dinsdag 5 januari 2016

Dagje uit naar Naturalis

Het is vakantie, we hebben een museumkaart: ik wil met de familie naar een "museum". Hé bah, reageert de kinderschaar. Saaaaai. Ik probeer het opnieuw. "Jongens, wat gaan we doen? Naar Naturalis, naar Beeld en Geluid, naar het Spoorwegmu, eh - oeps, zei ik bijna het M woord... - naar dat met die treinen?"

Oudste roept het hardst en het eerst: Naturalis! Dochter kijkt benauwd, ze heeft het niet zo op botten en sterk water en ziet liever levende natuur. Jongste denkt nog steeds dat het saai is, maar dat is een beetje zijn levensmotto vandaag de dag, dus dat negeren we maar.

Eenmaal daar is er van alles te doen voor de kinderen. Zelf paleontoloogje spelen bijvoorbeeld. Een stukje bot opgraven en uitbikken en onderzoeken. Twee mooie dinobotjes mochten mee naar huis, jongste zoon wilde niet meedoen. Ook niet aan bovenstaande activiteit: bestijg een stegosaurus. ("Ik wil niet op de foto", klonk het vanonder een tafeltje ergens. We hebben hem maar laten liggen tijdens ons ritje..)

Dat was nog best een opgaaf voor die fotograaf trouwens, om ons te positioneren. Dochter zat meteen, maar oudste schoot nogal heen en weer door het beeld, plaats innemend voor drie. En toen moesten zijn beide ouders er nog bij.

Toen we eenmaal op het groene bankje alias de dino zaten luidde de opdracht geen "say-cheese" maar "roep Hoera!" En dat deed oudste, vol overtuiging. Zijn armen vlogen de lucht in: "Hoera!" Nét mijn neus niet geraakt, nét mijn evenwicht niet verloren, maar compleet de slappe lach en compleet onzichtbaar op de foto. Die mocht dus over.

Deze foto was uiteindelijk de minst slechte. Al zie je aan mijn maar net zichtbare oogjes dat ik nog niet helemaal uitgelachen ben.

Leuk uitje, al met al. Moeten we vaker doen.

9 opmerkingen:

  1. Leuke foto, klinkt als een geslaagd uitje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha!!! Super foto! Blijkt een mu..ehmm uitje toch best leuk te zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een leuke foto. En leuk, die M-dingen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou had ik als kind ook een gruwelijke hekel aan musea maar dit hadden ze toen nog niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat lijkt me inderdaad een leuk uitje zeg. Leuke foto is het ook!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook ik wilde ook ooit naar een museum. Ai, dat heb ik geweten, dat hebben ze me lang kwalijk genomen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat musea saai zouden zijn, is zo'n groot vooroordeel... Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waar dat vandaan komt. Tegenwoordig hebben ze in veel musea echt heel veel leuks voor kinderen, van bepaalde activiteiten tot boeiende rondleidingen aan toe.
    Jullie hebben je toch wel goed vermaakt zo te zien aan die foto! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk!
    Zou nog iets zijn voor mijn kleinzoontje. Die is dol op dino's :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ah wat een leuke en mooi foto! Lachen is goed voor een mens, vaker doen :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?