woensdag 16 december 2015

Peuteren, bijten en priegelen

Of hij wel genoeg te eten krijgt thuis, vroeg de juf me - terwijl ze met haar doordringende juffenblik mijn jongste aankeek. In haar hand een bak met potloden met onderin heel veel hele kleine stukjes potlood, afgeknaagd. Of afgepeuterd, kan zo maar zijn. Hij kan het allemaal.

Foei, kind. Dat mag niet. Ik ben het met juf eens. (Al heb ik eerlijk gezegd liever een kapot potlood dan een kapotte vinger...)

Het is geen onbekend verschijnsel in huize Mammalien. De afgelopen jaren is er heel wat afgepeuterd. Door alle drie. Van behang boven het bedje (nee, mama, dat heb ik écht niet gedaan hoor!) tot nagels, schriften en boeken, stukjes vel. In tijden van stress meer dan anders, maar altijd wel wat. Een moeilijk te stoppen verschijnsel.

7 opmerkingen:

  1. Ach, dan zeg ik altijd: dan zal hij/zij zich wel niet veilig voelen op school anders doet hij/zij dat niet ;) Is zo het gezeur over èn er zit óók een kern van waarheid in!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het zal voor hem iets geruststellends zijn denk ik, dat peuteren :)

    Die van mij bijvoorbeeld ontwikkelt iedere keer ticjes. Een kuchje, een hoofdbeweging, een geluidje, we hebben de afgelopen jaren al heel wat dingen voorbij zien komen. En het wordt vooral erger in spannende tijden. Gaat altijd na een (hele) tijd vanzelf weer over dus ik maak me er al niet meer druk om.

    Ik ben trouwens ook een enorme peuteraar, zit altijd velletjes te voelen aan mijn vingers, vooral bij mijn duim. Korstjes kon ik vroeger ook niet vanaf blijven. Nu gelukkig wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herken ik ook ja, dat soort tics, vooral bij de jongens. In rustiger tijden is hij een "gewone" rustige pulker die niet graag stil zit, in tijden van stress worden het meer tics die niet zomaar afgeleerd zijn.

      Verwijderen
  3. Ik wil je niet ongerust maken.. maar het zou kunnen, dat het peuteren blijft.. Mijn zoon is ondertussen 22 en die peutert soms nog behangpapier los.. of z'n nagels.. of...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hij zal er wel overheen groeien, de meeste kinderen hebben wel iets van dit soort tics!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een aparte gewoonte. Heeft de juf geen tips?

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel herkenbaar. Peuter doet het het afgelopen half jaar veel meer. Steeds op haar speen, die ze dan ook de hele dag moet hebben. Stress in huis, ook voor haar.
    Nu op zoek naar een mooie ketting met kralen waar ze op mag bijten

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!

Te groot voor sinterklaas. Bestaat dat?

Oudste zoon, 2 1/2 jaar. Wij, zeer enthousiaste jonge naïeve ouders, sleepten de peuter mee naar de intocht van de Sint. Het was koud, het w...