zaterdag 28 december 2013

Je zult het maar hebben

Ik schrijf het NIET, dit jaar. NIET. Het gaat prima nu, ik doe gewoon niet mee met wat ik niet wil en dan heb ik ook geen last. Bovendien, waarom al die mensen lastig vallen, mensen die net zelf een paar gezellige dagen achter de rug hebben... die willen jouw gezeur niet horen. Dacht ik. NIET doen, Mammalien. 

Maar ik doe het lekker toch. 

Dacht ik de kerstdagen dit jaar goed door te komen, sloeg op tweede kerstdag 's middags toch de kerstblues in alle heftigheid toe. Ik had het al lang volgehouden, vond ik zelf, dat hele kerstgedoe dat altijd direct na Sinterklaas op school al begint. Maar opeens was het allemaal even te veel en mijn humeur smolt als sneeuw voor de zon (die helaas ook erg afwezig was die dag...)

Te veel oppervlakkige vrolijkheid, te veel breinloze zoetigheid: al zet je bewust géén tv of skyradio aan, ga je niet naar de kerstfilm en vermijd je Blokker en tuincentrum, je ontkomt er niet aan in de supermarkt en op facebook. Na de zoveelste jolige kerstfoto van een van mijn geblondeerde over-de-datum nichten (met Vieze Man, kerstboom, kerstmuts en veel kerstdrank achter de kiezen) had ik het gehad. Tijd voor januari, tijd om weer gewoon te gaan doen. Schreef ik zelf enigszins bokkig op facebook en blijkbaar waren er meer mensen die er zo over dachten. Dat voelt dan wel weer fijn.

(Wat me er die avond weer aardig bovenop heeft gebracht was de fijne chatsessie met oud blogster B., een medestander in deze en vele andere nare situaties. Zwarte humor, een flinke scheut sarcasme en lekker wat negativisme, dat doet ons beiden goed. Heerlijk. Statler en Waldorf - de muppet mannetjes- zijn mijn helden. Een nachtje slapen deed de rest.)

En vandaag, lekker aan de slag. Kindjes uitlaten (de film van Mees Kees op Kamp is een échte aanrader!), maar ook even werken. Administratie doen, rommel opruimen, beetje orde in de chaos. Ik kan prima niets doen, ontspannen in een heet bad of alleen met een boekje op de bank. Maar blijkbaar niet als het móet, op een feestdag en in gezelschap van andere mensen die niets doen. En al helemaal geen twee feestdagen achter elkaar, daar word ik nogal rusteloos van.

Kortom, die klus van eerste kerstdag was een goed idee, maar te kort. Ik denk dat ik volgend jaar kerst de buitenboel maar eens flink onderhanden neem. Ramen wassen, likje verf... moet u zorgen dat er geen sneeuw valt, oke? En anders ga ik wel als vrijwilliger soep uitdelen bij het Leger des Heils. Misschien dat ik dan opeens wel iets begrijp van de kerstboodschap.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Wat denk jij er van?