dinsdag 6 juni 2017

Nieuwe serie: midnight sun

Man Aanstaande en ik hebben al best wel een tijdje een serieuze hobby verslaving: series kijken. Ik blogde er eerder over. Vroeger was dat ook wel leuk, elke week een uurtje op de vaste tijd voor de tv gaan zitten, maar nu is er Netflixx, kun je uitzending gemist bekijken of iets opnemen, en soms krijg ik van mijn oudste zus een dvd box. Elke vrije avond zodra de kinderen op bed liggen dus "een aflevering of twee van ons serietje". Er gaan er behoorlijk wat doorheen bij ons thuis. En gelukkig hebben we ongeveer dezelfde smaak, samen kijken is wel zo gezellig.

Na de derde serie van The Hundred tegen heug en meug te hebben uitgekeken (*) bekeken we de tweede van Sense8 - ook die was in het eerste seizoen beter - en toen lag er een dvd box klaar:


Midnight Sun: is een Frans-Zweedse thriller van de makers van The Bridge. Ha! Thriller, Scandinavisch, beetje Frans... heerlijk. Na de gruwelijk moord op een Fransman in een mijndorpje hoog in het noorden van Zweden wordt een Algerijnse agente er op uit gestuurd om haar Zweedse collega's bij te staan. Los van die ene moord gebeurt er natuurlijk nog veel meer.

Van gruwelijke moorden tot gebroken personages, incompetentie, discriminatie. Echt vrolijk word je niet van het verhaal, maar de manier waarop het wordt verteld word is zo mooi, net als de beelden van de prachtige natuur in het altijd maar durende daglicht.

Deze coproductie van Canal+ en SVT, zit echt goed in elkaar. Het verhaal is super spannend, mooie beelden, meerdere verhaallijnen, en alle details kloppen. (Ik vind het ook heel verfrissend dat de rechercheur uit Parijs in haar eigen omgeving gewoon Frans praat en Franse teksten op haar laptop heeft, en de Zweden Zweeds. Tegen elkaar praten ze Engels. In sommige films komen ze niet verder dan Engels met zogenaamd een exotisch aandoend accentje...) 
Ik ben nog niet aan het einde van de serie, maar weet nu al, dit is een aanrader voor wie van Scandinavische thrillers houdt.

(*) in dit geval vond aanstaande hem nog wel spannend,ik was er eind seizoen twee wel mee klaar

4 opmerkingen:

  1. Hmm, ik twijfel. Is de vrouwelijke detective van het type 'pittige vrouw die weet wat ze wil?' Die vind ik altijd mateloos irritant namelijk.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt intrigerend! Vooral ook dat ze hun eigen taal spreken, zó storend als dat niet zo is. Wij zijn ook zo, hier ging er ook al menig serie doorheen. Helaas moet manlief nu steeds 's avonds stiuderen....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zit niets bij dat ik ken, maar ik heb dan ook geen netflixx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik erken de voordelen van netflix maar heb het toch niet. Wie weet als er een mooie serie komt die ik samen met mn vriend wil kijken.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!