zondag 10 juli 2016

Boeken voor de jongste zoon

Jongste leest graag. Heel graag. En heel veel. Van de Kidsweek tot de achterkant van het hagelslag pak. Maar ook sjouw ik me elke week een hernia aan boeken uit de bieb. We kiezen soms M-4 boekjes, soms A boeken. Niet te langdradige verhalen en met plaatjes, maar vooral grappige boeken. Stripboeken soms, en prentenboeken voor kleuters vindt hij ook nog steeds leuk (alleen heb ik daar problemen mee, want het formaat en gewicht van die dingen die ik sjouwen mag weegt niet op tegen de snelheid waarmee hij ze uit leest.)

Op school kreeg hij als afscheidscadeau een boek van de juf waar hij direct in begon te lezen, nog voordat hij netjes dankjewel had kunnen zeggen :-)

Uit de serie Waanzinnig om te weten het boek over de Egyptenaren.


Leerzaam, vol met feitjes over de geschiedenis van het Egyptische rijk, de farao's, mummies en het dodenrijk. En allemaal heel grappig en luchtig gebracht, dus echt voor kindjes zoals mijn zoon.
(Hoewel ik het maar niet aan dochter geef, die heeft een te tere ziel om te lezen over het proces van mummificeren en hoe slaven en vijanden van de farao's werden behandeld...)


Maar ook deze van de bieb laatst was helemaal favoriet. 

Is dit een appel? geschreven door Shinsuke Yoshitake.

Een jongen komt thuis van school en ziet een appel op tafel liggen. Maar is dat ronde rode ding wel een appel? Hoe weet je dat? Misschien is het wel een opgerolde rode vis, een machinaasappel of een ei met een vreemd wezentje erin? Wie weet is het een planeet met heel kleine klokhuiskabouterbewoners. Hoe kwam de appel op de tafel of is het misschien oma die zich heeft vermomd?

 Veel fantasie, lekker absurd en mooie tekeningen. Jongste kreeg er geen genoeg van.

4 opmerkingen:

  1. Heerlijk kinderen die lezen heb je weinig last van toch? Nou ja je sleept je een breuk maar dan heb je ook úren een rustig kindl;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De mijne is ook zo (bijna net zo oud als de jouwe). Ze verslindt Roald Dahl en Annie M.G. Schmidt. Alleen het einde van de gebr. Leeuwenhart vond ze eng: die moest op schoor gelezen. Toen was ze in ene weer heel erg zes, zo lief :-)
    Nu heb ik maar eens mijn favo boeken van vroeger gezocht.
    Ze houdt ook heel erg van sprookjes. Vrije school kind ;)
    Ze zit noooooit stil en ís ook nooit stil. Behalve als ze leest. Mama vindt dat dus best een fijne ontwikkeling!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. leuk toch dat ze graag lezen
    ik ook nog steeds altijd een boek in mn tas
    als kind was ik wous van Waar is Wally

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?