woensdag 3 april 2013

Weer op zwemles

De vlag ging uit bij mijn collega-zwembad-moeder, anderhalf jaar terug, toen haar dochter voor het B diploma slaagde: ze hoefde nóóit meer naar die vervloekte zwemles met de kinderen! Ook mijn dochter was er toen wel klaar mee. Ze had nipt haar B gehaald en was daar reuzetrots op maar wilde duidelijk niet verder voor C. "Ach," troostte de badjuf me, "ze kan altijd later nog eens haar C halen, als ze dat wil." Yeah. Alsof dat ooit zou gebeuren. .

Maar verdomd. Afgelopen week, toen ik mevrouw 's ochtends uit bed schudde keek ze me wat lodderig vanonder haar dekbed aan en deelde mee dat ze had besloten. Alleen al de manier waarop ze dat zegt weet je dat er geen onderhandelen meer aan is, dus ik hoopte op iets goeds. Ze ging weer op zwemles om het C diploma te halen. Ze wist ook verschillende sterke argumenten aan te dragen. Het was gezond, het was leuk om te doen (de rest van haar vriendinnen zwemt ook op zaterdag, dus wat moet je anders als je je niet wilt vervelen?!) en ook heel veilig als ze nog eens extra goed leerde zwemmen.

Ik beloofde dus vaag eens te informeren. De lokale zwemclub reageerde echter zeer snel ende enthousiast, en voor ik het wist waren er 14 weken lesgeld van mijn rekening afgeschreven en was ze ingedeeld - in het groepje van vriendin A. - op de eerstvolgende zaterdag. Afgelopen zaterdag dus.

En het ging zowaar nog, het zwemmen. Sterker nog, het ging gewoon hartstikke goed. Was het B-gat (zoveel meter onder water en dan door een gat in een zeil) nog moeilijk, het C-gat was dan wel verder maar bleek (nu) een eitje.... En de rest kon ze ook. Mijn kleine meisje, dat nog niet zo heel lang geleden bang was voor water in haar gezicht, en nauwelijks boven bleef in dat grote koude zwembad. Dat met "vrij zwemmen" vooral op papa of mama hangt. Ik vind haar stoer.

Dochter blij, mama blij, vriendin A. blij, én papa blij. Want laat nou net afgelopen zaterdag de les zijn geweest waarop ik een niet te verzetten afspraak bij de kapper had en één van de ouders mee mocht zwemmen... Wat zeg ik, mee-léssen. Niet zomaar wat spelen en spetteren, maar serieuze C-les. Voor papa-met-alleen-een-A-diploma en een beroerde conditie toch wel reden voor zeker drie dagen spierpijn. Ik vind Pappalien ook stoer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat maar horen!

Heeft iemand de UIT knop al gevonden?

Ken je dat? Je schrikt wakker, 's nachts om een uur of vier meestal. En dan kun je niet slapen. Je hebt een goed stel hersens, dat overd...