepten de peuter mee naar de intocht van de Sint. Het was koud, het w...