donderdag 7 november 2013

De mopperrobot

Niet alleen heb ik een hekel aan dweilen en stoffen, ook aan een vieze vloer en aan stof. Aan banken en stoelen opzij schuiven en onder de kasten kruipen. En aan werksters in mijn eigen huis: behalve dat ze duur zijn, gaan ze me op den duur ook steeds meer irriteren. (Wat waarschijnlijk meer aan mijn eigenwijze eenzelvige karakter ligt dan aan de werkster, maar dat maakt voor het verhaal even niet uit.)   Dus kocht ik laatst een heuse robomop. Zo'n groen ding, doekje eronder om stof op te vangen, balletje met chip erin dat zorgt dat ie de kamer rondrolt. Oók onder die kast.

Ik moet het toegeven, robots fascineren me. Tijdens mijn studie informatica, ergens eind vorige eeuw, heb ik natuurlijk ook wel iets van robotica meegekregen, maar dat was vooral behoorlijk ingewikkelde wiskundige theorie. En dit ding is vast in tegenstelling tot de RoboSapien die we ooit hadden, geen speelgoed maar een serieuze hulp in huis. Als ik ook maar een spriet gras in de tuin had was ik allang voor zo'n maai-robot gezwicht, zo gezellig als die over je gazon dwalen de hele dag...

Ook de kinderen waren gefascineerd. Dochter heeft kennelijk een stukje opvoeding gemist, want noch het werkwoord moppen noch de praktische uitvoering zijn haar bekend. "Een mopper-robot?!", riep ze dus uit toen ik vertelde wat er in de doos zat, "Wat doet die dan de hele dag?" Het antwoord gaf ze zelf en ze moest er erg om lachen. (Waarop broer hem kon inkoppen: "Dáár hebben we 's ochtends vroeg geen robot voor nodig, we halen gewoon mijn zusje uit bed!")

 "Kan nooit wat zijn, voor dat geld", mopperde Pappalien toen hij mijn nieuwe moppervriend deskundig in de oplader installeerde. Maar, zo redeneerde ik, mopperrobot zal allicht meer stof opnemen dan mopperPappa ooit gedaan heeft of zal doen. En voor die dertig euro heb ik dan toch weer even lol.

En toen begon het eerste rondje van onze moppervriend over de benedenverdieping. Als je niet veel verwacht (dat hij niet op de bank zuigt, het speelgoed opruimt of de aardappels afgiet) dan valt het heel erg mee. Na een half uurtje was hij bijna overal geweest. Onder bank, onder de kast, tussen de pootjes van de verwarming. En het doekje zat vol met stof van járen.  

Het enige nadeel: ook de katten zijn zeer gefascineerd door de mopperrobot. Ik ben benieuwd hoe lang ze hem laten leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Wat denk jij er van?