vrijdag 29 maart 2013

Daar kan ik zo boos om worden

Een bejaard echtpaar (mensen die niet bij naam genoemd willen worden - en voor iedereen die vermoedt wie het zijn, dit stukje heb ik niet geschreven en heb jij niet gelezen), lieve aardige mensen. Ze weten al lang dat je op goedkope busreizen geen troep moet laten aansmeren die je niet hebben wilt. Ze laten zich niet in met boekenclubs, vertellen elkaar steeds  dat al die mooie aanbiedingen dus eigenlijk gewoon lokkertjes zijn. Maar ze hadden een nieuwe "relax-fauteuil" eh, gemakkelijke stoel, nodig. En dit bedrijf(*), dat leek toch wel heel betrouwbaar en ze kregen nog korting ook. Dus ze belden voor wat vrijblijvende informatie.

Er werd een afspraak gemaakt. Het bedrijf stuurde hele aardige zogenaamd "persoonlijke" kaartjes, ze kwamen bij de mensen thuis om demo's geven van de stoelen die ze verkochten. De stoelen waren vies duur, maar "dat moesten ze toch wel voor zichzelf over hebben". En meer verkooppraatjes. Eenmaal binnen gaf de verkoper niet op tot de mensen - om er maar vanaf te zijn - hun handtekening hadden gezet. Pas daarna overhandigde hij een stapeltje met voorwaarden.

Zodra de verkoper de deur uit was hadden ze spijt, voelden ze zich (terecht) genaaid en belden ze met het bedrijf om de boel te annuleren. Want dat is natuurlijk altijd mogelijk, zeker op zo'n korte termijn. Dachten ze...

De verkoper zeek ze min of meer af. Annuleren kan niet, de stoel kon wel afgezegd maar dan moest er tóch dertig procent betaald worden van dat enorme bedrag. De zogenaamde "klantvriendelijke kwaliteitsmanager" van het bedrijf die ze later aan de telefoon kregen was heel begaan en kon ze een andere mooie "aanbieding" geven. Weliswaar op een paar matrassen die ze nog nooit hadden gezien of hadden geprobeerd, maar ja, die hadden ze ook nodig. En dan hadden ze toch iets voor hun geld. Betaald moest er sowieso worden, daar kwamen ze niet meer onderuit.

Of toch. MIjn broer De oudste zoon kreeg het verhaal de dag er op te horen en is zo'n beetje ontploft. Hij heeft direct de telefoon gepakt en een "goed gesprek" met deze afzetters het bedrijf gehad. De bestelling is alsnog geannuleerd en ze zijn hoeven niets meer te betalen. De verkoper komt ook niet meer langs. Zo ver zo goed. Maar wat een vervelende week hebben die oudjes gehad. Veel spanningen en een flinke deuk in het zelfvertrouwen, dat ze zich zo hebben laten belazeren én dat ze ook de tweede keer zo goedgelovig waren dat ze dachten dat die klantmanager ze echt wilde helpen.

En ik ben ook weer eens hard van mijn geloof afgevallen. Dat zo'n bedrijf gewoon willens en wetens op zo'n agressieve manier de bejaarden opzoekt om ze van hun geld af te helpen. Bah. Er zijn weer veel meer boefjes in het land dan ik had gedacht. En het is nog gewoon legaal ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat maar horen!