donderdag 6 juli 2017

Afscheidsmarathon

Vandaag de grote finale van de afscheidsweek na weken van afsluitingen op dansclubjes, scoutingclubjes en zwemclubjes. Op de twee scholen al weken eindmusical, eindfeest, eindfeest, eindbarbecue, eindpicknick.... Dit keer écht de laatste schooldag van twee kinderen die niet meer op die school terugkomen, en een crematie.

Op school 1 's ochtends begon het al lekker. Tussen de verhuisdozen in de lege klas stonden twee juffen die allemaal leuke zelfgemaakte cadeautjes kregen terwijl mijn kind en ik uitblonken in lege handen en weinig gepaste tekst. ('s Avonds toen ik jongste weer zag bleek dat de juffen wel flink geknutseld hadden met foto's en snoepjes en grappige afscheidstekstjes...)

's Middags een crematie in de familie, waar dit keer ik mijn moeder heen mocht begeleiden. Een oom op vrij hoge leeftijd, en op zich niet iemand die we veel zagen. Maar het was allemaal zeer plotseling gegaan, en het was de laatste en jongste van de 13 broers en zussen van mijn vader. Best wel heftig dus, voor mijn ouders en mij . En zelf voelen ze zich ook een stuk minder de laatste tijd. Het leven is eindig, dat weet je, maar nooit leuk om er zo opgedrukt te worden. Al had de oom in kwestie er heel stoer en luchtig over gedaan en wilde het allemaal vrolijk en positief houden, net als zijn hele instelling en zijn leven was geweest.

Of je mij nou mee moet nemen als rots in de branding naar zoiets, ik geloof het niet. Ik ben een emotioneel wrak gevoelig type en neem direct alle emoties over. Een kind met een gedichtje over opa, een stoere voetbalpuber die niet uit zijn woorden komt van het verdriet, een liedje met aangrijpende tekst... Ik ben een lek mandje op begrafenissen. Zeer génant, vind ik, als de directe omstanders het nét wel droog weten te houden... ik probeer uit alle macht aan moeilijke wiskunde te denken om mijn gedachten te verzetten tijdens zo'n bui, maar ik blijf er wat nat en verwilderd uitzien na afloop.

Op een bijna-val van moeder na (ze werd duizelig en greep een paaltje dat niet vast bleek te staan)
verliep het toch allemaal naar wens.

En toen moest ik als een speer door naar school om dochter op te vangen die haar laatste dag groep 8 had en de school werd "uitgezwaaid". Of de ouders allemaal even op konden vangen, was gevraagd? Ik was nét te laat....  Maar het feest bleek slecht georganiseerd, dochter was nog steeds moe en de rest van de meiden in de klas bleek er gelukkig ook niet zo'n tranentrekker van te maken als de meiden dat twee jaar terug in de klas van broer deden. "Ik zie de meesten toch morgen al weer, of anders na de zomervakantie", vond ze. En reed samen met grote broer, die daar heel lief in mijn plaats al stond te wachten, samen naar huis. Ik bleef nog even met een andere moeder dralen. Voor het laatst op het plein van de basisschool waar we de afgelopen tien jaar zo vaak zijn geweest en nooit meer terugkomen...

Thuis snel koffer van dochter gepakt voor een kinder/slaapfeestje, weggebracht en wat chinees gehaald. Een half uurtje later jongste weer opgehaald van zijn kinderfeestje. Ze bleken toch nog in staat een tas van hem op school te hebben laten hangen. Die andere school waar we niet meer teug zouden komen. Ik denk dat ik het verlies van de shopper maar op de koop toe neem. Nog een keer afscheid nemen van school en de juffen en het veelgelukvolgendjaarenwieweetzienweelkaarnogeens als ik 'm vandaag zou gaan halen trek ik niet.

Ik ben even compleet uitgeput. Gelukkig is het bijna vakantie!

4 opmerkingen:

  1. Wat is dat toch dat vlak voor de zomervakantie alles samen lijkt te komen en je volledig naar de kleute je vakantie ingaat?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geniet ze! En aftellen natuurlijk naar de grote dag!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, afscheid van school, afscheid van een familielid...allemaal best heftige momenten. En geen zorgen, hoor. Je bent niet de enige die 'last' heeft van emotionele lekkage. Ik begin al te snotteren wanneer ik in de TV-gids zie staan dan Bambi weer op TV komt. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?