woensdag 16 november 2016

Koken met Mammalien

Ik kook het liefst met pakjes en zakjes. Niet omdat dat lekker is, maar omdat ik nu eenmaal niet zo'n keukenprinses ben. Ik weet niet hoe, ik heb er geen zin in, geen geduld voor. De eerste paar maanden op mezelf leefden we dan ook voornamelijk op Chicken Tonight. En dat vonden vriend E en ik nog lekker ook. Ik kan sindsdien zowel de potten als de kip niet meer zien trouwens.

Tegenwoordig probeer ik wel eens wat ánders dan ons standaard snelle makkelijke repertoire. Zonder zakjes. Want vers en gezond is niet alleen gezond maar eigenlijk wel veel lekkerder. Meestal mislukken mijn experimenten trouwens. De bietensalade met makreel uitgezonderd, die was erg lekker. Maar ik ben een kok die zelfs de (kant en klaar gesneden maar wel redelijk verse) hutspot kan verprutsen omdat ik er te weinig - of erger - veel te veel peper in gooi of de verhouding groetne-aardappels weer eens verkeerd heb ingeschat. De zelf gemaakte pastasaus laatst was zéér gezond maar wel heel erg basic en leek meer op een olvarit groentehap dan op een romige saus. Hoe dóen andere mensen dat toch?

Vandaag ga ik toch mijn best weer eens doen. Ben de hele middag alleen thuis: tijd om lekker stoofperen te laten sudderen. Stoofperen zijn hier altijd een succes. Echt Oudhollands eten, maar de kinderen lusten het ook én mama kan het bijna niet verprutsen. Daarbij heb ik van mijn moeder een heuse braadpan gekregen (hoe heb ik de afgelopen 20 jaar zonder gekund?!) en heb ik haar recept voor de Oudhollandse Gehaktbal op een briefje. Vers gesneden bietjes erbij koken en desnoods wat appelmoes (uit pot) om de kinderbuikjes wat extra af te vullen en klaar is Mammalien's eerlijke avondeten.

Hoeveel tijd besteed jij normaal gesproken aan het avondeten? 

11 opmerkingen:

  1. Ik ben benieuwd! Foto's op FB straks? ;)
    Half uurtje per dag denk ik. Alles vers en zelfgemaakt. Ik kan -seurry- wel goed koken... Vind het ook leuk om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is het belangrijkste denk ik. Als je iets leuk vindt besteed je er meer aandacht aan en wordt het dus vaak ook beter.

      Moet zeggen dat die gehaktballen toch wel een succes waren vanavond. Per ongeluk, waarschijnlijk.

      Verwijderen
  2. Dat wisselt. Soms 15 minuten, soms een uur. En steeds minder pakjes en zakjes hier. Ik knutsel wel wat in elkaar al had ik de bami vorige week een beetje te pittig geknutseld.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Koken en ik, hmm, geen ideale combi. In het verleden niet, nu niet, nooit niet. Maar ik kook wel, omdat het moet dus. En vers, zonder pakjes/zakjes. En weet je wat gek is? Alledrie mijn zonen koken graag en goed :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb mijn hoop ook gevestigd op drie kokende kinderen (hopelijk vóór ze uit huis gaan :-) )

      Verwijderen
  4. Ik ben ook geen held in koken maar aldoende leert men dus gewoon blijven proberen. Pakjes en zakjes gebruik ik nooit want ik kook zonder zout en dan moet je écht niet aan pakjes beginnen;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik lijk volgens mij erg op jou als het om mijn kookkunsten gaat Mammalien... Maar ooit wil ik ook echt 'from scratch' gaan koken. Moet ik alleen eerst even wat meer tijd en rust hebben. En dán!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kook bijna niet meer met pakjes, ik heb pas goed leren koken toen ik thuis kwam te zitten. Wat een echte aanrader is, is de slowcooker! Dan ben je echt een keukenprinses met weinig moeite!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kook bijna niet meer met pakjes, ik heb pas goed leren koken toen ik thuis kwam te zitten. Wat een echte aanrader is, is de slowcooker! Dan ben je echt een keukenprinses met weinig moeite!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik begrijp dat het voor 'vandaag' gelukt is? ;-)
    Ik kook soms uitgebreid zonder pakjes, en soms gemakkelijk mét pakjes ... die dingen zijn tenslotte niet voor niets uitgevonden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. het koken zelf is meestal binnen 30 minuten wel gedaan (lees of in een schotel voor de oven te schuiven of op tafel). Maar wij hebben een lokale groente tas en dat betekent dus vaak veel wassen van groente, meer schoonmaakwerk. Dus dat kost wel wat meer tijd. Op maandag en dinsdag werken zowel Manlief als ik deze hele dag, dus die dagen maak ik het niet te ingewikkeld of ik bereid het voor in het weekend. Pastasaus maak ik dan bv al op zondagmiddag. Of tijdens een tv uurtje op maandagavond schil ik vast aardappels of haal boontjes af, maak spruitjes schoon opdat ik dan dinsdag weer wat vlotter klaar ben. Pasta saus vind ik ook lastig. Voor een kaassausje deins ik inmiddels niet meer terug. Bij ons zo min mogelijk pakjes en zakjes. Maar heel soms wel in haast.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?