donderdag 8 september 2016

Geboortekaartjes

Geboortekaartjes, wat hebben we daar lang over nagedacht! We vonden het wel heel belangrijk namelijk dat het echt een mooi kaartje werd. Helemaal speciaal voor dit ene kind, zijn of haar eerste visitekaartje. En zo'n kaartje gaat waarschijnlijk ook nog eens de rest van zijn leven mee, jaren later duikt het weer op in een of andere doos of boek. Als zijn aanstaande verloofde álles over hem weten wil bijvoorbeeld.

Bij de oudste zochten we een mooi en luxe kaartje uit. Uit een van de vele boeken bij de drukker. Zo ging dat in het verre verleden, begin deze eeuw.

Het werd het een wit kaartje dubbel gevouwen met een ingevouwen velletje papier en een zilverkleurig draadje om de boel bij elkaar te houden. Aangeleverd als een soort bouwpakket. Dus terwijl ik uitgescheurd en weer in elkaar genaaid in mijn kraambed lag te zweten van de hormonen, was de jonge vader zo mogelijk nóg harder aan het kreunen omdat hij al die kaartjes per direct met het handje in elkaar moest vouwen en touwtjes moest knopen en voor vijf uur op de post moest krijgen.

De middelste kreeg dus een kant en klaar kaartje. Ook wit, ook dubbel, met zacht paarse pluimpjes op de achtergrond. Op internet uitgezocht.

De jongste had een wat hipper en strakker model, 3 en een half jaar later. Vierkant, enkel, fris groen met wit en beetje blauw, gestyleerde draak er op (want dat past goed bij zijn naam :-) ) Door een heuse designer laten ontwerpen.

10 opmerkingen:

  1. Hee, ga je gesponsord bloggen?

    Dat vind ik niks voor jou...?!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik klap tegenwoordig een beetje dicht door het overweldigende aanbod. Ik denk dat ik zo gaan voor een simpel wit kaartje als tegenwicht tegen alle bombarie.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij zaten natuurlijk eerste rang bij het zoeken naar geboortekaartjes, in '62 en '65 zocht je inderdaad nog kaartjes uit boeken bij de drukkerij, en als je zélf drukker bent druk je ze natuurlijk ook zelf.
    Tegenwoordig liggen de kaartjes niet meer na 2 dagen op je deurmat en iedereen is al op de hoogte gebracht per telefoon of mail. Dan heb je wél de tijd om iets met een foto van de baby te doen want daar moet je altijd even mee wachte"n tot"de geboortekreukels" er een beetje uit zijn;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh ik voel wat inspiratie opborrelen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Door het leeftijdsverschil hebben ze qua trend alledrie een heel ander kaartje. Wat ik zelf heel leuk vind is als er een gedicht of fragment tekst op staat wat voor je kind is. De meiden hadden een gedicht van Deelder en de jongste van Toon Hermans

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Door het leeftijdsverschil hebben ze qua trend alledrie een heel ander kaartje. Wat ik zelf heel leuk vind is als er een gedicht of fragment tekst op staat wat voor je kind is. De meiden hadden een gedicht van Deelder en de jongste van Toon Hermans

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij gingen voor een neutraal kaartje uit boek van drukker. We wilden een kaartje dat zowel voor meisje als jongen geschikt was en wat heel rustig was. Dus werd wittig met wat bruin/grijs een soort van klein kopje dat over het randje kijkt. Een die nog ontdekt moet worden en komt ontdekken was ons gevoel erbij

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een mooi idee! Ik vind ene beetje symboliek op dat kaartje ook mooi.

      Verwijderen
  8. Ik maakte een schilderij en een gedicht! Het gedicht werd op het gedigitaliseerde schilderij gephotoshopped en zo gedrukt :)
    Uniek en low budget geboortekaartje. We hebben het ook op canvas laten drukken (en het schilderij is er natuurlijk ook nog)

    BeantwoordenVerwijderen

Laat maar horen!

Waar ik blij van word

Vandaag ben ik jarig! Na het gezinsritueel van wakker zingen en felicitaties en cadeau´s op bed zijn man en kinders vertrokken naar werk en ...