dinsdag 27 oktober 2009

De laatste vraag

Als kind is er een hoop dat je niet weet. En omdat ik nieuwsgierig ben en altijd alles wil weten ging ik al vroeg op zoek naar antwoorden. Bij mijn ouders, bij een broer of zus, voor sommige zaken liever bij schoolvriendjes in een donker hoekje achter de gymzaal, achterin het puzzelboekje, op school, een boek uit de bieb… En voor puzzeltjes als de Rubik’s cube of de meest hotte adventure game op de computer waren er toch ook altijd wel ergens tips en trucs of desnoods hele oplossingen te vinden als je zelf niet verder kwam? Dus.

Pas later besef je dat er ook vragen zijn waar het antwoord niet op de laatste pagina van het boek staat. Gewoon omdat niemand het weet. Nog niet. Of misschien wel nooit. Van hele filosofische levensvragen tot dingen die gewoon nog niet uitgezocht zijn en over veertig jaar zo klaar als een klontje blijken.

En vijftig jaar, misschien dat ik dat nog wel red. Als ze me een extra antwoord beloven houd ik het denk ik nog wel een jaartje langer vol. Maar wat nou als ze er nog eens 200 over doen? (Hadden de Maya’s gelijk en vergaat de aarde in 2220 en waarom dan?) En wat voor moois wordt er over 1000 jaar ontdekt? Door wie en waar?

En daar baal ik nou zo van he. Waarom mag ik nou niet even spieken in het antwoordenboekje? Ik vertel niets door. Please?


P.S. en nadat deze blog klaar was moest ik opeens weer denken aan een werkelijk geweldig SF verhaal dat ik lang geleden heb gelezen en nooit ben vergeten, namelijk “De laatste vraag” van Isaac Asimov. Zo maken ze ze niet meer tegenwoordig.

1 opmerking:

  1. Bij dit tijdvraagstuk moet ik aan mijn vader denken, hij is 80 en toen hij klein was (geen auto's, computers e.d.) vroeg hij zich altijd af wat er later zeg over 50 jaar zou zijn. Nou, die wereld is compleet veranderd. Gelukkig doet hij er vrolijk aan mee, heeft bijv. een pc en kan internetten. en emailen. Zelf zou ik ook even willen spieken in de wereld van de toekomst...wat gaan wij allemaal nog meemaken en erger: wat gaan wij niet meer meemaken?

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?