maandag 16 mei 2016

Aankomen

Het afgelopen jaar ben ik 4 kilo aangekomen, netto. Ik startte op 80 kilo, wat voor mij al 6 kilo meer was dan wat ik normaal woog, zo'n 8 kilo boven mijn streefgewicht. Naar de diëtist, die me vooral leerde dat váste eetmomenten belangrijk zijn.  (O, dus niet de godganse dag gewoon iets snacken als ik daar zin in heb, zelfs geen stukje (volvette) kaas of een extra-light komkommer? Nee. Gek genoeg was het nog een eye-opener ook.)

Dat probeerde ik dus, met wisselend resultaat. Verder liet ik de cruesli met chocola (die me eens zo gezond leken vanwege de muesli achtige klank) 's ochtends staan en nam gewoon een cracker. Veel meer tips heeft ze me niet gegeven, was ook niet echt nodig. Ik wist het wel, dacht ze.

En ja, wéten, dat is anders dan doen. Want een tijdje gaat dat goed, en dan opeens is er een feestje. Of voel ik me naar. Of blij. Of verveeld. Of is het zo gezellig om 's avonds met man bij Netflixx een fles wijn open te trekken (en eenmaal na dat eerste glas slaan alle stoppen door en moeten die olijven met feta en desnoods de chips ook op).

Concreet ben ik toen een kilo of twee afgevallen, op mijn meest succesvolle moment. Toen ik er in december afgelopen jaar weg ging was ik weer 80. Gewoontes veranderen, die tip gaf ze me nog mee.

En nu? Ik heb me natuurlijk daarna ook niet altijd kunnen beheersen, meer gesnackt en gesnaaid dan nodig, te veel ongezond en te weinig bewogen. Maar hé, dat deed ik de jaren ervoor ook. Meer nog zelfs. Helaas kwam ik daar vroeger hooguit een kilo per jaar van aan. Dit jaar vliegen de kilo's er per máánd aan. Potver. Waarom??

Een échte jojo-er ben ik niet, al ben ik een keer flink afgevallen en toen weer aangekomen. En ik eet dus niet eens echt méér dan eerst. De leeftijd? De overgang waarvan ik nog steeds niet of ik er wel of niet in zit? Of toch een stiekem lullig niet goed genoeg werkende schildklier? Ik google en ik zoek, en zo nu en dan herken alle symptomen. Van bijna alles, dat werkt dus ook al niet.

Het boek "Op dieet? Doe normaal" van Heleen Ligtelijn bevat goede tips. (Bekijk je gewoontes, pas kleine dingen aan, niet alles tegelijk) Ik heb het nu bijna uit. De theorie snap ik.

Nu hoop ik dat er op de laatste bladzijde een klein pilletje zit dat ik op kan snuiven waardoor mijn hersens (of maag of wat het ook is) het geleerde direct effectief in praktijk gaan brengen. Want zo vind ik het echt helemaal niet leuk meer.

17 opmerkingen:

  1. Helaas, die pilletjes bestaan niet! Het blijft natuurlijk vervelend als je goed bedoelingen niet het gewenste resultaat geven. Ik heb me er vrij snel bij neergelegd dat ik geen getailleerde draadnagel meer was en nooit mee zou worden. Met "min of meer"normaal eten moet het goed gaan en zullen die extra liko's er wel gewoon bij horen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer maar helaas: ieder pandje gaat door het mondje ... En leeftijd ..... Ik snap trouwens niet waarom je geen stuk komkommer tussendoor mocht. Het vult, en je bent goed bezig vwb groente. Hier eet ik me zowat suf aan snoeptomaatjes, goed vwb groente èn de broodnodige vezels. En water drinken. Alhoewel ik dat vaak lastig vind ivm het vele plassen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik mocht 3 maaltijden en 3 tussendoortjes. Op vaste tijden. Dus niet wanneer ik zomaar zin had in iets. Ook niets gezonds. Om de gewoonte van het graaien af te leren.

      Verwijderen
  3. Heleen is tof! Ze heeft mij (persoonlijk) ook een tijd begeleid. Helaas werd het niet meer door de verzekering vergoed en moest ik haar afzeggen. Kosten werden te hoog. "Gelukkig" , in dit bezopen en bekrompen land wordt een maagverkleining voor mij wel vergoed dus dat traject ben ik nu ingegaan. Even voor de goede orde: ik heb geen overgewicht ik ben morbide obese :( Kreeg van de arts een compliment dat ik de afgelopen 6 jaar zo op gewicht ben gebleven *hulde aan Heleen!* en verder hartstikke gezond ben. De zeer, zeer vele kilo's er alleen afkrijgen gaat niet lukken dus ik heb geen keus. Grijp jezelf bij de kladden nu het nog kan en ga ervoor. Voor je het weet weeg je het dubbele :( (en hou mijn blog in de gaten..ik zal binnenkort meer vertellen hierover ;) )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oef, dat klinkt serieus. En ja, je hebt helemaal gelijk dat ik NU moet ingrijpen en niet wachten tot ik 90 ben (volgens deze lijn over een maand of 6.... zucht). Ben benieuwd naar je blog straks.

