maandag 11 november 2013

Laatste rustplaats

Gisteren zag ik de laatste aflevering uit de serie Licht op het Noorden, dit keer over Denemarken. Interessante serie. Aardige mensen ook, die Denen, ik zou me er wel thuis voelen. Ik had ooit bijna een heuse Deen aan de haak geslagen, toen ik nog een frisse studente was. Hij was knap, slim, bescheiden en vol humor. Maar helaas zo'n 30 centimeter te klein en bovendien zag ik er nogal tegenop, zo'n buitenlandse liefde. Wat een gedoe. Maar dat terzijde.

In het programma ging het ook even over de filosoof Ki.erkegaard. Omdat hij inmiddels al weer een tijdje overleden was maakten ze opnames bij zijn graf. Hij lag op een mooi kerkhof, middenin een park. Mensen kwamen er naar de graven (zijn graf) kijken maar ook gewoon in het park wandelen en zelfs topless zonnen. Nou ben ik niet van het topless zonnen  (na die ene keer lang geleden dat het vel van mijn tienerborstjes helemaal rood en pijnlijk was) maar zo'n begraafplaats, dat lijkt me dus wel wat. Niks geen griezelige dooie bedoening ergens in een uithoek waar je alleen tegen heug en meug komt als er een familielid of bekende aan de beurt is. Gewoon middenin de stad, de doden tussen de levenden. Beetje wandelen, beetje naar de bomen kijken, op een bankje zitten. En uiteindelijk, als het jouw tijd is, aan de andere kant, onder een mooie steen, nog steeds tussen diezelfde bomen die af en toe in bloei staan en dan weer hun blaadjes laten vallen. Dat vind ik dan wel weer wat hebben.

Een zender verderop zag ik een andere begraafplaats in het reisprogramma van b.nn, de minnares van Dali (http://nl.wikipedia.org/wiki/Gala_Diakonoff) die in haar eigen kasteel in een crypte is bijgezet. Ook wel weer fijn om in je eigen huis te liggen, denk ik dan, maar dan moet je niet in het bezit zijn van een driehoogachter huurwoninkje....  Als je je laat cremeren heb je in ieder geval wat minder ruimte nodig, pas je opeens zomaar in een lelijke vaas op de schoorsteenmantel. Ik heb ook wel eens een prachtig kunstwerk in de tuin gezien waar een echtgenoot in verwerkt was, en je schijnt ook in een ketting of ring voor de nabestaande te passen. Geen idee of dat gezellig draagt, naar een feestje.

Ik weet het eigenlijk niet, waar en hoe ik wil, zover ben ik gelukkig nog niet. Toen we hier pas woonden reed ik vaak langs een mooie rustiek klein kerkhofje, onder de bomen, met uitzicht over grote velden vol leegte en mist. Waar ik waarschijnlijk toch geen kaartje voor had kunnen reserveren omdat ik me natuurlijk niet alleen daarvoor bij een kerk ga aansluiten, maar toch. Mocht er een plekje over zijn, dan vind ik dat vast wel leuk, tzt.

Maar de grote leegte was al een tijdje niet zo leeg meer, en nu wordt ook het kerkhofje ontruimd, omdat er weer wat nieuwe tweekappers en hockeyvelden bij moeten. De doden moeten opzouten om de levenden wat meer ruimte te geven. En dat snap ik dan ook wel weer. Maar ik wil geloof ik niet weten waar al die nieuwe vinexbewoners terecht zullen komen, mocht het hun tijd zijn om het tijdelijke voor het eeuwige te verwisselen. Er was nog een plekje in de geluidswal naast de snelweg, vlak bij het ziekenhuis, waar ze zo gauw geen bouwmarkt of autoshowroom in konden krijgen, geloof ik.

Jullie al enig idee en/of voorkeur?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat maar horen!

Te groot voor sinterklaas. Bestaat dat?

Oudste zoon, 2 1/2 jaar. Wij, zeer enthousiaste jonge naïeve ouders, sleepten de peuter mee naar de intocht van de Sint. Het was koud, het w...