zondag 1 januari 2017

De katten en het vuurwerk

Wekenlang al werd ik via social media wat opgestookt: dat geknal, dat vinden dieren niet leuk. Houdt er wat rekening mee, was de boodschap. Elders allemaal tips om je huisdier rustig te houden.

Het vorige katten stel, Sjors en Sjimmie, hadden er inderdaad moeite mee. Ik weet nog een jaar (het zal één van hun eerste oudjaarsfeestjes zijn geweest). Ze mochten officieel niet in de huiskamer 's nachts, maar we kregen ze met geen mogelijkheid meer onder de bank uit waar ze gebroederlijk onder gekropen waren en heel hard zaten te bibberen toen het vuurwerk begon.

Nee, dan Nap en Fien. Fien staat niet direct bekend als de meest stoere poes op de wereld. Ze is wat eenkennig, en buiten komt ze ook niet al te vaak of te ver. Nap is niet bang aangelegd, maar ook weer niet de macho van de buurt. Luik ging dus 's ochtends op slot: ze moesten binnen blijven.

Ergens aan het begin van de avond gisteren, toen er ergens zeer dicht bij ons huis flink wat geknal begon keek ik eens rond. Half en half verwachtend de schatjes hard weg te zien rennen.

Maar niks. De één lag diep in slaap op de bank. De ander liep gezellig met me mee naar de keuken om daar wat kopjes te halen (he, dat was onbedoeld dubbelzinnig, lees ik nu).

De rest van de avond heb ik nog geprobeerd of ze behoefte hadden aan een goed gesprek of een valiumpilletje, maar niks. Alleen de rustgevende aaisessies, die bliefden ze wel. Toen het twaalf uur was werden ze dan toch van onze schoot afgeduwd. Even zoenen en naar het vuurwerk kijken dat de rest van de buurt zo leuk aan het afschieten was. Ze waren bijna beledigd.

8 opmerkingen:

  1. Die van ons deden héle korte plasjes buiten de hele dag, vonden het geknal maar niets. Maar verder niets aan de hand hoor, eenmaal binnen gewoon twee slapende tevreden katten...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Katten, ze blijven heerlijk onvoorspelbaar :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eerlijk gezegd weet ik niet goed hoe Sporty op het vuurwerk reageert. Ik kan het me niet herinneren (vorig jaar was ik er niet).
    En Ethel hebben we pas sinds de zomer, dus ook daar geen idee.

    31 december was hier geen vuurwerk en later deze maand zijn we er niet bij de jaarwisseling. Hopelijk gaat het goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier ook een,in het normale leven, niét zo helhaftige kat Beau die bij vuurwerk iets in de richting van "het zal me worst wezen" lijkt te denken. Het is niet onze verdienste want we hebben hem pas een jaar onze 7 jarige Beau. Maar makkelijk is het wél hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou, hier twee gestresste poezen. Niet leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Doezel was voor het eerst rustig en lag grotendeels onder de bank.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!