woensdag 21 december 2016

Je zal maar zo'n zus of broer hebben

In dochters kamer staat een fotolijstje in de vensterbank. De foto is al oud, en zit er al een tijd in. Dochter met oudste broer samen, een jaar of 4 geleden alweer. Vooral die oudste had opvallend lichter haar, een poezeliger babyhuidje en veel minder lengte dan de ongewassen puber die nu op ons bankstel hangt. Ook dochter kijkt nog zeer onschuldig uit haar oogjes. Wat waren ze lief! Maar hé, dat zijn ze nog steeds. Alleen al dat je als (pre)puber nog steeds die foto in je vensterbank laat staan zegt al iets.

Je hoort wel eens anders. Soms vechten broer en zus elkaar de tent uit, elkaar het licht in de ogen (of meestal het laatste ijsje, exclusieve aandacht van mama of de lekkerste snoepjes) niet gunnend. Dat valt hier mee. Het zijn geen heiligen natuurlijk, maar eigenlijk zelden jaloers of vervelend naar elkaar toe. Eerlijk delen is het motto. Naar elkaar luisteren als iets is, en niets doorvertellen. Helpen als dat kan (nadat mama ze daar even attent op maakt...) . En als de één wel eens iets doet wat de ander niet zo leuk vindt, dan wordt er zeker wat van gezegd maar verder ook geen oorlog over gevoerd.   

Ik knijp mijn handjes dicht, en dat zouden zij ook moeten doen. Hopelijk houden ze dit nog heel lang vol en gaan ze over een jaar of honderd als enorme kreukelige bejaarden nog steeds goed met elkaar om.  

5 opmerkingen:

  1. Dat hoor / zie je inderdaad weleens anders!

    Genieten hoor....!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat fijn! Ik heb zelf een vrij goede band met mijn zus en ben daar zeer blij mee, want ik heb het in de familie en bij vrienden wel eens anders gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt als die twee van mij, zijn nog nét geen kreukelige bejaarden maar wel vijftigers en zijn nog altijd "lief voor elkaar".Wél jammer dat de één in Amerika woont dat maakt leuke dingen doen samen toch een stuk lastiger.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier ook over het algemeen twee meiden die erg goed met elkaar overweg kunnen. Gelukkig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja hè, dat hoop ik ook zo, dat ze zo goed met elkaar blijven als ze nu zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?