vrijdag 6 mei 2016

Vakantie in Duitsland

Nadat de kinderen vorig jaar al wat aan het Belgische buitenland geproefd hadden ging de reis dit keer helemaal naar het verre Duitsland: de Hunsrück. Mooi gebied hoor, zelfs de schatjes genoten bij tijd en wijle van de mooie uitzichten van berg en dal. Toch anders dan thuis. Wel leuk, voor een vakantie. (Maar ze wonen liever hier. Net wat meer te doen en is alles wat dichter bij.)

Verder viel het op dat men vooral Dúits praat in Duitsland. En dat is voor kinderen die dat niet zo gewend zijn best lastig te verstaan. Netjes stil staan en wachten tot de mevrouw die de Duitstalige rondleiding in de kopermijn gaf uitgepraat was viel dan ook in de categorie "saai"... al probeerden we tussendoor zachtjes te vertalen. (Mijn God, de hard ploeterende dwergen van Sneeuwwitje bestonden écht! Ik lig er nog wakker van. Arme ventjes...)

Dit was ons absolute record qua reistijd met kinderen: vier uur rijden, met een tussenstopje hier en daar, een wissel van chauffeur, een broodje en af en toe een file dus al gauw meer dan vijf uur in de auto. Sinds we de familie-bus hebben waarbij we de drie kinderen over twee achterbanken kunnen verdelen gaat dat best goed. Al vinden ze het nog steeds niet echt leuk om lang in de auto te zitten, het is geen gedonder meer onderweg. Ze hebben zich keurig gedragen. Als beloning ende motivatie gooiden we om de vijftig kilometer een Schlumpf naar de open mondjes op de achterbank.

Wat vonden ze het allerleukst? Het edelstein erlebnistwelt gebeuren waar op wat kindvriendelijker manier een hoop bijzondere stenen in een muur waren geprikt vonden ze leuk. Ijsjes eten op een terrasje ook. De rodelbaan natuurlijk! Maar vooral het zwembad. 

En Mammalien? Ik vond het een mooie omgeving, leuk om eens ergens anders te zijn geweest met de kinderen ook. Het bier was lekker, het eten oke. Het zwembad fijn, de uitjes leuk, aardige mensen overal en het was niet zo erg druk en niet zo duur. Ik ben weer buiten mijn comfort zone getreden door in mans auto een stuk over buitenlandse bergachtige wegen met ingewikkelde bewegwijzering te rijden.

En cliché maar in mijn geval zeker waar: wat waardeer je het allemaal weer extra als je thuis bent. Mijn eigen bed is zó fijn! (Dit keer hadden we op vakantie geen kuil maar een enorme hard matras waar manlief bij het nachtelijk draaien zelfs zijn arm heeft opgehaald aan de spiraalveren. Mijn lekker lichte huis, de verse groenten bij het eten, Netflixx, de zachte luie bank, snelle wifi en een douche zonder cabine maar met flinke straal water.)  

Oordeel deze vakantie: leuk. Op mijn vraag waar we de volgende keer heen gaan (Frankrijk? Turkije? Wales? Peru? Scandinavie?) was het antwoord drie keer: Nederland! Niet ver rijden. Liefst naar een (center)park met een superdeluxe zwembad vol woest watergeweld. 

12 opmerkingen:

  1. Haha, ja, je probeert wat. Jullie klinken zoals wij ons nu ook voelen: leuk hoor, vakantie, maar wat is het heerlijk om thuis te zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Whahaha, kom toch even niet meer bij! Wat gooiden jullie nu naar achteren? Strumpf (kous) of een Schlumpf (smurf) LOL!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ach ja, is goed voor de Nederlandse economie hè. En later als ze groot zijn gaan ze in hun uppie backpacken in Vietnam, Brazilië, Iran ...... haha

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We gaan hier langzaam maar zeker steeds verder weg. Dit jaar wel ruim achthonder kilometer

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Verhip.... ik heb geen reis aversie zie ik nu.... ik ben gewoon kind gebleven lees ik hier;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En kinderen en gekken spreken de waarheid, toch?

      Verwijderen
  6. Leuk verslag! Ook leuk geprobeerd voor de kinderen. En wat herinneren ze zich over een aantal jaar? Juist, deze vakantie.
    Vroeger ging je op vakantie naar een huisje die luxer was dan je eigen huis, maar tegenwoordig is mijn eigen huis luxer dan een vakantiehuis.
    Onze dochters willen wel reizen, maar ze vragen altijd na een week op het vakantieadres hoe lang het nog duurt. Komende zomer gaan we daarom 12 dagen weg, zullen we zien dat ze daar nog wel langer willen blijven.

    Welkom thuis in ieder geval.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijn dat het leuk was! Onze zoon gaat het liefst ook naar een park waar ie lekker kan zwemmen en andere kinderen zijn. Waar, niet te ver rijden hoor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijn dat je vakantie heerlijk was. Wij gaan echt rustig 12 uur rijden voor de vakantie (dat is inclusief tussenstops hoor) en je hoort Zoonlief niet. Die gaat ook graag ver net als zijn ouders ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!

Waar ik blij van word

Vandaag ben ik jarig! Na het gezinsritueel van wakker zingen en felicitaties en cadeau´s op bed zijn man en kinders vertrokken naar werk en ...