vrijdag 31 maart 2017

Het zinkende schip, vervolg soap in ik weet niet hoeveel delen nog

Het bestuur heeft gesproken. Directie en een paar bestuursleden in pak nodigden alle ouders op hoofdlocatie uit. Onderwerp: het verleden, wat ze nu al hebben gedaan om het zinken wat tegen te gaan en vooral De Toekomst van Het Zinkende Schip

Wat als De Oplossing werd gepresenteerd bleek nogal karig: we verhuizen. Onze locatie wordt opgedoekt, we mogen met de resterende twee groepen 4 kilometer verderop bij de hoofdlocatie in. Want dan is het makkelijker voor de juffen samenwerken, inval eenvoudig te regelen en kennelijk is er dan volgend jaar wel in ieder geval voor een groot deel wat beter gekwalificeerd personeel.  

Dus in plaats van dat het personeel af en toe heen en weer rijdt of belt, moeten de kinderen nu op hun kleine fietsjes heel ver rijden. Wisselen van BSO, ouders die opeens in spagaat komen omdat ze ook andere kinderen op andere scholen hebben. Het zou me niet verbazen als er aan het einde van het jaar van de overgebleven 11 in onze klas er nog eens 5 vertrekken. 

Dat viel niet goed. En niet alleen de praktische problemen, maar de manier waarop deze Oplossing wordt gepresenteerd. De arrogantie. Ja, het is mis gegaan, maar we gaan het (weer) opnieuw proberen. Geen excuses, geen inspraak. 

Via via hoorden we allemaal beroerde verhalen. De school zou zelf handtekeningen van ouders gezet hebben op belangrijke documenten. Enquettes uitgestuurd onder het mom van een werkstuk van studenten. Het vertrouwen is behoorlijk weg en nog lang niet terug.

Thuis in bed bedachten wij ouders dat "opnieuw beginnen" dan net zo goed opnieuw beginnen op een andere school kan zijn. Een waar we wel vertrouwen in hebben, eentje die zelf niet opnieuw hoeft te beginnen maar al jaren goed onderwijs levert. Welke alternatieven zijn er eigenlijk en wat vinden we belangrijk? 

Eerst maar eens aan de betrokkene zelf vragen. Maar zoon was kort: hij wil blijven. En alles wat voorheen stom was op school is nu toch wel oke. En deze school is fijner dan de vorige. En vooral, de kinderen (die en die en die) zijn zo lief.

Ik weet het even niet meer. Al ben ik bang dat die en die en die straks wel allemaal weg zijn.

11 opmerkingen:

  1. Is het een optie om met de andere ouders en kinderen dezelfde, nieuwe school te kiezen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mij betreft wel ja (nou ja, op één op twee na... :-) ) Je zag dat al een beetje bij de vorige vluchten: 3 naar school A, 6 naar school B.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Pfffft, wat een vervelende kwestie. :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is wel héél vervelend en ik kan me voorstellen dat het vertrouwen dat het écht goed komt ver te zoeken is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gatverdamme... wat een gedoe heb je ermee en ik kan me voorstellen dat je je ook behoorlijk genaaid voelt... sterkte!
    My two cents: ik weet eerlijk gezegd niet of ik zoonliefs mening nog mee zou laten tellen in mijn beslissing. Op basis van wat ik lees zou mijn vertrouwen in de school echt helemaal weg zijn. Goed, voor zover ik het vanaf hier kan beoordelen natuurlijk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zou het zinkende schip verlaten... misschien niet het advies wat je wilt horen maar wat een rare toestand daar. Als jullie zoon daar wil blijven maar alle lieve kinderen gaan uiteindelijk toch weg sta je alsnog misschien voor de beslissing weg te gaan. Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zou ook voorzichtig zijn met zoons mening. Jonge kinderen, ook hele slimme ;-), kunnen volgens mij nog niet goed overzien wat de gevolgen zijn van hun keuze. Dit is wel hét moment om te beslissen, als je weg wilt. Maar dat hangt inderdaad ook erg af van de alternatieven.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jeetje, balen. Ik denk dat ik het zinkende schip zou verlaten. En helaas voor je jongste: ik zou de eigen mening het zwaarst laten wegen, en hem mededelen welke keuze het is geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zou wel alvast rondkijken welke opties er nog zijn, dan ben je alvast voorbereid als het opeens toch nodig is.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Is het een idee juist met die ouders te praten? Dan weet je waar je aan toe bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ai, lastig. Misschien het een schooljaar aanzien en dan definitief beslissen?

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!

Hoe kom je de donkere dagen voor kerst door?

De donkere dagen voor kerst zijn weer aangebroken, ik ben van de leg. Om zes uur, soms half zes klaarwakker en vol met plannen. Helaas slaap...