dinsdag 1 november 2016

Schrijven is zo leuk

Een groot deel van mijn familie schrijft. Zowel aan de "warme" als aan de "koude" kant wordt er niet alleen veel gelezen maar ook veel tekst geproduceerd. Van poëziebundels in eigen beheer tot informatieve foldertjes voor het ziekenhuis. De één volgt een cursus en doet mee aan wedstrijden, de ander brengt een boek in eigen beheer uit. Ik blog wat en schrijf zo nu en dan een zakelijke tekst. Heel wat anders daar waar ik echt jaren voor op de universiteit heb gezeten, maar wel ontzettend leuk om te doen.

Ik was vroeger als schoolkind ook druk met verhalen schrijven, zelf "tijdschriften" maken, brieven schrijven naar mensen die ik elke dag ook gewoon zag...  Lang voor het internet bestond (..) had ik heuse "penvrienden" in het buitenland waar ik lange brieven vol met middelbare-school-Engels op vrolijk gekleurd papier mee uitwisselde. 

Dochter heeft het dus wel in haar genen. Ze verzint verhalen, maar schrijft ook graag in haar dagboeken bijvoorbeeld. Ze wil later misschien journalist worden, maar liever nog presentatrice bij het jeugdjournaal. Als klein meisje maakte ze natuurlijk ook "boekjes" (schap is moe, schap gaat slaapen, einde!! en dan met een levensgrote foto van een schaap er bij geplakt om de pagina wat op te vullen...). 
Afbeeldingsresultaat voor prijs
Inmiddels zit ze in groep 8. Bij de laatste kinderboekenweek was er een wedstrijd op school. Kinderen moesten een verhaal schrijven over grootouders, en het moest spannend zijn. Ze heeft er goed haar best op gedaan en dat was te zien. Spannend, mooie zinnen, goed opgebouwd, met goede plot en niet afgeraffeld aan het einde. Voor ze het inleverde mocht ik het lezen. Op een paar kleine letters na die ik in hoofdletters heb omgetoverd vond ik het perfect. 

En kennelijk vond school dat ook, want haar verhaal werd uitgekozen en bekroond met een van de twee Gouden (school) Griffels. 

Yeah!!!! Dochter blij, MamaLien enorm trots.Eigenlijk nog trotser op dit initiatief en resultaat dan op de tien die ze terugkreeg voor haar taaltoets.

8 opmerkingen:

  1. Mag je het hier niet plaatsen? Ik ben erg benieuwd.
    Enne van harte A!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw dat is een prachtige prijs! Zeker goede genen dus dan! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oóóh wat goed! De genen van mamma én pappa! En zo'n prijs motiveert toch maar mooi :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat léuk om te zien dat de familietraditie in een nieuwe generatie terugkomt. Ja schrijven is leuk en als dat dan ook nog met een prijs gewaardeerd wordt moet er toch wel een klein talentje opgroeien bij jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk leuk leuk! Heerlijk, als de liefde voor taal er al zo jong inzit!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?