maandag 25 januari 2016

Hoe houd je je katten topfit

"Zo zien we je nooit en zo ...", grijnsde de dierenarts. Ik lachte wat zuur terug. Mijn hobby is het niet, met een mand vol ziek maar onwillig huisgedierte naar de dierenarts.

Vorige week stond ik er met een kreupele, slecht etende kater. De dierenarts zag direct wat wij niet hadden kunnen vinden: twee gaatjes waar de hoektanden van een andere kater hem hadden gegrepen. Met wat pijnstiller en antibiotica stond ik al snel weer buiten. 

Na een week was hij weer het ventje. Klaar voor een nieuwe ronde territorium verdedigen buiten. Maar als eerste moest zijn zus het ontgelden. De witte plukken bont lagen door het hele huis.
Fien - al aan het uitdijen maar nog een stuk slanker dan nu

En toen begon Fien te kwakkelen. Om de tien minuten zat ze op de kattenbak, met bar weinig resultaat. Ik heb (populaire tip onder kleutermoeders) nog wat olie over haar eten gegooid om de verstopping wat te verhelpen, maar het bleek toch wat ingewikkelder. Met bange vermoedens - want al eerder blaasgruis ontdekt - haar dikke billen in het mandje geschoven en op weg naar de dierenarts. Alwaar ik fijn zelf onder de microscoop heb mogen zien hoe bar slecht haar urine er uit zag. 

Dieetvoer dus, levenslang dit keer. En een uhm, vlooienmiddeltje. Ik had even een tijdje niet zo goed gekeken tussen die haren geloof ik. 

Los daarvan vond ze dat onze 5.5 kilo aan vet met een pluizig wit vel eroverheen best wel eens zou mogen afvallen. Om ergere ziekten te voorkomen. En Nap, die was ook al flink gegroeid, in anderhalf jaar van 4 naar 6 kilo. 

Ik ga vanmiddag maar een rondje met ze joggen. 

17 opmerkingen:

  1. Whahaha, ik zie je gaan met de poezenbeesten aan een lijntje achter je aan!!! Maar balen hoor, die dierenarts bezoekjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, kom ik zelf ook nog eens aan wat beweging :-) Ik moet ook afvallen tenslotte?

      Verwijderen
  2. Oh ja, ik moet ook weer dringend voor vlooienspul. Wij hadden vroeger binnenkatten, die waren ook flink aan de maat. Nu ze al een paar jaar naar buiten mogen is dat wel minder geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nap loopt veel buiten, Fien niet (die eet óf slaapt,hooguit een klein rondje in de tuin als het lekker weer is...). Al is ze een meisje, ze doet qua gewicht en grootte niet voor broer onder...

      Verwijderen
  3. Gek genoeg waren onze katten (gecastreerde poezen en katers) smalletjes, ondanks dat er constant eten voor ze klaar stond. En dan buiten nog flink 'genieten' van muizen en aanverwanten. Ook binnenpoes Luna is heel fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is natuurlijk ook een kwestie van bouw en genen. Maar het schijnt dat veel muizen eten ze juist ook slank houdt?!

      Verwijderen
  4. Bijzonder he, ik kwam met onze nieuwe hond bij de dokter en ik vind haar zo"n dun ding. Nee zei de arts ze mag nog wel slanker...komt vast omdat we in huize williams allemaal wat steviger zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha, ik ben een beelddenken, zie je dus al lopen!
    Vervelend joh, voor de poezenkindjes, dat ze zich niet lekker voelden én aan het dieetvoer moeten. Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh jee, gedoe zeg. Een van de redenen trouwens waarom onze katten niet buiten komen.
    succes met het diëten en joggen en zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het zijn ook net kinderen, bent er maar druk mee. Een hometrainer voor de poezen misschien? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Herkenbaar probleem. Onze Floortje ook te zwaar door luiheid. Komt ook nooit buiten trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Owwjee, jogze. Denk dat jouw portemonnee sneller gestroomlijnd is dan je poezebeessies? Dierenarts heeft in elk geval al een leuk bedragje richting zijn vakantie, lijkt me...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hopelijk vielen de kosten mee? Die kunnen schrikbarend oplopen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Haha, een rondje joggen! Geweldige foto van Fien...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je portemonnee zal in ieder geval al een stuk slanker zijn na die bezoekjes aan de dierenarts :-/

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh wat vervelend zieke poes, en als je er twee hebt hoe voorkom je dan dat de een het niet dieetvoer van de ander op eet en vice versa???

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!

Een beetje aandacht voor de maaltijd graag

Ik moet een kwartiertje blijven wachten, op tafel ligt een Allerhande. Even bladeren dan maar. Wie weet vind ik wat. Een keertje iets anders...