woensdag 10 februari 2016

Leuker kunnen we het niet maken... maar wel nog frusterender

Blauwe envelop. Van de soort waarmee ze al een hele tijd dreigen dat hij niet meer verstuurd zal worden, omdat alle post digitaal zou moeten kunnen.

Dit keer hadden ze wel goed nieuws: ik krijg geld terug! Maar... ik moet nog wel wat doen, ze hebben kennelijk mijn rekeningnummer niet meer?

De belastingdienst blijft je verbazen. Ik betaal al járen, en krijg ook al jaren terug. Zowel op een zakelijk als een privé rekeningnummer. En nu opeens zijn ze hem kwijt? Bizar. (Zal wel weer een wannebe-automatiseerder met z'n fikken aan de software gezeten hebben...)

Dus maar even bellen met de belastingtelefoon. Wélk nummer hadden ze precies niet? Na een keuzemenu van een half uur te hebben doorgeworsteld, waarin natuurlijk om een of ander ausweisachtige persoonlijk nummer werd gevraagd wat ik niet zomaar bij de hand had, kreeg ik een meneer aan de lijn. Heel vriendelijk. Hij vond het ook raar dat mijn rekeningnummer niet meer bekend was, maar raadde me aan het toch maar online door geven. Via zus en zo en dan daar klikken.

Even later - meneer opgehangen want inloggegevens natuurlijk onvindbaar - probeer ik in te loggen. Wachtwoord verkeerd, wachtwoord opvragen, mislukt, wachtwoord toch weer gevonden, inloggen.. helaas. De route die meneer me had gestuurd werkte niet. Het rekeningnummer daar kon alléén gewijzigd worden voor belastingsoort zus en zo, niet voor zus en zo. Dat moest via Mijn Belastingdienst punt nl.

Braaf surfte ik naar Mijn Belastingdienst punt nl. Waar ik mijn eerder teruggevonden username en wachtwoord mocht vergeten en opeens weer met een Digid in mocht loggen. Eerste poging daartoe lukte zowaar, maar eenmaal binnen... BOEM. Jammer, site kapot. Probeert u het later nog eens.

Behoorlijk wat later. Inmiddels kan ik inloggen, én lees ik ergens dat mijn rekeningnummer inderdaad niet bekend is. Ik vind een link en kan het rekeningnummer wijzigen. Helaas moet er dan ook worden "ondertekend", dus weer inloggen. Ook dat lukt bijna direct in een keer. Maar dan moet er nog worden "verzonden". En helaas, er trad weer een "technische fout" aan de kant van de belastingdienst op. Moet het later maar weer eens proberen, vonden ze.

Inmiddels heeft dit geintje me een halve middag aan frustratie gekost. Gelukkig kon ik me nog nét beheersen de pc met beeldscherm en al door het zolderraam te keilen, richting Den Haag. Als het morgen nog niet lukt ga ik met een ouwe sok naar de minister. Mag hij het geld daar in gooien.

5 opmerkingen:

  1. Het blijft een raar fenomeen, die Belastingdienst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mij helaas nogal bekend voorkomend. Zucht. Ik héb een hekel aan ze...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Punt nl is dus net zoals punt be :-(
    Hemeltergend!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O ja, daar moet ik nog even een leuke middag mee gaan maken, ik héb n.l. geen computer, maar eens informeren wanneer de belastingdienst die komt brengen, én wanneer men een internetverbinding laat aanleggen.
    Helaas ben ik van de oudere generatie, snap niets van het internet én heb geen computer, van mijn "speeltje" blijven ze áf en m'n "tekstverwerker"is ook prive.
    Wat voor kleur de envelop heeft al me worst zijn áls er maar een belastingaangiftebiljet in zit;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?