maandag 20 maart 2017

Het zinkende schip dat onze nieuwe school was

Vorig jaar besloten we voor de jongste een andere school te zoeken. Niet omdat de vorige school niet goed was maar meer omdat jongste een ander soort onderwijs nodig heeft met meer uitdaging en liefst ook kinderen die ook wat verder denken.

We hebben overal ons licht opgestoken, en kozen voor school X. De ouders die er al een tijdje rondliepen waren zéér tevreden. Het kost wel wat, maar dan heb je ook een kleine klas en leerkrachten met kennis van dit soort kinderen. Het was zó fijn daar, voor de kinderen! Een heerlijke sfeer.

Helaas, net voor we begonnen, bleek er een andere wind te gaan waaien die de sfeer compleet om zeep heeft gebracht. School kreeg een nieuw bestuur, het beleid ging om. De goede leerkrachten die daar al jaren naar tevredenheid functioneerden vertrokken één voor één. Onze juf was wel aangesteld door het nieuwe bestuur maar duidelijk niet opgewassen tegen haar taak.

Na drie weken vertrok het eerste kind. Voor kerst waren er drie weg. Voor de voorjaarsvakantie vier.

Inmiddels is ook onze juf uitgevallen. Invaller na invaller hebben we gezien. Op het laatst zat zoon met een paar andere jongens de hele dag maar computerspelletjes te spelen. Wat hem op zich wel beviel maar toch niet echt de bedoeling kon zijn.

De school zelf bleef nogal in gebreke. De communicatie is bar slecht, op zijn zachtst gezegd. De motieven niet altijd even helder. De zoektocht naar goed personeel blijkt een vrij lastige (en vinden ze er één, wil ze zelf niet). 

Aan de andere kant, ik zie het graag positief. Na een overname duurt het even voor de boel weer op de rit staat. Ik geef toe, we hadden het onderschat. We hadden deze school niet gekozen als we geweten hadden wat voor onrust het had gegeven bij leerlingen, ouders en personeel. Maar hé, nu we er eenmaal zitten en zoon wat gewend is geven we niet zomaar op! Het wordt vast snel beter. Sinds een week of twee hebben we een vaste invaljuf waar ik echt wel een goed gevoel bij heb. Zoon lijkt wat meer aansluiting te krijgen. Vooral de meisjes uit groep 5 vindt hij erg lief.

En nét toen ik er weer in geloofde, barstte er weer een bommetje. Vandaag nemen er wéér drie kinderen afscheid. Kinderen die dat met een héél opgelucht gezicht meldden in de klas, zo blij dat ze naar die andere school mochten.

De achterblijvende ouders en kinderen blijven in verwarring achter. We begonnen met een combiklas van 20 kinderen, ik vrees dat we - zonder daar extra voor bij te hoeven betalen - aan het einde van dit schooljaar nog maar de helft over hebben. Wat betekent dat voor ons? (En ook, wat heb ik gemist of niet begrepen, zouden wij ook niet per direct moeten opstappen?!)

Zoon reageerde in eerste instantie natuurlijk wat lacherig met een "nou, dan hebben we straks wel heel veel aandacht van die twee juffen als we nog maar met drie kinderen in de klas zitten". Maar later bekende hij tegen mij met een wat sip gezichtje: "... maar de liefste kinderen gaan allemaal weg.." En dat vind ik best wel erg zielig.

17 opmerkingen:

  1. Pfoe, optimistisch blijven is goed denk ik. Maar het klinkt niet heel positief allemaal... Een school wordt ook gedragen door de ouders, en als die massaal weglopen is die draagkracht er kennelijk niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een vervelende situatie zeg. Stoken die ouders elkaar niet ook op? Ik hoop dat er nog wat lieve kindjes voor je zoon overblijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een soap! Dit kon je met je wildste fantasie niet bedenken. Ik hoop dat de situatie beter gaat worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Poe jemig, wat heftig zeg. Dit wil je niet voor je kind natuurlijk. Lastig.

    Gaan de kinderen die weggaan allemaal naar dezelfde school of zit daar ook weer verschil tussen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is heftig en niet leuk. Uit ervaring weet ik als de loop eruit bezig is duurt het jaren voordat hij tij weer keert. Jammer hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jeetje zeg! Wat een tegenvaller. Dan kies je zorgvuldig een school en verandert het vervolgens. Bij de vorige school van mijn kinderen werd de directeur ziek, en kwam er een andere. Dat heeft ook veel veranderd.

    Best zorgelijk!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. SChoolv an dochter kreeg ook nieuwe directie. Moet zeggen dat er daarna wel een hoop ook ten goede is veranderd. Dat kan ook!

      Verwijderen
  7. Het verbaast me niets, van dichtbij heb ik zelf de financiele chaos meegemaakt van de voormalige Leonardo scholen. Gebrek aan geld leidt automatisch dat het vertrek van goede leerkrachten die liever het zinkende schip op tijd verlaten. De goede leerkrachten worden dan weer vervangen door jonge maar ook zeer onervaren leerkrachten die niets begrepen hebben van het onderwijs aan hoogbegaafden. En dan gaat de spiraal verder naar beneden.... Een andere observatie van mij: de betreffende school had een enorm overschot aan jongens, en veel hele drukke jongens, wat de sfeer ook niet optimaal maakte. Is dat bij jullie school ook zo?

    Uiteindelijk heeft die school zich in een ander dorp moeten vestigen, onder de vleugels van de lokale openbare school die nog wat lokalen over had, om uit het financiele moeras te komen. Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad nu onder vleugels van een andere school. Maar pas toen die zich serieus gingen bemoeien met het beleid begon de leegloop... Het is ánders nu en veel mensen hebben het vertrouwen opgezegd.

      (heb jij ook een blog?)

      Verwijderen
    2. Ha, nee hoor, ik lees alleen mee omdat jij net als ik 3 kinderen hebt in ongeveer dezelfde leeftijd, je goed schrijft en er een heel ander leven op na houdt dan ik (werk bijna fulltime op kantoor. Af en toe trakteer ik mezelf op het lezen van een leuk blogje onder werktijd.

      Verwijderen
    3. en ik ook net als jij niet getrouwd ben, mijn partner is echter voorlopig nog niet over te halen.

      Verwijderen
    4. En toch, zomaar op eens denken jullie (hij) er anders over... hihi. Of niet. Is ook prima, toch?

      Verwijderen
    5. En ik ben altijd geïnteresseerd in andermans leven, zeker als ze kinderen in dezelfde leeftijd hebben haha, maar helaas dus geen blog.. (wie weet verandert ook dat een keer..:-)

      Verwijderen
  8. Oh jemig... dit is natuurlijk niet iets wat je had voorzien! Balen, want nu blijkt datgene waar je zorgvuldig voor hebt gekozen, wellicht niet iets te zijn waar je eigenlijk naar op zoek was. En als scholieren de school verlaten, is dat toch een teken om serieus te nemen. Ik hoop voor jullie dat er een positieve verandering in gaat komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. En jullie zijn zó zorgvuldig geweest bij de zoektocht, en dan loopt het nog fout.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?