maandag 21 november 2016

Wat vraagt een meisje van 11 aan de Sint?!

Ik heb er al eens vaker over geschreven, mijn haat-liefde verhouding (en onkunde) met make-up. Wat ik een beetje bizar vind is de vanzelfsprekendheid ervan. Vraag eens aan een willekeurige leuke jonge vrouw of ze zich opmaakt, en het antwoord is meestal: nèh, niet zo veel, niet echt hoor. Maar dan bedoelen ze toch dat ze liever niet gezien willen worden zónder dat wat ze wel gebruiken.

Wat ik ook bizar vind is de leeftijd waarop het allemaal begint. De kleuters, die maken er een spelletje van. Dat snap ik nog wel, uit eigen ervaring zelfs. Maar in groep 7 is het al een serieus ding. Meiden van 10 jaar zitten met mascara op het schoolplein in de zandbak te spelen!

Het is natuurlijk ook wel een groepsding en daar hebben dan vooral meisjes last van: ze doen elkaar allemaal na. De ene klas is meer voor mascara terwijl in de andere de meisjes met lippenstift experimenteren. En dat staat niet altijd even goed. Zie je het voor je? Zo'n meisje dat er wel bij wil horen, maar die een vreselijk lelijke afstekende kleur frambozenrood van iemand heeft gekregen, wat absoluut niet past bij haar onopgemaakte fris jonge meisjesgezichtje...

In groep 8 van mijn dochter werden er lootjes getrokken. Dochter had het lootje van één van haar vriendinnen. Cadeau-wens: make-up! En dat voor 4 euro.

We zijn naar een goedkope drogist getogen en hebben een chocolade maskertje, een roze lipgloss en een felblauwe nagellak aangeschaft. Zal ze zeker leuk vinden, al hoopt ze misschien op wat serieuzere grote-dames-make-up. De soort waar haar moeder ook niet van houdt, weet ik. Dan maar je hoop op de Sint vestigen, toch? Maar daar werkten deze twee hulp-sintjes dus ook mooi niet aan mee.

Over een paar jaar zullen wij moeders er niet meer zo veel over te vertellen hebben, vrees ik, wat ze wel en niet op hun smoeltjes smeren. Ik hoop alleen dat ze wel beseffen dat ze mooi zijn zoals ze zijn, dus ook puur natuur. En ook de straat op durven gaan zonder make-up.

7 opmerkingen:

  1. Laatst gong het op de radio over de invloed van bloggers op jonge meiden. En het ging - helaas - niet alleen over make-up maar over Botox. Jasses, jonge meiden die het daar al over hebben??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Triest. En dan nog hier en daar wat plastisch chirurgische correcties om er een lichaamsdeel net wat groter of kleiner of anders is dan gemiddeld?! Brrrrrrrrrr

      Verwijderen
  2. ja de grenzen worden steeds verder naar beneden bijgesteld.
    Zelfs lippen opspuiten blijkt al te gebeuren bij teeners, verschrikkelijk. Voor mezelf houd ik het bij wat oogmake-up want een beetje "sprekende ogen"staat toch altijd wel leuk.
    Ik hád van nature erg volle lippen en droeg daarom nooit lippenstift want ik vond "die zoeloe"lippen verschrikkelijk. Nú ben ik er blij mee want lippen veranderen bij het ouder worden vaak van die strakke dunne streepjes, dáár heb ik dus geen last van, ik héb nog lippen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga (echt waar dus) al 38 jaar make up loos door het leven en voel me er prima bij. Zelfs geen mascara komt er aan te pas. Het grotendeels onkunde hoor, maar ik heb vervolgens ook nooit de moeite genomen om het me eigen te maken. Dus dat geeft wel weer aan hoe belangrijk ik het vind. En manlief ziet me ook graag zo gelukkig

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja, ik herken het. Helaas. En je houdt het niet tegen. Zelf heel af en toe mascara en lippenstift. De oudste maakt zich trouwens wel heel mooi op. Het lijkt heel naturel, maar er zit best wel een boel op, maar dat zie je dus niet. Tja...
    Ze voelt er zich in ieder geval fijn bij en dat is het belangrijkste.
    Jongste vraagt ook ECHTE makeup van sinterklaas.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!

Een beetje aandacht voor de maaltijd graag

Ik moet een kwartiertje blijven wachten, op tafel ligt een Allerhande. Even bladeren dan maar. Wie weet vind ik wat. Een keertje iets anders...