      Verwijderen
  4. Ik voel met je mee! Ik probeer kleine gewoontes per keer aan te pakken, en eens ik die volhou schakel ik over naar een volgende. De eerste was een gezond ontbijt, bijvoorbeeld smoothie met veel fruit ipv cornflakes. Maar ook daar:blijven variëren is belangrijk! Daarna ben ik overgeschakeld naar een slaatje met wat volkorenbrood s middags. Ook daar: het lukt me niet elke dag, maar dan probeer ik een relatief gezonde variant te vinden. Mijn 10 - uurtje is gehalveerd in portie, en ja: ik haal zonder probleem de middag. Misschien mede dankzij het gezonde ontbijt? Nu probeer ik nog van die duivelse chips af te raken, maar dat blijft een harde noot om te kraken... Zou je iets hebben aan een begeleidende app, genre my fitness pall ofzo? Het is een echt hulpmiddel hoor, een stok achter de deur! En eigenlijk ook een eyeopener. Succes meid!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wel de manier waarop ik het wil doen ja, kleine stapjes, kleine veranderingen. Helaas is mijn grootste valkuil niet dat ontbijt of die lunch, maar alles wat ik er tussendoor bij eet... Moet ik nog iets op vinden.

      Verwijderen
  5. Ik heb jou slank in mijn hoofd Mammalien. Door zo'n hele mooie foto die je ooit plaatste. Hoe lang ben je bij 80 kilo?

    En gaat het nog met tennissen?

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben 1m75, dus viel tot voor kort nog redelijk mee. Het zit ook vooral op de buik, dat vet. Dus met de juiste jurk is dat nog enigszins te camoufleren...

      Ik moet even wat nieuwe tennispartners opscharrelen, dat is het grootste probleem nu na de lange afwezigheid.

      Verwijderen
  6. Heel herkenbaar Mammalien! Ik schiet wel in de lach van Heleen. Heet ze echt lightelijn?
    Wat bij mij al een jaar heel goed werkt is ongeveer wat applefien schrijft. 'Sochtens een groenten en fruit smoothie. Het is heel raar, maar ik heb dan tot een uur of 11 geen honger gevoel. Tussen de middag eet ik een maaltijd salade en gek genoeg heb ik daardoor ook geen honger of snack zin meer in de middag. Voor mij was het echt een ommekeer in mijn snaai gedrag. Simpelgreensmoothies.com is trouwens een leuke voor inspiratie. Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik weet niet of je de boeken van Mieke Kosters kent? Maar die zijn goed en daar lees je echt alles over eetgedrag en valkuilen. Voor mij zeer herkenbaar. En ja dat werkt dan toch, alhoewel ik nog vaak genoeg de mist in ga. Maar er veranderd langzaam wel wat aan gewicht en dan gelukkig naar beneden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ehm, helaas iets herkenbaar... Ik lijd en strijd met je mee. Zucht.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jaaa ook hier herkenning. Tijden gaat het goed, ben ik goed bezig maar ik ga helaas ook vaak tóch weer voor gaas. Bij mij was het vroeger (lees: voor mijn 40e) nooit een probleem maar sinds die fijne pré-overgang nu al bijna een jaar of vijf kom ik al aan (of hou vocht vast en zwel op) als ik alleen al naar eten kijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind je er prachtig uitzien. Maar wil je verder veel succes wensen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, bloos!!!

      Helaas heb jij me een jaar geleden gezien... dat scheelt wel iets weer. En verder is het afvallen natuurlijk ook gewoon een "gezond" dingetje.

      Verwijderen
  11. Ja balen he, heel herkenbaar. Ik heb 2016 tot het jaar van 10 kilo minder gedoopt. Ik eet redelijk koolhydraatarm en dat gaat best goed. Inmiddels 5 kilo eraf. Of 10 kilo gehaald wordt dit jaar weet ik niet, maar ik ben hier al blij mee. 's ochtends bak kwark met pitjes en zaadjes. Om 10.30 1 stuk fruit. Tussen de middag een salade met stukje kip of een omeletje met wat groenten. Dan rond 15 uur week 1 stuk fruit. als ik hele dag werk om uurtje of 16.30 wat nootjes (20 gram ongezouten) en dan avondeten. Veel groente en wat vlees/kaas. In de avond een thee met klein stukje pure chocolade of een verse cappucino. Dan kom ik aan ong 1500 kcal en daarmee gaat er langzaam steeds wat af. Ik vind het goed vol te houden, maar in het weekend wel wat te snacken hoor. Dat kan ik moeilijk missen, maar doordeweeks gaat dat best wel zonder momenteel.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?