woensdag 27 februari 2013

Hardnekkig

Sommige gedachten zijn nogal hardnekkig. Bepaalde paden in mijn hersenen zijn zo vaak betreden dat de herinnering echt voorgoed ingesleten is. Al zit ik over honderd jaar als kwijlende dementerende bejaarde te bedenken wat mijn eigen naam is, dit soort dingen vergeet ik niet meer.

Topografie of jaartallen, dat bleef allemaal nooit zo hangen. Maar bijvoorbeeld elke keer dat ik het  schoonmaakmiddel gebruik dat allang geen Vim meer heet maar Jif of tegenwoordig zelfs Cif, dat middel dat ook al járen niet meer in die blauwe bus met gaatjes zit maar nog steeds zo lekker schuurt en zo typisch ruikt, elke keer als ik dát dus gebruik, zie en hoor ik weer die kunstschaats die rondjes draait in de gootsteen. (Voor de 40 plussers: weten jullie nog?) Over sterke marketing gesproken. Dat doen de huidige reclames 'm niet na.

Zo roept Pappalien al jarenlang bij het zien van een paar panty's : "door panty's van S.orbella ziet men het been!". Heeft ook indruk gemaakt, waarschijnlijk door de bijzonder sukkelige slogan. Ik vermoed ook dat ik hem aan dat zinnetje zal herkennen, later, als we allebei een beetje vergeetachtig zijn geworden.

Het zijn trouwens niet alleen reclames of irritante, maar lekker in het gehoor klinkende liedjes. Zo heb ik ook elke, echt elke keer als ik aan het stofzuigen ben of als ik zou moeten stofzuigen omdat er overal in huis van die irritante kattenbakgritkorrels liggen die in je voetzolen prikken de gedachte aan die ene collega. Die collega van twintig jaar terug waarvan ik geen naam meer weet, niet meer waar we werkten, wat hij deed of hoe hij er precies uitzag. Maar wel weet ik dat hij me waarschuwde: "Poezen zijn leuk, maar ik wil ze niet meer. Die korrels uit die kattenbak, die vind je door het hele huis terug, en je gaat er altijd op staan."

Hij had gelijk. Dat heeft hij nu wel bewezen. Mag ik dan nu eindelijk eens ergens anders aan denken als ik korrels opzuig, alsjeblieft?

Jullie ook wel eens last van dit soort nutteloze hardnekkige herinneringen?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Wat denk jij er van?