dinsdag 18 oktober 2016

Puberen

We hebben een puber in da house. Wat zeg ik? Twee. En nummer drie heeft ook zo zijn gebruiksaanwijzing... En aangezien er deze week herfstvakantie is, is er volop ruimte en tijd om lekker te puberen...

Hij wil vooral niets. Geen activiteiten en zeker geen schoolwerk. Geen eigen initiatief, geen verandering, geen bemoeienis van ouders gewenst. Tot hij opeens voor zijn kast staat en daar geen broek ziet hangen. "Mamá!!! Ik heb geen lange broeken meer! ... Behalve die ene die jij voor me gekocht hebt en die zit niet lekker.. " Zucht. Doe het dan zélf!!

Zij wil wél van alles. Ze heeft de grootste en best ingerichte slaapkamer van alle drie, maar nu wil ze nieuw. Een nieuw bed, nieuw behang, en die kast is ook lelijk.. Ze wil een korte jas (net zoiets als die-en-die) in plaats van die "kinderachtige lange" die ze vorig jaar persé hebben moest. Maar vooral ook borsten en naar de brugklas. (Ze maakt nu in ieder geval keurig haar huiswerk en plant boekverslagen in, op dát gebied verwacht ik geen problemen dit keer.)

Ik weet, je moet rustig blijven en niet meedeinen op de emotionele golven van het puberbrein. Dat wéét ik wel, maar hou het maar eens tegen. Dus ontplofte ik tegen zoon over eigen verantwoordelijkheid en eigen initiatief. En vond ik dat dochter wel eens mocht inbinden met steeds weer nieuwe wensen. (En lang nadat zij vergeten waren wat er ook alweer niet helemaal naar hun zin was, was ik nog druk met ideeën opperen, medelijden hebben en me druk maken...)

Toch hielp het even. Zoet, waren ze, braaf en gewillig. Kleine broer werd in de watten gelegd door allebei, om de focus maar even te verschuiven.

En ik? Ik maak maar weer eens een mental note: los laten...  Moeilijk hoor.

5 opmerkingen:

  1. En tóch denk je over een jaar of 15 alleen maar met vertedering aan dit soort dingen terug;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is de komende tijd in ieder geval nooit saai.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. *zucht* 😩herkenbaar.
    Maar écht alles wordt beter... gewoon een paar jaartjes op je tanden bijten ... sterkten in de strijd 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weet je, laat ze eens iets doen voor iets wat ze krijgen.Hoor ik hier niet in dat het blijkbaar normaal is om elke winter een nieuwe jas te krijgen?! Sorry dat is niet normaal zeker als die andere nog prima past.
    Ik ben zo blij dat ik geen kids heb om zoet te moeten houden, laat je niet gek maken het is maar een week;)

    BeantwoordenVerwijderen

Wat denk jij er van?