dinsdag 29 november 2016

Zorg

Zondag viel oudste om, keelpijn hoofdpijn maar vooral heeft hij heeft geslapen, geslapen... Toen kwam ik er dinsdag gezellig bij zitten op de bank met een vette keelontsteking en de algehele bibbers in mijn hele lijf. Het was lang geleden dat ik écht ziek met koorts enzo was, en lekker voelt dat niet kan ik vertellen. Dochter begon een dag of drie later. Zomaar uit zichzelf naar bed om 7 uur 's avonds is héél verdacht.. koorts, kuchen...ziek!

En we zijn niet de enige, begreep ik. Half Nederland is ziek. En de één kan makkelijker gewoon even lekker op bed gaan uitzieken dan de ander. In sommige beroepen is dat gewoon lastiger (voor de klas bijvoorbeeld, aangezien er geen invalkrachten meer ingehuurd kunnen worden sinds de nieuwe flex-wet..)

Mijn ouders hebben thuiszorg. Twee keer per week komt er iemand om mijn vader te wassen. (zodat mijn moeder met haar hoogbejaarde lijf dan vervolgens de douche kan gaan schoonmaken.. dat hoort er even kennelijk niet bij, netjes handdoeken in de was of de tegeltjes droog vegen na afloop)  Ze hebben een aantal vaste gezichten, de een wat beter dan de ander.

Maar ook zorgmedewerkers worden wel eens ziek. En wat dan? Ze hadden een héle flinke. Een die gewoon doorging met werken, ondanks die verkoudheid. Doosje paracetamol in de zak, flinke berg zakdoeken en wat keelpillen. Ze deed haar werk, dronk het standaard kopje koffie, gaf nog netjes een handje en verdween weer.

Eigenlijk hadden mijn ouders liever een vervanger gehad, of desnoods een douchebeurtje overgeslagen. Want op een extra bonus van de zorg in de vorm van een griepvirus zitten ze ook niet te wachten...

5 opmerkingen:

  1. In het verzorgingshuis van mijn vader hangt (al jarenlang) een poster: blijf thuis bij griep. Ik vind die thuishulp van je ouders wel tof dat ze niet 'zomaar' thuis blijft maar eigenlijk kan dat niet. Ze komt thuis bij de meest kwetsbare mensen, die staan inderdaad niet te wachten op wat voor virus dan ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij ons blijft de verkoudheid voorlopig vooral dat: verkoudheid. Maar ja, wij hebben dan ook al het buikgriepvirus gehad hè. Het gaat niet alleen rond, we zijn denk ik ook vatbaarder in deze veelal heel drukke tijd van het jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vervelend voor jullie, hopelijk nu weer wat beter. Blijft lastig in sommige beroepen. Hulde dat iemand op de been blijft en doorbikkelt, aan de andere kant niet altijd verstandig. Beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oudste is inmiddels ook omgevallen hier. Zo snotverkouden en ziekig. Arm kind. HOpelijk bij jullie nu wel wat beter?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Niks aan al die zieken. Zijn jouw ouders nou ziek geworden of (nog) niet? Net wat Inge zegt, het kan eigenlijk niet. Maar ja, zul je zien dat al haar collega's ook ziek waren en dat standpunt al hadden ingenomen. Wat doe je dan?
    Beterschap gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!

Een beetje aandacht voor de maaltijd graag

Ik moet een kwartiertje blijven wachten, op tafel ligt een Allerhande. Even bladeren dan maar. Wie weet vind ik wat. Een keertje iets anders...