maandag 26 oktober 2009

Industrieel Ontwerpsels

Weten jullie dat ik in een vlaag van verstandsverbijstering op mijn 18e ingeschreven stond als student Industrieel Ontwerpen aan de TU in Delft? Al vrij snel kregen we een practicumopdracht van een week of 3: ontwerp en bouw je eigen kliko. ?!#!$(*&?! En toen werd mij duidelijk dat er voor het echte ontwerpersvak meer nodig is dan een goed cijfer voor wiskunde en leuk poppetjes kunnen tekenen. Mijn creatieve spier is daar zo verrekt dat ik sindsdien nooit meer serieus iets heb getekend of geknutseld. En ben ik van schrik Informatica gaan studeren.

Maar goed. Een aantal jaar ervaring in een eigen huishouden, een paar kinderen verder... zie ik nog wel steeds het nut in van goed ontworpen produkten. En vooral ook dat je er niet bent met alléén een mooie aparte look. Eén van onze beginnersfouten was de aanschaf van de Wesco Space Boy. Een leuke prullenbak, maar nauwelijks ruimte voor vuil. Bovendien zat het gat ongeveer in het midden. Dus óf je vuilniszak was half vol, óf er bleek bij het verwisselen van de zak allemaal vuil in de raketkop te zitten die je dan vervolgens met het handje nog eens in de de vuilniszak kon proppen. Niet handig.
Inmiddels is hij vervangen door een wat traditioneler exemplaar. Past prima vuil in. Helaas heeft deze een grote klep bovenop, zodat de kinderen heel goed kunnen zien wat mams allemaal heeft weggegooid, wat tot gemiddeld twee huilbuien per week leidt.

En wat me verder nog irriteert:
- slabbers met klittenband die in de wasmachine aan m'n panties blijven hangen (en er als je ze losmaakt een gat in trekken)
- slabbers die babylief zelf af doet halverwege zijn macaroni met rode saus
- de speciale-niet-verkleurende-parketlak die na 14 jaar onze eiken vloer op een kanarie doet lijken (een gele, ja)
- een oplaadbare ladyshave die het alleen maar doet als hij in de oplader staat
- een bordje voor baby's warme eten dat niet in de magnetron mag
- van die iniemienie gsm-etjes met van die ieniemienieknopjes die je alleen maar per twee tegelijk in kunt drukken
-....

En jullie? Wat mag er van jou wel nog wel eens goed ontworpen worden?

6 opmerkingen:

  1. Een stofzuiger die nooit overal achter blijft haken, en dan op zijn rug gaat liggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In navolging van Nicole: een stofzuiger die uit zichzelf gaat zuigen. Het hele huis door.

    En verder: een goeie manier om de keukenlades fatsoenlijk in te richten én schoon te houden. Lijkt me ideaal.

    Al bijgekomen van de wintertijd?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat dacht je van de klittenband aan de scheenbeschermers waar mijn strings aan blijven hangen? ik moet altijd goed opletten of er niks meer aan hangt voordat ik de scheenbeschermers in de kleedkamer aan mijn oudste geef..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Uh geen idee eigenlijk. Misschien kom ik nog ergens op.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat dacht je van hersluitbare verpakkingen die je om te beginnen al helemaal niet eens open krijgt, óók niet bij het pijltje waar 'hier openen' staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb thuis een stofzuigsysteem en wilde er altijd 1 in de werkplaats maar wist niet dat ze er waren. Wat een uitkomst!

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!

Hoe kom je de donkere dagen voor kerst door?

De donkere dagen voor kerst zijn weer aangebroken, ik ben van de leg. Om zes uur, soms half zes klaarwakker en vol met plannen. Helaas slaap...