woensdag 3 februari 2016

Een heus beloningssysteem

"Mogen we ook zo'n beloningskaart als vriendin X?", vraagt dochter. Al jaren werken ze daar thuis met een soort stickersysteem. Een streepje per "goed punt", en zoveel streepjes levert een letter van je naam en als je naam vol is een beloning. Wat dan van alles kan zijn. Afhankelijk van de tijd van het jaar en de zin van de ouders.

Hier in huis zijn we niet zo van de stickers en de beloningssystemen geweest. Af en toe deed ik een halfslachtige poging. Voor elk plasje op het potje een sticker. Maar ja, plassen op het potje was zo leuk, dat deden ze ook wel zonder sticker, toen ze het eenmaal konden. En dat hapje boerenkool proeven, dat was zo afgrijselijk, dat deden ze toch niet. Daar hielp dan ook geen sticker of lange termijnbelofte aan. Met name oudste was niet omkoopbaar.

Nu hebben dochter en ik (onder lichte dwang van dochter) dus samen dus toch even een heus puntensysteem in elkaar geflanst. Voor alle kinderen. De beloning: een klein cadeautje per kind als ze het einddoel gehaald hebben, en, als ze alle drie klaar zijn, met de hele familie een etentje bij hun favoriete all-you-can-eat restaurant.

Tot zover duidelijk. Het áántal punten is ook duidelijk, tien punten keer vijf letters keer drie kinderen. Elke punt mag in de vorm van een Plaimaïs korreltje in een eigen bekertje worden gegooid. Dochter is in extase. Alle regels en beloning zijn met verschillende kleuren stift op een groot papier geschreven dat aan de muur hangt, naast de bekertjes.

Maar waarvóór ze dan een punt kunnen krijgen?  Dat varieert nogal. Zonder dat ik boos moet worden op tijd aangekleed beneden komen. Check, daar mag best eens iets aan veranderen op het moment, bij alle drie. Maar zonder zeuren avondeten opeten, met het licht uit gaan slapen, niet gillen?! Dat is voor het ene kind de gewoonste zaak van de wereld en voor de ander best een uitdaging.

Jongste probeert al weer leuk te profiteren van mijn niet zo smart gespecifieerde eisen en verzint allerlei manieren om makkelijk aan zijn punten te komen. Mama, als ik nu zelf mijn melk inschenk, krijg ik dan een punt? Kijk eens mam, ik heb mijn jas al aan, goed he? Krijg ik nu een punt? Kan ik ook punten verdienen als ik zelf mijn broek in de wasmand gooi vanavond?

Leerzaam is het dus wel. Ook voor mama's.

6 opmerkingen:

  1. Ze zijn wel heel erg vindingrijk die kinderen van jou :-)
    Mijn zoon stelde ook een soort puntensysteem op bij zijn kindjes. Ze kunnen een centje verdienen als ze taakjes heel mooi doen.. Ze vragen nu dus ook voor 'alles' een centje .. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha o jeetje, ze doen nu alles voor de beloning. Ach weet je, het werkt echt wel hoor zulke systemen. Hebben wij hier met onze zoon ook vaak gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wie weet werkt het hartstikke goed en krijgt manlief straks ook een beloningskaart. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klinkt best heftig, ook voor jou als moeder omdat je nu voortdurend moeilijke beslissingen moet nemen over de punten. Ik leef hevig met je mee!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wel geprobeerd ivm bedplassen van een

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ik me afvraag...
    Wordt een kind met een korte naam (zoals An) met dit systeem dan vaker beloond dan een kind met een wat langere naam (zoals Veronique)? Want tegen de tijd dat Veronique haar naam vol heeft gespaard met letters, is An al 4,5 beloond geweest...

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?