woensdag 20 januari 2016

Aan welke eisen moet de nieuwe bank voldoen?

Vorige week heb ik weer eens een bezoekje aan de meubelboulevard gebracht. Het was lang geleden, maar ik vind het altijd een leuke bezigheid, woonshoppen. Of in ieder geval kijken naar nieuwe spullen, meestal kopen we niet. Ik ken mensen die iedere vijf jaar hun interieur omgooien. Dat zou ik niet snel doen. En ik krijg Pappalien al helemaal niet zo ver. 

Dit keer was ik met mijn moeder op een missie. Na 23 jaar is die oerdegelijke keurig verzorgde leren bank die mijn ouders hebben dan toch aan vervanging toe. Hij zit nog stevig, maar er zit een flinke scheur in één van de zittingen. 

Moeder is nogal kritisch (leer, degelijk, stevige zit, niet te groot want anders past het niet in huis, je moet er wel op kunnen liggen en de onderkant moet overal tot aan de vloer dicht zijn). Ze gaat niet over één nacht ijs. Hebben we een bank gevonden die redelijk naar zin is, zoeken we toch nog eerst even verder. Helaas is ze tegenwoordig een winkel verder vaak ook weer vergeten wat er in de vorige winkel precies te koop stond, dus het wordt een nog langdradiger verhaal dan anders. Maar ik vind het allemaal best. Ik sleep haar graag mee, adviseer en maak overal foto's en aantekeningen van. De verkopers krijgen vast een sok van ons. Maar dat is meestal wederzijds. 

Ondertussen kijk ik ook stiekem een beetje rond naar dingen die meer mijn smaak zijn en beter in ons eigen interieur passen. Want onze bank is pas 10 jaar, maar wel van echte Ikea kwaliteit. Als ik op het tweezittertje ga liggen rol ik vanzelf op de grond, zo scheef zijn de kussen inmiddels gezakt. Kussens keren en zelfs een hele nieuwe vulling kan het probleem niet meer oplossen. Ik zit dan ook vaker op de grond vóór de bank dan er op. Om te liggen of te hangen is hij nog prima, maar dat doe ik dan ook weer niet de hele dag... 

Ik zie genoeg mooie dingen, (maar kan net als moeder niet zomaar besluiten voor ik alles heb gezien wat er te koop is). Wij gaan voor stof, geen leer. Stof die enigszins bestand is tegen katten, kinderen en ander ongedierte. Daarbij moet het lekker zacht zitten, de stof. De kussen moeten steun genoeg geven om recht te kunnen zitten maar je moet er ook lekker op kunnen hangen en zelfs slapen. En dan is de kleur nogal belangrijk. Die turquoise sofa vond ik wel wat, maar staat dat wel bij mijn rode en oranje eetkamerstoelen? En raak je niet snel uitgekeken op een sprekende kleur? Een neutrale tint is praktischer als ik er ook nog een vrolijk vloerkleed bij wil...

En zo ontstaan er langzaam wat interieur vernieuwende ideeën in mijn hoofd. Pappalien weet nog van niks. Hij was net akkoord met een nieuwe lamp boven de eettafel, moet ik hem ook nog zien te overtuigen van het nut van een nieuwe bank en geverfde muren en onderhoud aan de vloer. Ik moet hem binnenkort maar eens een snipperdagje laten nemen.  

15 opmerkingen:

  1. Ik vind nieuwe interieur dingen kopen altijd een hele opdracht. Ik heb dingen in mijn hoofd en ga dan op zoek. En tuurlijk vind ik dan niet naar wat ik op zoek ben ;-)
    Een tiental jaar geleden hebben we hier ook de hele leefkamer in een nieuw jasje gestoken en ik ben er nog altijd super blij mee.. al begint de zetel hier ook al ferme gebruikssporen te vertonen. Hij is trouwens in stof ;-)

    Ik duim dat je pappalien kan overtuigen een snipperdagje te nemen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha grappig. Ik dacht bij eisen aan een nieuwe bank aan hele andere dingen: dat 'ie niet investeert in oorlogsdingen en wél in groene dingen bijvoorbeeld.

    Maar je bedoelt een bank om op te zitten...

    Ik bestelde er al eentje. Ik heb een stoffen en wil daar juist vanaf vanwege de vlekken en ga nu weer terug naar een lederen bank. En ik wil, in tegenstelling tot je moeder, een bank die niet doorloopt tot aan de vloer omdat ik bij mijn huidige bank er niet fatsoenlijk onder kom, qua stofzuigen...

    Zoe zien we maar: ieder zijn eigen wensen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja, klinkt een stuk platvoerser en minder idealistisch.. sorry! :-)

      Verwijderen
  3. Ik zweer bij leer ..... tenminste voor wat betreft stoelen/banken

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn truc is om bij de héle dure meubelwinkels te gaan kijken naar een echt mooi meubel van goede kwaliteit. En die dan vervolgens na maanden speuren op marktplaats te kopen, ssssst ;-) Mijn superfijne leoluxbank kocht ik zo voor 50 euro, al wat ouder maar geen spoortje van gebruik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is ook wel een idee. Wij kopen liever wel nieuw, maar speuren dan wel internet af naar de beste koopjes, nadat we in de fysieke winkel uitgebreid hebben gevoeld en gepast :-)

      Verwijderen
  5. Goh, was je soms net bij mij langsgeweest? :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb je woonblog gemist! Wel de engeltjes gezien. Nu even lezen! Leuk!

      Verwijderen
  6. Weet niet waar je woont maar HARVINK heeft een showroom in IJsselstein (Utrecht niet Limburg) en daar hebben ze ook een showroom met uitverkoop. Wij hebben inmiddels via Harvink 2 stoelen en een bank bij elkaar gesprokkeld. Zit super en kwalitatief erg goed. Wordt overigens ook regelmatig aangeboden op Marktplaats. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben juist blij met onze leren bank. Blijft toch veel mooier dan de in oktober 2014 gekochte bank achter in het huis. Tja, wij kopen alles bij Goossens, want daar werkt manlief. Hebben goed spul hoor, dat bedrijf. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik scoorde vorig jaar voor 400,- een zo goed als nieuw leren tweezits- én driezitsbank op Markplaats, bij iemand hier in ons dorp. Ik ben er nog steeds superblij mee! Ik heb de laatste tijd ook wel eens het gevoel dat ik wel eens wat wil veranderen in onze huiskamer. Het allerliefst wil ik een houtkachel of een schouw maar ja, wij wonen in een huurhuis dus dat gaat niet zo makkelijk. Ik vind het altijd heerlijk om een beetje te mijmeren over grote veranderingen, andere kleurstelling, andere kast etc. En inderdaad de mannen moeten altijd een beetje gekneed en voorbereid worden ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik moest wel een beetje lachen, want ik denk dat het in veel huishoudens zo gaat dat de man een beetje overtuigd moet worden van het nut van een nieuwe bank, of iets dergelijks...
    Zelf heb ik mijn bank van Marktplaats. Ik wilde een groooote hoekbank. Verder maakte het mij niet zo veel uit. Als die bank maar lekker comfortabel was en niet al te versleten. Verder kun je er altijd zelf nog iets leuks van maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hi Mammallen, alles goed? Het is enige tijd geleden. Nieuwe meubels? Ik ben voor ;-D

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hi Mammallen, alles goed? Het is enige tijd geleden. Nieuwe meubels? Ik ben voor ;-D

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?